pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Pomiędzy otwartością i zamknięciem

Autor książki:

Longina Strumska-Cylwik

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2005
Oprawa: miękka
Ilość stron: 384 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373085282
ISBN: 83-7308-528-9
Data:2001-02-03
Cena wydawcy: 35.60 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Prezentowana książka stanowi świetne interdyscyplinarne studium na temat otwartości w kształceniu nauczycieli. Podjęty temat dotyczy kształcenia pedagogów, ale można go z powodzeniem odnieść do kształcenia w ogóle. Praca składa się z dwóch części: pierwsza część – teoretyczno-przeglądowa – wprowadza w zagadnienie otwartości/zamknięcia, ilustruje różnorodne perspektywy jego pojmowania. Zadaniem drugiej części, będącej prezentacją własnej próby eksperymentalnej Autorki, jest wskazanie na procesualność owej próby (przechodzenie respondentów od myślenia i pojmowania kategorii otwartości w sposób schematyczny do myślenia wielokontekstowego).

W pracy można zauważyć silną inspirację myśleniem filozoficznym oraz psychologicznym. Obecne jest także sięganie do kontekstów literackich czy socjologicznych.

Adresatami książki oprócz nauczycieli i studentów kierunków pedagogicznych oraz psychologicznych, mogą być Czytelnicy, których w szczególny sposób interesuje złożone zagadnienie otwartości/zamknięcia w: wyrażanych emocjach, kształceniu, ogólnej kondycji człowieka, wzajemnych relacjach, myśleniu i działaniu, komunikacji międzyludzkiej, komunikacji werbalnej i niewerbalnej.

Książka "Pomiędzy otwartością i zamknięciem" - Longina Strumska-Cylwik - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 384 stron i została wydana w 2005 r.

Spis treści:

Część I
Teoretyczny wymiar o twartości
Pytanie o problem otwartości w wybranych perspektywach badawczych
ROZDZIAŁ 1
ROZUMIENIE I INTERPRETACJA OTWARTOŚCI W RÓŻNYCH PERSPEKTYWACH BADAWCZYCH W ŚWIETLE WYBRANEJ LITERATURY PRZEDMIOTU
1.1. Potoczne rozumienie i interpretacja otwartości
1.2. Otwartość w perspektywie psychologicznej
1.3. Filozoficzny wymiar otwartości
1.4. Socjologiczne konteksty otwartości
1.5. Otwartość w obszarze literatury pięknej

ROZDZIAŁ 2
PEDAGOGICZNY WYMIAR OTWARTOŚCI. REFLEKSJA NAD KSZTAŁCENIEM PEDAGOGÓW W SYTUACJI PRZECHODZENIA OD „ZAMKNIĘCIA” KU „OTWARTOŚCI”
2.1. Problem otwartości i zamknięcia w kontekście kształcenia pedagogów
2.2. Humanistyczne inspiracje zagadnieniem otwartości
2.3. Wyzwania edukacyjne w dobie kryzysu kulturowego
2.4. Obszary krytyki edukacji w kontekście kryzysu współczesnej pedagogiki naukowej
2.5. Problem „otwartego” kształcenia pedagogów w perspektywie ponowoczesnego świata
2.6. Próba porównania kondycji edukacji w świecie nowoczesnym i ponowoczesnym

ROZDZIAŁ 3
PROBLEM OTWARTOŚCI W PERSPEKTYWIE PSYCHOLOGICZNEJ RAZ JESZCZE. PYTANIE O POZYTYWNE I NEGATYWNE SKUTKI OTWARTOŚCI
3.1. Przejawy otwartości/zamknięcia oraz konsekwencje z nich wynikające w świetle literatury przedmiotu
3.2. Otwartość a zagadnienie samokontroli emocji oraz radzenia sobie z nimi
3.3. Ryzyko płynące z samootwartości. Negatywne aspekty odsłaniania siebie
3.4. Psychospołeczne korelaty „wysokiej” i „niskiej” otwartości. Pytanie o optymalne poziomy otwartości i zamknięcia
3.5. Otwartość a inne umiejętności społeczne, ich miejsce oraz związek z teorią i praktyką pedagogiczną
3.6. Otwartość jako aktualny proces „tu i teraz”. Znaczenie „racjonalnej” komunikacji w procesie optymalizowania otwartości
3.7. Otwartość jako sprzężenie zwrotne. Znaczenie komunikacji interakcyjnej oraz transakcyjnej w komunikacji
3.8. Ogólne wskazania do zaistnienia otwartości. Kroki ku racjonalnemu odsłanianiu siebie
3.9. Pełna ekspresja komunikatów i komunikaty Ja wobec problemu otwartości

ROZDZIAŁ 4
OTWARTOŚĆ A ŚWIADOMOŚĆ I SAMOŚWIADOMOŚĆ
4.1. Pytanie o otwartość w kontekście świadomości i samoświadomości człowieka
4.2. Pytanie o świadomość i samoświadomość w podejściu fenomenologicznym .
4.3. Interakcjonizm symboliczny oraz hermeneutyka wobec problemu świadomości i otwartości

część II
PrzedstAwienie propozycji własnej próby eksperymentalnej w procesie kształcenia pedagogów

ROZDZIAŁ 5
PERSPEKTYWA OPTYMALIZOWANIA OTWARTOŚCI W KSZTAŁCENIU PEDAGOGÓW
5.1. Koncepcja eksperymentowania Jeana Francoisa Lyotarda jako uzasadnienie dla własnej próby eksperymentalnej
5.2. Kategoria jako podstawa dynamicznego poznawania rzeczywistości oraz dochodzenia do wiedzy o sobie i innych w kontekście podjętej próby
5.3. Prezentacja projektu pracy badawczej. Propozycje przeprowadzenia własnej próby eksperymentalnej
5.4. Przedstawienie wzorca interpretacyjnego zastosowanego we własnej próbie dydaktycznej
5.5. Prezentacja wyników przeprowadzonej próby eksperymentalnej
5.5.1. „Definicja otwartości”. Podstawowy wymiar otwartości w świetle uzyskanych wyników badań
5.5.2. Reinterpretacja The Johari Window Model jako reprezentatywny przykład zmiany myślenia o otwartości w kontekście uzyskanych wyników
5.5.3. Eksperymentowanie ironią i paradoksem w świetle wyników badań
5.5.4. Podsumowanie badań oraz ocena podjętej próby eksperymentalnej w świetle końcowych wyników

Zakończenie
BIBLIOGRAFIA
ANEKS