pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Rachunkowość sektora publicznego. Koncepcje, metody, uwarunkowania

Autor książki:

Wojciech A. Nowak

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
Oprawa: miękka
Ilość stron: 241 s.
Wymiar: 165x240 mm
EAN: 9788301125479
ISBN: 83-01-12547-0
Data: 2004-01-21
Cena wydawcy: 19.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Współczesna teoria rachunkowości z reguły poświęca bardzo mało uwagi podmiotom nie zorientowanym na zysk bądź mającym więcej celów głównych niż sam tylko zysk. Podmioty tego rodzaju są jednak domeną sektora publicznego, bez względu na sposób jego pojmowania. Można spotkać różne interpretacje pojęcia "sektor publiczny" i każda z nich konstytuuje nieco inną dziedzinę. Kryterium wyróżniającym granice sektora publicznego jest najczęściej odpowiednio zakres funkcjonowania: a) biurokracji, b) władz publicznych, c) publicznej gospodarki planowej, d) publicznej alokacji zasobów, e) publicznej dystrybucji dochodu, f) własności publicznej, g) zatrudnienia publicznego. Wyznaczone za pomocą tego rodzaju kryteriów granice pomiędzy sektorem publicznym a sektorem prywatnym są w znacznym stopniu nieostre. Odnosi się to zwłaszcza do współczesnych gospodarek mieszanych, charakterystycznych dla bogatych krajów z rządami przedstawicielskimi, które to rządy przejawiają bardzo wyraźną tendencję do ingerowania za pomocą różnych sposobów w mechanizm alokacji rynkowej. Z tej racji pojawiają się nawet głosy, aby rozwiązać problem demarkacji sektora publicznego raz na zawsze i dla wszystkich, ustalając w określony sposób w trybie konstytucyjnym względne rozmiary obszarów poddawanych oddziaływaniu polityki publicznej oraz obszarów rynkowych. Postuluje się przy tym, aby rozmiary sektora publicznego były kształtowane z uwzględnieniem czynników wpływających na zakres publicznej alokacji zasobów, publicznej redystrybucji oraz publicznej regulacji życia społecznego i gospodarczego.

Książka "Rachunkowość sektora publicznego. Koncepcje, metody, uwarunkowania" - Wojciech A. Nowak - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe PWN.

Spis treści:

Wstęp
1. Rachunkowość wobec złożoności organizacji

1.1. Filozoficzna koncepcja organizacji. Aspekty ontologiczne, epistemologiczne i aksjologiczne
1.1.1. Aspekty epistemologiczne
1.1.2. Aspekty aksjologiczne
1.1.3. Uogólniony model organizacji
1.2. Rachunkowość a filozoficzna koncepcja organizacji
1.3. Rachunkowość a społeczny system działania
1.3.1. Rachunkowość a funkcjonalna koncepcja systemu działania społecznego
1.3.2. Mintzberga koncepcja organizacji i roli rachunkowości
1.4. Adaptywność i jej konsekwencje w rachunkowości
1.5. Złożone systemy adaptacyjne według Gell-Manna
1.6. O przewidywalności przyszłych stanów złożonych systemów adaptacyjnych
1.7. Sytuacje pomiarowe i pomiary w złożonych systemach adaptacyjnych
1.8. Organizacja jako złożony system adaptacyjny
1.9. Rachunkowość w świetle koncepcji złożonego systemu adaptacyjnego
1.10. Rachunkowość a paradygmatyczne metafory organizacji. Nowy paradygmat rachunkowości

2. Ontyczne i aksjologiczne orientacje rachunkowości
2.1. Ontyczne metaorientacje rachunkowości
2.1.1. Koncepcja rachunkowości zorientowanej na bytową pochodność, niesamodzielność i zależność jednostki gospodarującej, czyli teoria tożsamości z właścicielem (the proprietary theory)
2.1.2. Koncepcja rachunkowości zorientowanej na bytową pochodność, bytową zależność i bytową samodzielność jednostki gospodarującej, czyli teoria samodzielności podmiotowej albo teoria podmiotu (the entity theory)
2.1.3. Koncepcja rachunkowości zorientowanej na bytową samodzielność zasobów jednostki gospodarującej, czyli teoria funduszowa (the fund theory)
2.2. Znaczenia i konteksty odpowiedzialności
2.3. Odpowiedzialność a paradygmaty rachunkowości
2.3.1. Indukcyjny paradygmat antropocentryczny
2.3.2. Dedukcyjny paradygmat prawdziwego dochodu
2.3.3. Paradygmat użyteczności decyzyjnej w aspekcie przydatności informacji z rachunkowości w danym modelu decyzyjnym
2.3.4. Paradygmat użyteczności decyzyjnej w aspekcie zachowań zagregowanego rynku
2.3.5. Paradygmat użyteczności decyzyjnej w aspekcie indywidualnego użytkownika informacji
2.3.6. Paradygmat ekonomicznego charakteru informacji

3. Generowanie i komunikowanie informacji finansowej w sektorze publicznym
3.1. Konwencje pomiarowe rachunkowości
3.1.1. Konwencja kasowa (the cash basis of accounting)
3.1.2. Zmodyfikowana konwencja kasowa (the modified cash basis of accounting)
3.1.3. Pełna konwencja memoriałowa (the fuli accrual basis of accounting)
3.1.4. Zmodyfikowana konwencja memoriałowa (the modified accrual basis of accounting)
3.2. Klasy informacji finansowych w różnych konwencjach pomiarowych
3.3. Użytkownicy informacji finansowej o sektorze publicznym. Mechanizm obiegu informacji finansowej
3.4. Potrzeby informacyjne użytkowników oraz cele sprawozdawczości finansowej
3.5. Model sprawozdawczy
3.6. Sprawozdawczość finansowa a odpowiedzialność
3.7. Informacja finansowa a uwarunkowania sytuacyjne: model Hofstede`a
3.8. Standardy rachunkowości sektora prywatnego a rachunkowość sektora publicznego

4. Majątek w sektorze publicznym
4.1. Charakterystyka majątku sektora publicznego
4.1.1. Środki pieniężne
4.1.2. Finansowe składniki majątku, czyli aktywa finansowe
4.1.3. Niefinansowe składniki majątku
4.1.4. Zasoby jako własność
4.2. Składnik majątku w kategoriach rachunkowości
4.3. Identyfikacja składników majątku i towarzyszących im zobligowań a konwencje pomiarowe rachunkowości
4.4. Klasyfikacja zasobów sektora publicznego według kryteriów rachunkowości
4.4.1. Klasyfikacja według horyzontu czasowego
4.4.2. Klasyfikacja według stopnia płynności
4.4.3. Klasyfikacja według rodzaju restrykcji prawnych
4.4.4. Klasyfikacja według natury i funkcji
4.5. Problematyczne kwestie klasyfikacji aktywów

5. Światowe tendencje w zarządzaniu zasobami publicznymi i w rachunkowości sektora publicznego
5.1. Tendencje w zarządzaniu sektorem publicznym krajów rozwiniętej gospodarki rynkowej
5.2. Nowy sposób zarządzania sektorem publicznym. Menedżeryzm i konsumeryzm
5.3. Pomiar i rewizja dokonań sektora publicznego
5.3.1. Rewizja dokonań
5.4. Modele uwarunkowań innowacji w rachunkowości sektora publicznego

6. Tendencje w polskiej rachunkowości sektora publicznego
6.1. Korzenie współczesnego sposobu myślenia o regulacjach rachunkowości sektora publicznego, czyli lata pięćdziesiąte
6.2. Lata osiemdziesiąte, czyli punkt wyjścia rachunkowości lat dziewięćdziesiątych
6.3. Pierwsza połowa lat dziewięćdziesiątych
6.3.1. Kształt sektora publicznego
6.3.2. Źródła standardów rachunkowości
6.3.3. System rachunkowości
6.3.4. Prawo budżetowe i rachunkowość budżetowa
6.3.5. Szczególne zasady rachunkowości i sprawozdawczości sektora publicznego
6.3.6. Klasyfikacja budżetowa
6.3.7. Plany kont
6.3.8. Wpływ prawa podatkowego
6.3.9. Wpływ rynku kapitałowego
6.3.10. Model uwarunkowań innowacji w systemie rachunkowości sektora publicznego lat dziewięćdziesiątych
6.3.11. Transformacje lat dziewięćdziesiątych w perspektywie koncepcji złożonego systemu adaptacyjnego

Konkluzje

Załącznik l. Gmina jako podmiot sprawozdawczy w systemie rachunkowości memoriałowej

Załącznik 2. Władze państwa jako podmiot sprawozdawczy w systemie rachunkowości memoriałowej

Załącznik 3. Zakres zastosowania i struktura Zarządzenia Ministra Finansów z dnia 2 stycznia 1961 r. w sprawie przepisów o rachunkowości budżetowej

Załącznik 4. Zakres stosowania i struktura Instrukcji Ministra Finansów z dnia 11 maja 1954 r. w sprawie podstawowych zasad prowadzenia księgowości przez jednostki gospodarki uspołecznionej

Załącznik 5. Zakres stosowania i struktura Zarządzenia Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 1959 r. w sprawie podstawowych zasad prowadzenia księgowości, inwentaryzacji, sporządzania sprawozdań finansowych oraz przechowywania dowodów księgowych przez jednostki gospodarki uspołecznionej

Załącznik 6. Struktura Zarządzenia Ministra Finansów z 1983 r. w sprawie ogólnych zasad prowadzenia rachunkowości przez jednostki gospodarki uspołecznionej

Załącznik 7. Struktura Rozporządzenia Ministra Finansów z 1991 r. w sprawie zasad prowadzenia rachunkowości

Załącznik 8. Struktura Ustawy o rachunkowości z 1994 r.

Załącznik 9. Podmioty objęte prawnymi regulacjami rachunkowości

Załącznik 10. Zakres stosowania i struktura Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 1994 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla jednostek nie prowadzących działalności gospodarczej

Załącznik 11. Jednolite wykazy kont ustalone przez Ministra Finansów dla jednostek wykonawczych sektora budżetowego

Załącznik 12. Jednolite wykazy kont ustalone przez Ministra Finansów dla budżetu gminy Literatura