pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Chrześcijańska koncepcja kary kryminalnej a współczesne poglądy na karę

Autor książki:

Filip Ciepły

Dane szczegółowe:
Wydawca: Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL
Rok wyd.: 2010
Oprawa: miękka
Ilość stron: 324 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788377020821
ISBN: 978-83-7702-082-1
Data: 2012-06-18
Cena wydawcy: 26.25 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Praca jest podzielona na trzy rozdziały. Rozdział pierwszy ma na celu rozstrzygnięcie moralnej dopuszczalności kary w świetle wybranych źródeł chrześcijańskiej koncepcji kary. Rozdział II jest poświęcony próbie określenia chrześcijańskiej koncepcji celów kary. Rozdział III zawiera opartą na założeniach chrześcijańskiej koncepcji kary ocenę najważniejszych współczesnych poglądów na karę a także ich genezy. Oceniane są współczesne koncepcje prewencyjne, koncentrujące się wokół genezy resocjalizacji, uniemożliwienia popełnienia przestępstwa, odstraszenia ogólnego, jak i wychowawczego oddziaływania kary na społeczeństwo; koncepcje neoretrybutywne - poglądy neoklasyków, komunikacyjne koncepcje kary, ekonomiczne koncepcje kary; w końcu poglądy podważające sens istnienia instytucji kary - nurt biologiczny i psychologiczny kontestacji kary, kryminologiczne teorie konfliktów społecznych, koncepcje abolicjonistyczne oraz idee sprawiedliwości naprawczej. (ze Wstępu)

Książka "Chrześcijańska koncepcja kary kryminalnej a współczesne poglądy na karę" - Filip Ciepły - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 324 stron i została wydana w 2010 r.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział I. ZAGADNIENIE MORALNEJ DOPUSZCZALNOŚCI KARY W ŚWIETLE WYBRANYCH ŹRÓDEŁ CHRZEŚCIJAŃSKIEJ KONCEPCJI KARY

1. Dopuszczalność kary w świetle filozofii chrześcijańskiej
1.1. Potrzeba moralnego usprawiedliwienia kary
1.2. Personalistyczna koncepcja człowieka i jej znaczenie dla nauk penalnych
1.3. Odpowiedzialność osoby za przestępczy czyn
1.4. Ochrona naturalnych uprawnień osoby i wspólnoty uzasadnieniem stosowania kary
2. Dopuszczalność kary w świetle Objawienia chrześcijańskiego i teologii
2.1. Dopuszczalność kary w Piśmie Świętym
2.2. Dopuszczalność kary w Tradycji Kościoła
2.3. Dopuszczalność kary w teologii
3. Dopuszczalność: kary w świetle nauczania Kościoła i prawa kościelnego
3.1. Specyfika nauczania Kościoła jako źródła chrześcijańskiej koncepcji kary
3.2. Osoba ludzka i dobro wspólne jako fundamenty odpowiedzialności karnej w nauczania Kościoła
3.3. Dopuszczalność moralna kary w historycznym i wspołczesnym nauczaniu Kościoła
3.4. Kara w prawię kościelnym


Rozdział II. CHRZEŚCIJAŃSKA KONCEPCJA CELÓW KARY

1. Retrybucja
1.1. Retrybucja w świetle wybranych źródeł chrześcijańskiej koncepcji kary
1.2. Sprawiedliwość retrybutywna wartością moralną
1.3. Sprawiedliwość retrybutywna a miłosierdzie
2. Prewencja generalna
2.1. Prewencja generalna w świetle wybranych źródeł chrześcijańskiej koncepcji kary
2.2. Odstraszanie potencjalnych sprawców
2.3. Edukacyjne oddziaływanie kary na społeczeństwo
3. Prewencja specjalna
3.1. Prewencja specjalna w świetle wybranych źródeł chrześcijańskiej koncepcji kary
3.2. Kara jako bodziec i pomoc w poprawie przestępcy
3.3. Odstraszenie i unieszkodliwienie przestępcy
4. Ekspiacja i kompensacja
4.1. Ekspiacja i kompensacja w świetle wybranych źródeł chrześcijańskiej koncepcji kary
4.2. Kara a wina
4.3. Kara jako pokuta
4.4. Kara a kompensacja szkody
5. Integralna koncepcja celów kary
5.1. Integracja celów kary w świetle wybranych źródeł chrześcijańskiej koncepcji kary
5.2. Nierozłączność i komplementarność celów kary


Rozdział III. OCENA WSPÓŁCZESNYCH POGLĄDÓW PENOLOGICZNYCH W ŚWIETLE ZAŁOŻEŃ CHRZEŚCIJAŃSKIEJ KONCEPCJI KARY

1. Geneza współczesnych poglądów na karę
1.1. Kara w doktrynie oświecenia
1.2. Kara w ujęciu klasycznej szkoły prawa karnego
1.3. Kara w ujęciu pozytywnej i socjologicznej szkoły prawa karnego
1.4. Klasyczne poglądy kontestujące karę
2. Ocena współczesnych prewencyjnych koncepcji kary
2.1. Resocjalizacja
2.2. Uniemożliwienie popełnienia przestępstwa
2.3. Odstraszanie ogólne
2.4. Prewencja ogólna pozytywna
3. Ocena współczesnych retrybutywnych koncepcji kary
3.1. Kara w neoklasycyzmie
3.2. Komunikacyjne koncepcje kary
3.3 Ekonomiczne ujecie kary
4. Ocena współczesnych poglądów kontestujących karę
4.1. Nurt biologiczny i psychologiczny kontestacji kary
4.2. Kara w teoriach konfliktów społecznych
4.3. Abolicjonizm kary
4.4. Sprawiedliwość naprawcza

Zakończenie

Bibliografia