pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
podręcznik:

Etyka w biznesie

Dane szczegółowe:
Wydawca: Felberg
Oprawa: miękka
Ilość stron: 319 s.
Wymiar: 145x205 mm
EAN: 9788391146552
ISBN: 83-911465-5-3
Data:2001-01-05
Cena wydawcy: 25.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Odpowiedź na wszystkie powyższe pytania przynosi niniejsza książka autorstwa wykładowcy etyki biznesu na Wydziale Ekonomii w Hanzehogeschool, Hogeschool van Gruningen w Holandii, Petera Pratleya. Autor prezentuje główne teorie etyczne współczesnego biznesu. Stara się także rozwijać praktyczne umiejętności menedżerów zarówno w analizowaniu konkretnych kwestii moralnych, jak i rozważaniu i określaniu strategii pozwalających rozstrzygać wszelkie dylematy moralne. Książka muzę stanowić nieocenioną pomoc dla menedżerów-praktyków, pragnących wzbogacić swoje umiejętności, być pomocnym źródłem informacji dla słuchaczy studiów MBA oraz studentów kierunków zarządzania, poszukujących pozycji prezentujących wiedzę "w pigułce", a także dla tych wszystkich, którzy chcą po prostu rozszerzyć własne wiadomości na temat omawianych w nich zjawisk.

Książka "Etyka w biznesie" - Peter Pratley - oprawa miękka - Wydawnictwo Felberg.

Spis treści:

Przedmowa
Charakter i cel refleksji etycznej

1.1. WStęp
1.2. Jesień 1990: wątpliwe z moralnego punktu widzenia dostawy do Iraku?
1.3. Definicja etyki
1.4. Przedmiot etyki - postępowanie moralne
1.5. Jedna zasadnicza kwestia etyczna - relatywizm
1.6. Etyka normatywna a teologia moralna- różnica metodologii
1.7. Osądy moralne są osądami normatywnymi
1.8. Cechy charakterystyczne standardów moralnych
1.9. Podsumowanie
1.10. Bibliografia

2. Etyka biznesu - rozwiązania godzące wymogi moralne z interesem strategicznym
2.1. Etyka biznesu ma charakter normatywny
2.2. Względna autonomiczność etyki biznesu
2.3. Ograniczony zakres normatywnej etyki biznesu omawianej w tej książce
2.4. Specjalistyczne studia w zakresie etyki biznesu
2.5. Wyniki badań ankietowych na temat roli etyki w biznesie
2.6. Teoria dobrowolnego pośrodkowania: etyka partycypatywna (participatory ethics)
2.7. Dwa przykłady ilustrujące nadrzędną rolę interesu strategicznego
2.8. Podsumowanie
2.9. Bibliografia

3. Ogólne pojęcie odpowiedzialności moralnej
3.1. Wprowadzenie
3.2. Koncepcja człowieka leżąca u podstaw wolnego i świadomego postępowania
3.3. Ku wyważonemu pojęciu wolności
3.4. Dalsze uwagi na temat określonych okoliczności: sfery życia
3.5. Częściowa definicja indywidualnej odpowiedzialności
3.6. Druga, pełniejsza definicja odpowiedzialności
3.7. Bezpośrednie implikacje nawiązujące do zagadnień współczesnych
3.8. Podsumowanie
3.9. Bibliografia

4. Opowiedzialność moralna w działalności gospodarczej
4.1. Sedno sprawy: odpowiedzialność wobec społeczeństwa i odpowiedzialność przedsiębiorcy
4.2. Czy można uznać, że przedsiębiorstwo jest odpowiedzialne?
4.3. Moralna doskonałość organizacyjna
4.4. Wniosek l: Teoria przypisywania odpowiedzialności a błędy kierownicze
4.5. Wniosek 2: Wyniki przedsiębiorstwa a odpowiedzialność wobec ogółu społeczeństwa
4.6. Wniosek 3: Myślenie grupowe i radzenie sobie z innowacjami technologicznymi
4.7. Trzy klasyczne teorie na temat odpowiedzialności producenta
4.8. Przykłady ilustrujące zagadnienie odpowiedzialności producenta
4.9. Odpowiedzialność przedsiębiorstwa
4.10. Podsumowanie
4.11. Bibliografia

5. Jakie korzyści może to przynieść wszystkim zainteresowanym?
5.1. Punkt widzenia wynikający z obustronnych korzyści
5.2. Interesy zespalają w sobie cele moralne i zasady moralne
5.3. Praktyczna filozofia biznesu oparta na fundamencie interesu
5.4. Należy odróżnić interesy od egocentrycznego materializmu
5.5. Nieetyczne postawy w sprawach moralnych
5.6. Przesadne zasady etyki biznesu postulowane przez utylitaryzm
5.7. Pogląd dostosowany do moralnej działalności komercyjnej: egoizm oświecony
5.8. Podsumowanie
5.9. Przykłady i pytania
5.10. Bibliografia

6. Czy taka polityka jest uczciwa, właściwa i sprawiedliwa?
6.1. Wprowadzenie
6.2. Stosunki oparte na manipulacji i wolne od manipulacji
6.3. Potrzeba etyki obowiązku we współczesnych społeczeństwach
6.4. Pluralistyczna, oparta na obowiązkach koncepcja praw człowieka
6.5. Deontologiczna supcrnorma Kanta
6.6. Standardy sprawiedliwości
6.7. Deontologiczne kodeksy wewnętrzne w przedsiębirstwach
6.8. NOTZ Rolanda Greena
6.9. Włączenie zasad NOTZ do teorii oświeconego egoizmu
6.10. Bibliografia

7. Czy ta polityka popiera rozwój pożądanych umiejętności
7.1. Wprowadzenie
7.2. Pierwsza koncepcja klasycznej cnoty
7.3. Współczesna interpretacja Arystotelesowskiej filozofii moralnej
7.4. „Klucze sklepienia" etyki cnoty
7.5. Struktura psychologiczna zorientowana na ludzką doskonałość
7.6. Zweryfikowane koncepcje cnoty o niewielkim zastosowaniu w etyce biznesu
7.7. Porównanie cnót charakteru i doskonałości w uprawianiu rzemiosła
7.8. Teoria cnoty znowu z nami
7.9. Wydajność i motywacja zespołowa
7.10. Niektóre perspektywy dla cnoty w etyce biznesu i teorii zarządzania
7.11. Bibliografia

Indeks nazwisk