pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Oralność i mnemonika. Późny barok w kulturze polskiej

Autor:

Marek Prejs

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Format: pdf
Ilość stron: 323 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788323515111
Data: 2025-07-03
16.70 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

To komunikacyjna opowieść o funkcjonowaniu styku oralności i kultury piśmiennej w czasach saskich. Zastosowanie aparatury teoretycznej, jakiej dostarczają prace Waltera J. Onga, Erica A. Havelocka, Frances A. Yates, Edwarda T. Halla i in. pozwoliło w zjawisku cofnięcia się druku na korzyść obiegu rękopiśmiennego dostrzec element szerszego procesu – kontrnatarcia świata sztuki pamięci i sprzęgniętej z nią oralności, będącego odpowiedzią na sukcesy rozprzestrzeniającego się analitycznego świata pisma. Omówiony został zarówno pewien model całościowy – który zwykliśmy określać mianem wieku rękopisów – jak i strategie artystycznego komunikowania, na przykład późnobarokowe gadające obrazy, proksemiczny wymiar staropolskiej pompae funebris, dominacja fabuły epizodycznej w ówczesnym dramacie, zwyczaj przekazywania sobie gotowych treściowo-wersyfikacyjnych prefabrykatów przez kolejne pokolenia ówczesnych poetów czy też posługiwania się przez nich ikonograficznymi wzorcami pamięci.

E-book „Oralność i mnemonika. Późny barok w kulturze polskiej” - Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Cena 16.70 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wstęp 7

Część pierwsza. Oralizacja sztuk plastycznych 27

Uwagi wstępne 29
Rozdział I: „Gadające obrazy” 35
Rozdział II: Czyśćcowa loteria 52
Rozdział III: Proksemika zaświatów 66

Część druga. Teatr – oralność a wzorce klasyczne 89

Uwagi wstępne 91
Rozdział I: Kresowy teatr wyobraźni 97
Rozdział II: „Gotyckie” tragedie duchowne 117
Rozdział III: Klasycyzm w Podhorcach 164

Część trzecia. Literatura wobec tradycji oratury 205

Uwagi wstępne 207
Rozdział I: Psalm jako formuła pamięci 212
Rozdział II: Ikonograficzne wzorce pamięci 262

Aneks. Prowincjonalne rokoko 281

Uwagi wstępne 283
Rozdział I: Wdzięk i agonistyczność 287
Rozdział II: „Zapisywanie” folkloru 303

Zakończenie 312
Indeks osób 317