pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Garabandal. Objawienie Boże czy mamienie szatańskie

Autor książki:

ks. Józef Warszawski TJ

Dane szczegółowe:
Wydawca: Ostoja
Rok wyd.: 2001
Oprawa: miękka
Ilość stron: 232 s.
Wymiar: 145x210 mm
EAN: 9788388020810
ISBN: 83-88020-81-1
Data: 2010-02-10
Cena wydawcy: 20.75 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Książka ks. Józefa Warszawskiego TJ to dogłębna analiza wydarzeń w Garabandal, do niedawna jeszcze poruszających wiernych nie tylko z Europy. Mimo pozornie katolickiego charakteru, "objawienia” te ks. Warszawski demaskuje jako działania złego ducha, mające na celu ośmieszenie i usunięcie w cień prawdziwych objawień Matki Boskiej, w tym zwłaszcza objawienia w Fatimie. W czasie, gdy z różnych części naszego kraju i innych zakątków świata mass media donoszą o kolejnych "cudach”, warto poznać metodologię przyjętą przez ks. Warszawskiego przy ocenianiu rzeczywistych źródeł tych omamień szatańskich. Dobrze też jest wraz z autorem wyciągnąć wnioski z ostrożności, z jaką Kościół odnosi się do tych zjawisk, zbyt szybko określanych przez część katolików jako nadprzyrodzone.

Słowo wstępne
Opracowanie niniejsze chciałoby — poza czysto opisową stroną zjawisk garabandalskich — przedstawić głównie ich krytyczną ocenę. Stąd jego podział na trzy zasadnicze części.

W pierwszej Autor zamknął i rozwinął rodzaj osobistego reportażu z podróży odbytej do Garabandal jesienią 1965 roku. Czytelnik znajdzie w niej żywy i barwny opis zarówno samych zjawisk, jakie w latach 1961–1965 miały miejsce w hiszpańskiej wioseczce położonej daleko w Pirenejach — i to opis opowiedziany ustami bezpośrednich, naocznych świadków tych zjawisk — jak też szereg elementów refleksyjnych, mówiących głównie o przeżyciach Autora, które nie mniej przeto nawiązują do rzeczywistych danych, ale jako element wybitnie refleksyjny stanowią wprowadzenie do rozważań pozostałych części.

W części drugiej przedstawia Autor samą już analizę zjawisk. Głównym tematem tej analizy mogła być oczywiście jedynie — stosownie do natury zjawisk — ich ocena religijna. W tej zaś ocenie w szczególności zagadnienie pochodzenia tych zjawisk, czyli problem ich pozaświatowego sprawcy. Ocena Autora różni się na tym odcinku od dotychczas głoszonych i publikowanych ocen. Jest im diametralnie przeciwna. Siłą rzeczy rozprawka tego rodzaju, co obecna, musiała zahaczyć o zagadnienia natury czysto metapsychicznej, a po części i medycznej. W traktowaniu jednak tego odcinka pracy opiera się Autor o uznane autorytety i właściwych fachowców. Pełne opracowanie tych odcinków wymagałoby pracy zespołowej.

Część trzecia rysuje się jako wybitnie systematyzująca. Wprowadza w świat prawd i pojęć opracowywanych wiekami przez wielkich teologów katolickiej mistyki. I usiłuje zaklasyfikować zjawiska garabandalskie w świetle tych pojęć i prawd. Stanowi o tyle pogłębienie i poszerzenie dociekań i wniosków rozpracowanych w części drugiej.

Brak krytycznego wydania tekstów, tj. zarówno objawionych, jak i opisowych, odnoszących się do garabandalskich zjawisk, radził wstrzymywać się od zaopatrzenia przytaczanych w treści książki relacji w noty przypiskowe. Mimo to cytowane przez Autora wypowiedzi opierają się o świadectwa z pierwszej ręki, względnie o prace, które trudno posądzić o celowe tuszowanie tekstów czy faktów. Jako taka praca niniejsza chciałaby rościć sobie tytuł przynajmniej przyczynku naukowego.

Zamiarem Autora było dać wszystkim zainteresowanym zjawiskami garabandalskimi obiektywny, tj. oparty zarówno o rozum, jak i o zasady katolickiej teologii mistycznej, pogląd na właściwą istotę tych zjawisk, o których pomimo upływu szeregu lat od ich zakończenia, wciąż jeszcze jest głośno, a miejscami niepokojąco głośno.

Oby Najświętsza Dziewica, której nieskazitelne imię i cześć są, zdaniem Autora, zagrożone wypadkami garabandalskimi, darzyła tę pracę swym błogosławieństwem i torowała niniejszej książce drogę.

Niech mi wolno będzie w tym miejscu złożyć szczególniejsze "Bóg zapłać” p. Dyrektorowi Zygmuntowi Guzowskiemu, który hojnym darem umożliwił ukazanie się drukiem tej pracy.

Rzym, w dniu Zwiastowania Najśw. Maryi Panny, 1968 r.

Książka "Garabandal. Objawienie Boże czy mamienie szatańskie" - ks. Józef Warszawski TJ - oprawa miękka - Wydawnictwo Ostoja. Książka posiada 232 stron i została wydana w 2001 r.

Spis treści:

Słowo wstępne

Część I
ŚWIADKOWIE ZJAWISK
Droga w przygodę
A. I STAŁ SIĘ WIECZÓR I PORANEK — DZIEŃ PIERWSZY
1. Garabandal
2. Wstępny egzamin
3. W miejscowym kościółku
4. Kolacyjne opowiadania
5. Dziw lewitacjiny
6. Nawet puderniczka
7. Nieprawdopodobny chrzest
8. Cudowna Komunia święta
9. A gdy nastał poranek...
B. WTÓREGO ZAŚ DNIA...
1. Tam gdzie był początek
2. Pod piniami
3. Na zboczu wzgórza
4. Trójka pozostałych
5. W drodze powrotnej
6. No me gusta
7. Los polvos
C. POTEM MADRYT I BARCELONA
1. Rozmowa teologiczna
2. Markiza
3. U Rektora
4. Hotel Ritz
5. Odpowiedź
6. Świadectwo psychiatry
7. Śmierć brata
8. Nawrócenie z przekonania
9. Wymowa ekranu

D. TABELA CHRONOLOGIZUJĄCA
1. Uwagi wstępne
2. Kalendarium
a) Czteromiesięczny okres pierwszo–objawieniowy: czerwiec– październik 1961 r.
b) Czteroletni okres wtórno–objawieniowy: październik 1961– listopad (czerwiec) 1965 r.
c) Wypadki poobjawieniowe
3. Pytanie o sens

Część II
ANALIZA ZJAWISK

A. ZAŁOŻENIA
1. Podstawowa alternatywa
a) Eliminacja
b) Alternatywa
2. Właściwa zasada rozpoznawcza
a) Przykład
b) Reguła
c) Właśnie zjawisko wewnętrzne

B. ZASTOSOWANIE ZAŁOŻEŃ
1. Zastanawiające okoliczności „początku”
a) Poczęty w grzechu
b) Rozpoczęty bohomazowaniem
2. Demaskujące cechy „środka”, czyli właściwego łańcucha zjawisk
a) „Duch” garabandalski demaskuje się jako „duch niepokoju”...
b) ...i jako „duch zamieszania”
c) Spokrewniony z duchami spirytystycznymi
d) Uchylający się spod władzy kościelnej
e) „Duch” perwersyjnej ambicji
3. Zakończeniowy „mat”

C. WNIOSEK
1. Zły duch
2. Reduplikacja Fatimy
3. Sens wysuwanego postulatu wiary
4. „I zaśmiała się głośno...”

Część III
KLASYFIKACJA ZJAWISK

A. DANE TEORETYCZNE
1. Mistyka, metapsychika, psychopatologia
2. Wizja, ekstaza, porwanie mistyczne
3. Rodzaje wizji

B. KLASYFIKACJA
1. Ani prywatne, ani przyrodzone, ani boskie
2. Nie wizje intelektualne, ani autentyczno–cielesne
3. Czy wizje imaginatywne?
4. A może wizje pseudocielesne?
5. Wniosek refleksyjny

C. TAKŻE SPOSOBY TŁUMACZENIA
1. Świadectwa z mistycznego kręgu
2. Świadectwa z kręgu opętańców

D. URZĄD KOŚCIOŁA
1. Historia ingerencji
2. Normy Stolicy Apostolskiej
3. Deklaracja Autora

Ilustracje
Bibliografia