pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

O solidarności. Zarys teologii uczestnictwa

Autor książki:

Dobrochna Bach-Golecka

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Dante
Oprawa: miękka
Ilość stron: 240 s.
Wymiar: 145x205 mm
EAN: 9788360125694
ISBN: 978-83-6012-569-4
Data: 2009-06-19
Cena wydawcy: 29.90 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Niniejsza książka poświęcona jest solidarności rozumianej jako chęć i zdolność niesienia pomocy drugiemu człowiekowi. Podjęcie działania solidarnego (element instytucjonalny) zakłada istnienie świadomości o współzależności między ludźmi (element intelektualny) oraz wymaga duchowej motywacji do ograniczenia interesu własnego (self-interest) na rzecz bliźniego. Wszystkie powyższe elementy zasady solidarności widoczne są w etyce chrześcijańskiej.
Korzeni solidarności można szukać w świecie antycznym. Solidarność może być rozpatrywana jako podstawa porządku publicznego, opartego na porządku prawnym oraz jako zasada etyczna, regulująca podstawy współżycia między ludźmi. W tym kontekście można wskazać na obraz społeczeństwa (koinonia), w którym ludzie traktowani są jak rodzice, zarówno względem natury, jak i innych członków społeczeństwa. Solidarność międzyludzka może być porównana do nakazu szczerej miłości, z głębokości serca.
W prawie rzymskim solidarny stosunek obligacyjny powstawał zwykle między jednym wierzycielem (creditor) a jednym dłużnikiem (debitor); zdarzało się jednak, że występował jeden dłużnik i kilku wierzycieli lub jeden wierzyciel i kilku dłużników. W sytuacji wielości podmiotów każdy z wierzycieli lub dłużników mógł domagać się lub musiał wykonać świadczenie. W myśli stoickiej solidarność może być porównana do nakazu hojności (benignitas est virtus sponte ad bene faciendum exposita), dobroci (bonitas est virtus quae prodest), miłości (agape, philantropia).
W pracy zbadane zostanie znaczenie solidarności w nauczaniu Kościoła katolickiego, zgodnie z linią ewolucyjną rozwoju katolickiej nauki społecznej (element intelektualny). Następnie prześledzone zostaną sposoby praktykowania solidarności we współczesnym świecie: w ramach wspólnoty rodzinnej, w środowisku pracy, gospodarce, polityce krajowej i międzynarodowej (element instytucjonalny). Część ostatnia pracy ma na celu zbadanie płaszczyzny duchowej solidarności: dlaczego chrześcijanie zobowiązani są do pomocy innym oraz w jaki sposób wewnętrzne życie duchowe wpływa na podejmowanie inicjatyw społecznych.
Książka koncentruje się na analizie teologicznej, zatem pomija badania nad solidarnością prowadzone w ramach innych nauk: socjologicznych, filozoficznych, historycznych czy ekonomicznych. Niekiedy wyniki owych badań mogą być przytoczone jako przekład ilustrujący twierdzenie nauki społecznej Kościoła.
Celem pracy jest analiza współczesnych warunków praktykowania wiary i solidarności, które mają charakter specyficzny, w znacznej mierze ze względu na szybki rozwój technologiczny mediów tradycyjnych i elektronicznych. W dobie komunikacji internetowej wspólnota religijna może być traktowana jako e-kościół (cyberchurch), zaś postawy konsumpcyjne widoczne są także w sferze duchowej. Tradycyjne podstawowe wyznaczniki życia społecznego: czas i przestrzeń zyskują nowe znaczenie poprzez oddziaływanie czynnika globalizacji i kultury postmodernizmu.

Książka "O solidarności. Zarys teologii uczestnictwa" - Dobrochna Bach-Golecka - oprawa miękka - Wydawnictwo Dante.

Spis treści:

PODZIĘKOWANIA

WSTĘP
1. Tematyka i cel badawczy pracy
2. Metoda badawcza
3. Struktura rozprawy

I. SOLIDARNOŚĆ W NAUCZANIU KOŚCIOŁA – UJĘCIE HISTORYCZNE

1. Nauczanie papieskie przed Soborem Watykańskim II
1.1 Leon XIII (1878-1902)
1.2 Pius X (1903-1914)
1.3 Benedykt XV (1914-1922)
1.4 Pius XI (1922-1939)
1.5 Pius XII (1939-1958)
1.5 Jan XXIII (1958-1963)
1.6 Podsumowanie

2. Nauczanie Soboru Watykańskiego II (1962-1965)
2.1 Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes
2.2 Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium
2.3 Dekret o apostolstwie świeckich Apostolicam actuositatem
2.4 Podsumowanie

3. Nauczanie papieskie po Soborze Watykańskim II
3.1 Paweł VI (1963-1978)
3.2 Jan Paweł II (1978-2005)
3.3 Benedykt XVI (2005-)
3.4 Podsumowanie

II. PRAKTYKA SOLIDARNOŚCI

1. Rodzina
1.1 Solidarność wewnętrzna (ad intra)
1.2 Solidarność zewnętrzna (ad extra)
2. Praca i bezrobocie
2.1 Tradycyjne formy solidarności

2.2 Nowe formy solidarności
3. Gospodarka
3.1 Powszechne przeznaczenie dóbr
3.2 Opcja preferencyjna na rzecz
3.3 Etyka w biznesie

4. Polityka
4.1 Zasada dobra wspólnego
4.2 Godność osoby ludzkiej
4.3 Uczestnictwo
4.4 Zasada pomocniczości

5. Stosunki międzynarodowe
5.1 Solidarność a globalizacja
5.2 Solidarność proceduralna: działania na rzecz pokoju
5.3 Solidarność materialna: działania na rzecz rozwoju

III. SOLIDARNOŚĆ W PERSPEKTYWIE DUCHOWEJ

1. Tajemnica zła w świecie
1.1 Acedia
1.2 Struktury grzechu
1.3 Kultura śmierci

2. Narzędzia walki ze złem
2.1 Immanuel Kant: konieczność istnienia Kościoła
2.2 Św. siostra Teresa Benedykta od Krzyża (Edyta Stein): próba zrozumienia drugiego
2.3 Sługa Boży Ks. Jerzy Popiełuszko: zło dobrem zwyciężaj
2.4 Sługa Boży o. Jacek Woroniecki OP: działalność wychowawcza
2.5 Św. siostra Faustyna Kowalska: znaczenie miłosierdzia
2.6 Baron Friedrich von Hügel: kierownictwo duchowe

3. Chrześcijańska odpowiedź na zło
3.1 Czystość serca
3.2 Transformacja cierpienia
3.3 Życie duchowe

ZAKOŃCZENIE

1. Płaszczyzny solidarności
1.1 Solidarność wertykalna: Przymierze jako wyraz solidarności Boga
1.2 Solidarność horyzontalna: przykazanie miłości bliźniego
2. Solidarność w świetle teologii uczestnictwa

BIBLIOGRAFIA

1. Wybrane dokumenty Stolicy Apostolskiej
1.1 Dokumenty soborowe
1.2 Nauczanie papieży
1.3 Dokumenty kurii rzymskiej

2. Monografie
3. Artykuły

WYKAZ SKRÓTÓW
SUMMARY
ACKNOWLEDGMENTS