pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Rekonstrukcjonistyczne koncepcje zmiany społecznej poprzez edukację. Antropologia pedagogiczna Theodorea Bramelda

Autor książki:

Hanna Zielińska-Kostyło

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Rok wyd.: 2005
Oprawa: miękka
Ilość stron: 377 s.
Wymiar: 160x230 mm
EAN: 9788323118374
ISBN: 83-231-1837-X
Data:2001-01-29
Cena wydawcy: 51.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Rekonstrukcjonizm otwiera nowy sposób myślenia o edukacji i w edukacji. Jest nowatorską koncepcją, która w ramach tradycyjnej dwudzielnej racjonalności myślenia o edukacji sytuuje się zdecydowanie po stronie zmiany i emancypacji, a nie adaptacji i dostosowania. Według rekonstrukcjonistów edukacja będąc zbyt obciążona transmisją i zbyt podatna na adaptację, traci z pola widzenia najbardziej palące problemy społeczne. Oryginalność rekon-strukcjonizmu nie polega jednak na tym, że stawia on przed edukacją zadanie emancypacji - wiele koncepcji pedagogicznych oczekiwało tego od edukacji, niektóre mówiły nawet o stwarzaniu nowego człowieka. W przypadku rekonstrukcjonizmu o wiele ważniejsza od tego ogólnego celu jest droga, która do niego prowadzi. Tu właśnie kryje się intelektualna sita i znaczenie tej filozofii edukacji. Theodore Brameld, najwybitniejszy przedstawiciel rekonstrukcjonizmu, powtarzał, że rekonstrukcja nie może niszczyć tego, co zastaje, że wszelka zmiana możliwa jest tylko pod tym warunkiem, że najpierw dogłębnie poznamy kulturę, którą chcemy zmieniać.
ze wstępu

Książka "Rekonstrukcjonistyczne koncepcje zmiany społecznej poprzez edukację. Antropologia pedagogiczna Theodorea Bramelda" - Hanna Zielińska-Kostyło - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Książka posiada 377 stron i została wydana w 2005 r.

Spis treści:

Kryzys kultury amerykańskiej w połowie XX wieku i odpowiedzi ze strony filozofii edukacji (Intelektualna droga Bramelda * Społeczno-polityczny kontekst kultury amerykańskiej w połowie XX wieku * Sytuacja wewnętrzna * Sytuacja międzynarodowa * Kryzys kultury i jego konsekwencje dla edukacji * Brameldowska diagnoza kryzysu * Cztery filozofie edukacji wobec kryzysu kultury * Perenializm * Esencjalizm * Progresywizm * Rekonstrukcjonizm); Teoria i praktyka rekonstrukcjonizmu społecznego (Filozofia, edukacja i kultura * Wyzwania dla edukacji * Próba interpretacji * Demokracja a edukacja * Demokracja jako środek edukacji * Demokracja jako cel edukacji * Brameldowskie pytania * Edukacja a władza federalna * Edukacja a wolność akademicka * Edukacja a społeczność lokalna * Edukacja a programy nauczania * Nowe obszary praktyki edukacyjnej * Pierwsze projekty i eksperymenty * Edukacja robotników * "Projekt Floodwood" * "Projekt dla Ameryki" * Interkulturowe programy nauczania * Program kształcenia nauczycieli); Kultura jako podstawa edukacyjnej rekonstrukcji (Porządek kultury * Definicja kultury według Taylora * Kultura ponadorganiczna * Przestrzenność kulturowego porządku * Temporalność kulturowego porządku * Proces kultury * Główne kategorie procesu kulturowego * Kryzys * Rewolucja kultury * Cele kultury * Cele kultury a porządek i proces * Cele kultury a wartości i normy * Względność czy powszechność celów * Względność i powszechność celów * Ludzka wolność jako cel kulturowy); Edukacja jako funkcja rekonstrukcji kultury (Edukacja i kultura: w stronę antropologii edukacji * Komplementarne funkcje edukacji * Kryzys edukacji jako kryzys kultury * Edukacja i kultura: współzależności w wymiarze makro * Edukacja a modele kulturowe * Edukacja a zmiana kulturowa * Edukacja a wartości kulturowe * Edukacja a wolność w ramach kultury * Edukacja a religia w ramach kultury * Edukacja a kulturowe rozumienie osobowości * Edukacja a stosunki klasowe w ramach kultury * Edukacja i kultura: współzależności w wymiarze mikro * Edukacja w praktyce * Słabości praktyki edukacyjnej * Program nauczania); Krytyki i dylematy rekonstrukcjonizmu (Główne kierunki krytyki rekonstrukcjonizmu * Krytyka ideologiczna * Krytyka filozoficzna * Społeczne dylematy rekonstrukcjonizmu * Dalekosiężne cele społeczne * Świadomość potencjału demokracji * Blokady polityczne praktyki edukacyjnej * Kulturowe dylematy rekonstrukcjonizmu * Rekonstrukcjonizm a społeczno-regulacyjna koncepcja kultury * Ograniczenia inżynierii kulturowej * Rozumienie zjawiska kryzysu * Zakończenie - wyzwania rekonstrukcjonizmu w Polsce * Kryzys w Polsce * Możliwe wymiary rekonstrukcji); Podsumowanie; Zestawienie chronologiczne najważniejszych prac T. Bramelda; Bibliografia; Reconstructionist Conceptions of Social Change Through Education. Theodore Brameld`s Educational Anthropology (Summary)