pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Rycerz z Olmedo. Na niby - naprawdę

Autor książki:

Lope de Vega, Magdalena Pabisiak

(tłum.)
Dane szczegółowe:
Wydawca: Księgarnia Akademicka
Oprawa: miękka
Ilość stron: 236 s.
Wymiar: 145x205 mm
EAN: 9788371888885
ISBN: 978-83-7188-888-5
Data: 2007-09-24
Cena wydawcy: 28.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

LOPE DE VEGA (1562-1635) - dramaturg, poeta, teoretyk teatru. Barwna postać o życiorysie obfitującym w dramatyczne przeżycia, w tym szczególnie liczne romanse. Niezwykle płodny autor ok. 500 sztuk teatralnych, twórca hiszpańskiej sceny narodowej. Jego napisany wierszem traktat O nowej sztuce pisania dramatów w tym czasie (1609) stanowi obronę hiszpańskiego dramatu nowożytnego. Lope promuje otwartą formę, niezależną od reguły trzech jedności, łączącą elementy komedii i tragedii, style uczony i ludowy, a przede wszystkim podobającą się publiczności. Lope de Vega ceniony jest za jakość lirycznego języka poetyckiego, za znalezienie atrakcyjnej formy dramatycznej dla najważniejszych tematów historycznych i legendarnych z hiszpańskiego średniowiecza i renesansu, a także za stworzenie unikalnie hiszpańskiego wariantu dramatów honoru (dramas de honor) poważnie traktującego warstwę chłopską (Owcze źródło). Polski czytelnik (widz) znał dotąd m.in. takie sztuki Lope de Vegi, jak Dziewczyna z dzbankiem, Peribanez i Komandor, Owcze źródło czy Pies ogrodnika. Obecnie po raz pierwszy będzie mógł poznać dwa arcydzieła Lope de Vegi: Rycerza z Olmedo oraz Na niby - naprawdę, uznawne za szczytowe osiągnięcia "Feniksa".


RYCERZ Z OLMEDO
Don Alfonso, który słyszy balladę o swojej śmierci, jest głównym bohaterem tej przesiąkniętej niesamowitą atmosferą tragikomedii, którą zachwycał się Federico Garcia Lorca i wystawił ją w swoim teatrze "La Barraca", a Albert Camus zafascynował się nią do tego stopnia, że przetłumaczył na francuski, wyreżyserował i wystawił na Festiwalu w Angers. Historia wielkiej miłości między Don Alonsem i Donią Ines jest oryginalnym wariantem takich opowieści jak Tristan i Izolda czy Romeo i Julia, gdyż kochnkowie sami przyczyniają się do tragicznego zakończenia poprzez potrzebę dramatyzacji swojego losu.

NA NIBY - NAPRAWDĘ
Aktor, który grając rolę chrześcijanina przeracza granice między rolą a tożsamością, nawróciwszy się w trakcie sztuki staje się świętym-męczennikiem (św. Genezjusz). Przyprawiająca o zawrót głowy swoimi metateatralnymi eksperymentami sztuka pokazująca m.in., że nie igra się bezkarnie z perfekcyjnym graniem roli.

Książka "Rycerz z Olmedo. Na niby - naprawdę" - Lope de Vega, Magdalena Pabisiak (tłum.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.