pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Staurologiczno-rezurekcyjna wiarygodność chrześcijaństwa

Autor książki:

ks. Jacenty Mastej

Dane szczegółowe:
Wydawca: Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL
Rok wyd.: 2014
Oprawa: twarda
Ilość stron: 384 s.
Wymiar: 165x240 mm
EAN: 9788377029077
ISBN: 978-83-7702-907-7
Data: 2009-08-13
Cena wydawcy: 38.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

"Na początku było słowo"(J 1,1). "Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię"(Rdz 1,1). Ta książka podpowiada, że był jeszcze jeden początek - początek pełni Bożego Objawienia i zbawienia, który nadał dziejom radykalnie nowy kształt. Na początku był Krzyż i Zmartwychwstanie stanowiące jedno Wydarzenie, od którego zaczęło się chrześcijaństwo i na którym wznosi się jego wiarygodność. Z kart książki ks. dra Jacentego Masteja z Instytutu Teologii Fundamentalnej KUL przebija solidny warsztat naukowy oraz świeżość spojrzenia głęboko osadzony w całej myśli chrześcijańskiej i rozległej literaturze teologicznej polskiej oraz zagranicznej. Być może literatura zagraniczna jest bogatsza od naszej pod względem liczby publikacji czy wątków staurologicznych i rezurekcyjnych. Jednak jeszcze nie wypracowała syntezy, która powstała w naszym języku i dzięki rodzimej myśli teologiczno-fundamentalnej, a którą Czytelnik ma właśnie przed sobą. (z recenzji wydawniczej ks. dra hab. Krzysztofa Kauchy)

Wydanie drugie, poprawione.

Książka "Staurologiczno-rezurekcyjna wiarygodność chrześcijaństwa" - ks. Jacenty Mastej - oprawa twarda - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 384 stron i została wydana w 2014 r.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział I
STAUROLOGICZNO-REZUREKCYJNA ŚWIADOMOŚĆ JEZUSA CHRYSTUSA

1. U źródeł staurologiczno-rezurekcyjnej świadomości Jezusa Chrystusa
1.1. Świadomość współistotności z Bogiem Ojcem
1.2. Świadomość synostwa Bożego
1.3. Świadomość posłania przez Ojca
2. Staurologiczno-rezurekcyjna świadomość Jezusa Chrystusa objawiona w wydarzeniach życia
2.1. Chrzest w Jordanie
2.2. Kuszenie na pustyni
2.3. Cuda
2.4. Przemienienie na górze Tabor
2.5. Uroczysty wjazd do Jerozolimy
2.6. Namaszczenie w Betanii
2.7. Ostatnia Wieczerza
2.8. Modlitwa w Ogrodzie Oliwnym
3. Staurologiczno-rezurekcyjna świadomość Jezusa Chrystusa objawiona w nauczaniu
3.1. Prorocki charakter nauczania
a. Przypowieść o niegodziwych dzierżawcach winnicy
b. Zapowiedź godziny Syna Człowieczego i przypowieść o ziarnie
c. Metafora bramy i dobrego pasterza
d. Obraz kielicha i chrztu
e. Znak Jonasza
f. Zapowiedź zburzenia i odbudowania świątyni
3.2. Trzy zapowiedzi męki i zmartwychwstania
a. Pierwsza zapowiedź
b. Druga zapowiedź
c. Trzecia zapowiedź
3.3. Zapowiedzi wywyższenia Syna Człowieczego
a. Wąż na pustyni typem Jezusa wywyższonego na krzyżu
b. Samoobjawienie Syna Człowieczego w Jego wywyższeniu
c. Zbawczy charakter wywyższenia Jezusa
3.4. Jezusowe wezwania do naśladowania
3.5. Zapowiedź zdrady Judasza
3.6. Zapowiedź zaparcia się Piotra


Rozdział II
WIARYGODNOŚĆ KRZYŻA

1. Krzyż jako objawienie się Trójjedynego Boga
1.1. Objawienie się Boga Ojca
1.2. Objawienie się Wcielonego Syna Bożego
1.3- Objawienie się Ducha Świętego
2. Krzyż objawieniem człowieka
2.1. Objawienie grzeszności człowieka
2.2. Objawienie sensu cierpienia
2.3. Objawienie sensu śmierci
2.4. Objawienie sensu życia
3. Krzyż jako zbawienie człowieka
3.1. Przebłagalno-ekspiacyjna ofiara
a. Ofiary starotestamentowe prefigurą ofiary Chrystusa
b. Eucharystia jako ofiara
c. Wyjątkowy charakter ofiary Chrystusa
3.2. Zawarcie Nowego Przymierza
a. Starotestamentowe zapowiedzi Nowego Przymierza
b. Teologia Nowego Przymierza
3.3. Zstąpienie do piekieł wyrazem miłości solidarnej i ocalającej
a. Tradycyjne rozumienie prawdy wiary o zstąpieniu do piekieł
b. Historiozbawcze znaczenie zstąpienia do piekieł
c. Egzystencjalny wymiar zstąpienia do piekieł


Rozdział III
WIARYGODNOŚĆ ZMARTWYCHWSTANIA

1. Nowotestamentowe świadectwa o zmartwychwstaniu
1.1. Wyznania wiary i aklamacje
1.2. Hymny liturgiczne
1.3. Katechezy paschalne
1.4. Wielkanocne narracje ewangelijne
a. Relacja według Św. Marka
b. Relacja według Św. Mateusza
c. Relacja według Św. Łukasza
d. Relacja według Św. Jana
2. Znaki wiarygodności zmartwychwstania
2.1. Chrystofanie paschalne
2.2. Pusty grób
3. Zmartwychwstanie jako objawienie się Trójjedynego Boga
3.1. Objawienie się Ojca
3.2. Objawienie Syna przez Ojca
3.3. Objawienie się Ducha Świętego
4. Zmartwychwstanie jako objawienie i zbawienie człowieka oraz świata
4.1. Zwycięstwo nad szatanem, grzechem i śmiercią
4.2. Zbawcza przemiana człowieka i świata
a. Przemiana człowieka
b. Przemiana świata
4.3. Zapowiedź powszechnego zmartwychwstania


Rozdział IV
STAUROLOGICZNO-REZUREKCYJNA WIARYGODNOŚĆ KOŚCIOŁA

1. Geneza Kościoła
1.1. Eklezjotwórcza rola krzyża
a. Eklezjalne aspekty królewskiej godności Jezusa
b. Eklezjotwórczy charakter wydarzeń staurologicznych
c. Pentekostalny aspekt śmierci Jezusa
1.2. Zmartwychwstanie finalnym aktem eklezjogenezy
a. Znaczenie wiary wielkanocnej w genezie Kościoła
b. Doświadczenia paschalne podstawą wiary i świadectwa Kościoła
c. Rezurekcyjny charakter posłannictwa Kościoła
1.3. Eklezjogenetyczny dar Ducha Świętego
a. Współtwórca eklezjalnej komunii
b. Ożywiciel Bożego słowa
c. Źródło i Sprawca świętości Kościoła
2. Natura Kościoła
2.1. Krzyż i zmartwychwstanie w wierze i przepowiadaniu Kościoła
a. Staurologiczno-rezurekcyjny charakter wiary Kościoła
b. Prymat przepowiadania męki i rezurekcji Jezusa
2.2. Staurologiczno-rezurekcyjny charakter sakramentalnego życia Kościoła
a. Staurologiczno-rezurekcyjny charakter chrztu świętego
b. Staurologiczno-rezurekcyjny charakter Eucharystii
2.3. Krzyż i zmartwychwstanie a eklezjalna diakonia
a. Agapetologiczne urzeczywistnianie się Kościoła
b. Agapetologiczna wiarygodność Kościoła

Zakończenie

Summary
Zusammenfassung
Wykaz skrótów
Bibliografia
Table of contents
Inhaltsverzeichnis