pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
podręcznik:

Wprowadzenie do metodologii dla studentów teorii muzyki i muzykologii

Dane szczegółowe:
Wydawca: Naukowe Semper
Oprawa: miękka
Ilość stron: 124 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788375070170
ISBN: 978-83-7507-017-0
Data: 2007-10-10
Cena wydawcy: 30.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Wstęp
Rozdział I. Metodologia i muzykologia
1. Pojęcie metodologii. 2. Struktura dyscypliny naukowej.
3. Teoria muzyki a inne dyscypliny naukowe.
4. Miejsce muzykologii w klasyfikacji dyscyplin naukowych.
5. Charakterystyka twierdzeń i języka muzykologii. Zadania
Rozdział II. Dziedzina muzykologii
1. Pojęcie utworu muzycznego. 2. Od idei do percepcji. 3. Utwór-idea i utwór-realizacja.
4. Status ontyczny obiektów muzycznych. 5. Obiekty partykularne, uniwersalne i quasi-partykularne.
6. Konkrety i abstrakty. Zadania
Rozdział III. Preliminaria semiotyczne
1. Pojęcie znaku. 2. Sygnały i symptomy. 3. Sygnifikatory i symbole.
4. Znaki ikoniczne.
5. Znaki partykularne i uniwersalne. 6. Funkcje semantyczne.
7. Funkcje pragmatyczne. 8. Znaki w utworach muzycznych. Zadania
Rozdział IV. Desygnowanie
1. Funkcje semantyczne nazw. 2. Desygnowanie i denotowanie. 3. Nazwy puste i niepuste, jednostkowe i ogólne.
4. Quasi-desygnowanie. 5. Nazwy generalne i indywidualne. 6. Nazwy konkretne i abstrakcyjne.
7. Relacje między nazwami ze względu na denotację. 8. Negacja logiczna a negacja przynazwowa.
9. Relacje między nazwami pustymi a relacje między quasi-denotacjami.
10. Relacje pomiędzy nazwami ze względu na denotacje i quasi-denotacje a relacje pomiędzy desygnatami i quasi-desygnatami.
11. Wiedza o relacjach pomiędzy nazwami. Zadania
Rozdział V. Konotowanie i denominowanie
1. Wskazywanie i opisywanie. 2. Własności proste i złożone. 3. Pojęcie istoty.
4. Treść swoista i konotacja. 5. Uwagi o konotacjach. 6. Denominowanie.
7. Relacje między nazwami ze względu na konotację. Zadania
Rozdział VI. Supozycje
1. Funkcje semantyczne nazwy a jej użycia. 2. Supozycje normalne. 3. Supozycje materialne.
4. Identyfikacja supozycji. 5. Metafory. 6. Metafory martwe. 7. Ironia. 8. Metonimia. Zadania
Rozdział VII. Defekty semiotyczne
1. Rodzaje defektów semiotycznych. 2. Elipsy. 3. Kontrsensy. 4. Amfibolie. 5. Nonsensy.
6. Asensy. 7. Polisemy. 8. Aproksymatywy. 9. Absurdy. Zadania
Rozdział VIII. Definiowanie
1. Części definicji. 2. Definicje konotacyjne i denotacyjne. 3. Definicje realne i nominalne.
4. Definicje dystynktywne i kontekstowe. 5. Definicje identycznościowe, ekwiwalencyjne,
aproksymacyjne, kondycjonalne, inkluzyjne i ampleksyjne.
6. Definicje werbalne i werbalno-ostensywne. 7. Definicje referujące, modyfikujące i arbitralne.
8. Adekwatność definicji. 9. Kolokacyjność definicji. 10. Konserwatywność definicji.
11. Inteligibilność definicji. 12. Komutacyjność definicji. 13. Dostosowanie definicji. Zadania
Rozdział IX. Analiza
1. Pojęcie analizy. 2. Analiza dyfrakcyjna i implantacyjna. 3. Deseparacja i dezabstrakcja.
4. Partycja i podział. 5. Analiza manualna i czysto intencjonalna.
6. Analiza zdeterminowana i stochastyczna. 7. Analiza jako czynność naukotwórcza.
8. Analiza dyfrakcyjna utworu muzycznego. 9. Analiza implantacyjna utworu muzycznego.
10. Analiza semiotyczna utworu muzycznego. 11. Związki między typami analizy utworu muzycznego. Zadania
Rozdział X. Podziały
1. Pojęcie podziału. 2. Poprawność podziału. 3.Pojęcie klasyfikacji. 4. Zasada klasyfikacji.
5. Poprawność klasyfikacji. 6. Krzyżowanie i zależność klasyfikacji.
7. Uwagi o klasyfikacji. 8. Pojęcie typologii. Zadania
Rozdział XI. Pytania
1. Pytajnik i osnowa. 2. Niewiadoma pytania. 3. Dana pytania. 4. Założenia i presupozycje pytania.
5. Pytania proste i złożone. 6. Pytania decyzyjne, kompletywne i problemowe.
7. Pytania merytoryczne, dydaktyczne i demaskatorskie. 8. Pożądane własności pytań.
9. Odpowiedzi właściwe i niewłaściwe. 10. Odpowiedzi prawdziwe i fałszywe, trafne i wyczerpujące.
11. Odpowiedzi częściowe i prostujące. Zadania
Rozdział XII. Rozumowania
1. Pojęcie rozumowania. 2. Pojęcie wynikania. 3. Wnioskowanie. 5. Schemat i zasada wnioskowania.
6. Wnioskowania zawodne i niezawodne. 7. Przykłady wnioskowań niezawodnych.
8. Przykłady wnioskowań zawodnych. 9. Rozumowania entymematyczne. 10. Wyjaśnianie.
11. Uzasadnianie bezpośrednie. 12. Uzasadnianie pośrednie: dowodzenie i potwierdzanie.
13. Obalanie. 14. Non sequitur. 15. Petitio principii. 16. Ekwiwokacja. Zadania
Rozdział XIII. Przygotowanie pracy dyplomowej
1. Etapy przygotowywania pracy. 2. Sformułowanie tematu. 3. Przegląd źródeł. 4. Plan pracy.
3. Badania właściwe. 4. Analiza pojęć. 5. Prace historyczne. 6. Wybór metody. 7. Hipoteza badawcza.
8. Pisanie pracy. 9. Redakcja tekstu. 10. Bibliografia. 11. Język pracy. 12. Wymogi formalne. 13. Promotor
Aneks: Elementy logiki formalnej
Rozwiązania zadań
Indeks terminologii logicznej

Książka "Wprowadzenie do metodologii dla studentów teorii muzyki i muzykologii" - Anna Brożek - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe Semper.