pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Ukryta wiedza. Rola jąder podstawy w utajonym uczeniu się

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Rok wyd.: 2014
Oprawa: miękka
Ilość stron: 100 s.
Wymiar: 170x240 mm
EAN: 9788323338451
ISBN: 978-83-233-3845-1
Data: 2014-12-10
Cena wydawcy: 39.90 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Monografia dotyczy problemu zróżnicowania funkcjonalnego odrębnych systemów pamięci i uczenia się. Zagadnienie to jest istotne dla tych gałęzi współczesnej psychologii, które zajmują się nabywaniem wiedzy przez ludzi i mechanizmami jej wykorzystywania. Przyjmuje się bowiem, że możliwe jest wydzielenie co najmniej dwóch rodzajów pamięci oraz wyróżnienie odpowiadających im mechanizmów uczenia się. Jeden z nich to pamięć jawna, która odnosi się do wiedzy na temat zdarzeń i faktów z naszego życia oraz znaczenia pojęć już poznanych. Wiedza o takim charakterze okazuje się łatwa do zwerbalizowania i może zostać w stosunkowo prosty sposób przekazana innym ludziom. Drugim rodzajem pamięci jest pamięć utajona (lub niejawna), która dotyczy umiejętności motorycznych oraz strategii wykonywania czynności. Nabywanie wiedzy o takim charakterze zachodzi poprzez wielokrotne powtarzanie czynności i stopniowe uzyskiwanie doświadczenia widocznego w zachowaniu. Jednocześnie wiedza ta jest w niewielkim stopniu dostępna świadomości i trudna bądź niemożliwa do zwerbalizowania. Oba rodzaje pamięci lokalizuje się w innych częściach mózgu i podkreśla się, że procesy uzyskiwania samej wiedzy i jej przechowywania mają odmienny charakter. Autorka koncentruje się na pamięci utajonej oraz roli, jaką w formowaniu się tego rodzaju pamięci odgrywa grupa struktur mózgowych nazywanych jądrami podstawy. Książka przedstawia problematykę rzadko obecną w polskojęzycznych publikacjach, pozwoli zatem przybliżyć czytelnikowi ważną dziedzinę psychologii i zapoznać go z wynikami interesujących badań.

Z recenzji dra hab. Eligiusza Wronki,
Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego

Autorka jest doktorem psychologii, adiunktem w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania naukowe dotyczą mózgowych podstaw procesów poznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem utajonego uczenia się oraz funkcjonowania poznawczego pacjentów cierpiących na choroby neurodegeneracyjne. Publikuje także prace z zakresu różnic indywidualnych, jakości życia i zachowań zdrowotnych.

Książka "Ukryta wiedza. Rola jąder podstawy w utajonym uczeniu się" - Radosława Herzog-Krzywoszańska - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Książka posiada 100 stron i została wydana w 2014 r.

Spis treści:

PRZEDMOWA

1. JAWNE I UTAJONE FORMY PAMIĘCI I UCZENIA SIĘ
1.1. Historyczne ujęcie problematyki odrębnych systemów pamięci
1.2. Jawne uczenie się
1.3. Utajone uczenie się

2. JĄDRA PODSTAWY
2.1. Budowa, połączenia i funkcje jąder podstawy
2.1.1. Rola jąder podstawy w uczeniu się i kontroli złożonych planów ruchowych
2.1.2. Pozamotoryczne funkcje jąder podstawy
2.2. Schorzenia, w których dochodzi do zaburzeń funkcjonowania jąder podstawy
2.2.1. Choroba Huntingtona
Mózgowe podłoże choroby
Objawy choroby
Leczenie
2.2.2. Zespół Gilles’a de la Tourette’a
Mózgowe podłoże choroby
Objawy choroby
Leczenie
2.2.3. Choroba Parkinsona
Mózgowe podłoże choroby
Objawy choroby
Leczenie
2.3. Rola jąder podstawy w pamięci i uczeniu się zwierząt

3. BADANIA NAD MÓZGOWYMI PODSTAWAMI UTAJONEGO UCZENIA SIĘ
3.1. Zadania stosowane w badaniach nad utajonym uczeniem się
3.2. Badania neuroobrazowania
3.3. Utajone uczenie się u chorych z uszkodzeniami struktur mózgowych - przegląd badań
3.3.1. Uczenie się złożonych umiejętności motorycznych i percepcyjno-motorycznych u pacjentów z uszkodzeniami jąder podstawy
3.3.2. Utajone uczenie się bez komponentu motorycznego

4. EMPIRYCZNA WERYFIKACJA PROBLEMU BADAWCZEGO
4.1. Problem badawczy
4.2. Osoby badane
4.3. Procedury eksperymentalne
4.3.1. Zadanie „kontrola produkcji cukru”
4.3.2. Zadanie „gra hazardowa”
4.3.3. Zadanie „przewidywanie pogody”
4.4. Hipotezy badawcze
4.5. Analiza statystyczna
4.6. Wyniki
4.6.1. Zadanie „kontrola produkcji cukru”
4.6.2. Zadanie „gra hazardowa”
4.6.3. Zadanie „przewidywanie pogody”
4.7. Dyskusja wyników

Literatura cytowana
Wykaz rycin
Streszczenie