pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
podręcznik:

Mikroekonomia

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
Rok wyd.: 2010
Oprawa: miękka
Ilość stron: 270 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788372052872
ISBN: 978-83-7205-287-2
Data: 2010-06-07
Cena wydawcy: 38.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Prezentowana książka jest podręcznikiem mikroekonomii dla studentów uczelni ekonomicznych oraz kierunków biznesowych pozostałych szkół wyższych. jest to ambitna i zarazem pomyślna próba przedstawienia zasad funkcjonowania gospodarki rynkowej z punktu widzenia podmiotów ja tworzących. Autorom udało się w niezbyt obszernej publikacji przedstawić nie tylko standardowy zestaw zagadnień mikroekonomicznych, ale i wzbogacić rozważania o najnowszy kierunek rozwoju mikroekonomii - problematykę podejmowania decyzji w warunkach niepełnej informacji.

Książka "Mikroekonomia" - Stefan Forlicz, Maciej Jasiński - oprawa miękka - Wydawnictwo Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu. Książka posiada 270 stron i została wydana w 2010 r.

Spis treści:

Przedmowa
1. PROCESY GOSPODAROWANIA
1.1. Podstawowe pojęcia
1.2. Podejmowanie decyzji
1.2.1. Użyteczność rezultatu
1.2.2. Klasyfikacja sytuacji decyzyjnych
1.2.3. Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka
1.2.4. Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności
1.2.5. Podejmowanie decyzji w warunkach konfliktu
1.2.6. Podejmowanie decyzji informacyjnych
2. FUNKCJONOWANIE MECHANIZMU RYNKOWEGO
2.1. Mechanizm rynkowy
2.2. Formy rynku
2.3. Rynek o konkurencji doskonałej
3. GOSPODARSTWO DOMOWE JAKO KONSUMENT DÓBR
3.1. Dobra prywatne i dobra publiczne
3.2. Wybór koszyka dóbr
3.2.1. Ograniczenie budżetowe
3.2.2. Użyteczność dóbr i krzywe budżetowe
3.2.3. Optymalny plan konsumpcji
3.2.4. Analityczne wyznaczanie punktu optimum konsumenta
3.3. Popyt gospodarstwa domowego
3.3.1. Ogólne funkcje popytu
3.3.2. Wpływ zmian dochodu na wielkość popytu
3.3.3. Wpływ zmian ceny dobra na popyt na nie
3.3.4. Wpływ zmian ceny innych dóbr
3.3.5. Wpływ zmian dochodu i cen innych dóbr na przebieg funkcji popytu
3.3.6. Popyt ogólnogospodarczy
3.3.7. Efekty zewnętrzne konsumpcji
3.3.8. Elastyczność popytu
3.3.9 Zachowania konsumenta w warunkach niedoskonałej wiedzy
4. PRZEDSIĘBIORSTWO JAKO OFERENT DÓBR NA RYNKU O KONKURENCJI DOSKONAŁEJ
4.1. Przedsiębiorstwo jako podmiot gospodarczy
4.2. Czynniki produkcji
4.2.1 Klasyfikacja czynników produkcji
4.2.2 Funkcja produkcji
4.2.3. Produkcyjność czynnika produkcji
4.2.4. Izokwanty produkcji
4.3. Koszty produkcji
4.3.1. Rodzaje kosztów produkcji
4.3.2. Krotki i długi okres analizy
4.3.3. Koszty stałe i zmienne
4.3.4. Przeciętne koszty całkowite, przeciętne koszty zmienne, przeciętne koszty stałe oraz koszty krańcowe
4.3.5. Kształtowanie się kosztów przedsiębiorstwa w krótkim okresie
4.4. Optymalny plan produkcji przedsiębiorstwa ( w krótkim okresie)
4.4.1 Przychód przedsiębiorstwa działającego w warunkach konkurencji doskonałej
4.4.2. Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w warunkach konkurencji doskonałej
4.4.3. Wpływ zmian ceny rynkowej na sytuację ekonomiczną przedsiębiorstwa
4.4.4. Wpływ zmian kosztów produkcji na przebieg funkcji kosztów krańcowych
4.4.5. Zachowania drobnego oferenta w warunkach niepewności
4.5. Podaż przedsiębiorstwa w krótkim okresie
4.5.1. Funkcje podaży przedsiębiorstwa
4.5.2. Agregacja funkcji podaży
4.5.3. Elastyczność podaży
4.5.4. Wpływ zmian kosztów produkcji na przebieg zagregowanej funkcji podaży
4.5.5. Popyt przedsiębiorstwa na czynniki produkcji
5. RÓWNOWAGA RYNKOWA W KRÓTKIM OKRESIE
5.1. Punkt równowagi rynkowej
5.2. Stabilność równowagi rynkowej
5.3. Zmiany punktu równowagi
5.3.1. Zmiany punktu równowagi w wyniku przesunięcia funkcji podaży i popytu
5.3.2. Zmiany punktu równowagi na skutek ingerencji państwa w postaci ustalenia cen maksymalnych i minimalnych
5.3.3. Przerzucenie wzrostu kosztów produkcji na nabywców
5.4. Pajęczynowy model równowagi rynkowej
5.5. Wpływ niedoskonałej wiedzy na kształtowanie się równowagi rynkowej
5.5.1. Skutki nieznajomości cen produktów przez konsumenta i zaopatrywania się przez niego w informacje
5.5.2. Skutki niepewności konsumenta co do własności produktu
6. ANALIZA DŁUGOOKRESOWA
6.1. Funkcjonowanie przedsiębiorstwa w długim okresie
6.1.1. Metoda produkcji
6.1.2. Postęp techniczny i jego wpływ na wybór optymalnej metody produkcji
6.2. Długookresowa równowaga rynkowa na rynku danego dobra w warunkach konkurencji doskonałej
7. MONOPOL OFERENTA
7.1. Własności rynku
7.2. Koszty i przychody monopolisty oferenta
7.3. Optymalna wielkość produkcji i optymalna cena produktu oferenta monopolisty
7.4. Porównanie doskonałej konkurencji i monopolu oferenta
7.5. Wpływ zmian otoczenia na zachowanie oferenta monopolisty
7.6. Monopolistyczne różnicowanie ceny – segmentacja rynku
7.7. Zachowanie monopolisty oferenta w warunkach niepewności
8. RYNEK O KONKURENCJI MONOPOLISTYCZNEJ OFERENTÓW
8.1. Opis i charakterystyka rynku
8.2. Przychód oferenta na rynku o konkurencji monopolistycznej
9. RYNKI O KONKURENCJI MONOPOLISTYCZNEJ OFERENTÓW
9.1. Opis i charakterystyka rynku
9.2. Homogeniczny duopol oferentów
9.2.1. Przypadek Cournota
9.2.2. Algebraiczne przedstawienie modelu cournota
9.2.3. Asymetryczny model duopolu von Stackelberga
9.3. Heterogeniczny oligopol oferentów
9.3.1. Załamana krzywa cena-zbyt
9.3.2. Heterogeniczny duopol cenowy
10. WSPÓŁPRACA MIĘDZY OFERENTAMI I ROZWOJ RYNKÓW W CZASIE
10.1. Współpraca między oferentami
10.1.1. Fuzja przedsiębiorstw
10.1.2. Kartele
10.1.3. Przywództwo cenowe
10.2. Powstanie i rozwój rynków w czasie
11. UZUPEŁNIENIA NEOKLASYCZNEJ TEORII PRZEDSIĘBIORSTWA
11.1. Właściciele a menadżerowie
11.2 Efekty zewnętrzne i prawa własności
12. Rynki czynników produkcji
12.1. Uwagi ogólne
12.1.1. Zasób i strumień czynnika produkcji
12.1.2. Warianty czynnika produkcji i ich własności
12.2. Konkurencja doskonała na rynkach czynników produkcji
12.3. Monopol nabywców (monopson)
12.3.1. Optimum monopolisty nabywcy
12.3.2. Zmiany punktu optimum monopolisty nabywcy
12.4. Obustronny monopol
12.5. Rynki pracy
12.5.1. Podaż pracy
12.5.2.Kształtowanie się stawki płacy dla danego wariantu pracy
12.5.3. Niebezpieczeństwo negatywnej selekcji na rynkach pracy