pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
książka:

Wiek awangardy

Dane szczegółowe:
Producent: UNIVERSITAS
Oprawa: miękka
Ilość stron: 518 s.
Data: 2006-12-07
Cena wydawcy: 39.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Czy problemy awangardy, tak żywotne w minionym wieku, pozostają nadal aktualne, czy też należą już do historii? Można patrzeć na awangardę jako na przede wszystkim eksperymentatorstwo formalne, nakierowane na realizację wartości estetycznych, albo też jako na ruchy anarchizujące, zmierzające do obalenia artystyczno-estetycznych standardów. Można widzieć w neoawangardzie bądź kontynuację pierwszej awangardy, bądź jej zaprzeczenie, albo też włączać neoawangardę w postmodernizm lub kulturę masową. Za każdym razem, gdy do tuby zwanej kalejdoskopem wrzucimy awangardowy materiał, przy najlżejszej próbie obrotu pojawiają się odmienne konstelacje. Trudno założyć, by istniała jedna formuła awangardy. Dlatego głównym zadaniem tej pracy jest dotarcie do wielości kalejdoskopowych konfiguracji XX-wiecznej awangardy oraz ich – w perspektywie stuletniego rozwoju – sproblematyzowanie i krytyczne opisanie.

Książka "Wiek awangardy" - Lilianna Bieszczad (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS.

Spis treści:

Krystyna Wilkoszewska, W kalejdoskopie awangardowych konstelacji

Część I
awangarda-reinterpretacje

Anna Zeidler-Janiszewska, O dawnych i dzisiejszych interpretacjach neoawangardy
Teresa Pękala, Estetyka ariergardy
Grzegorz Sztabiński, Idea wspólnoty sztuki w wieku awangardy
Beata Frydryczak, See Poussin/Hear Lorraine. O związkach sztuki awangardowej z naturą i krajobrazem
Andrzej Książek, Koniec awangardy a sztuka końca wieku
Joanna Winnicka-Gburek, Awangarda, kicz a filozoficzna krytyka artystyczna
Andrzej Kisielewski, Prymitywizm a sztuka awangardy
Józef Tarnowski, Pojęcie awangardy a refleksji towarzyszącej architekturze oraz w historii i teorii architektury
Lilianna Bieszczad, Paradoksy tanecznej awangardy

Część II
wpółczesne strategie awangardy

Ryszard W. Kluszczyński, Jednostka – grupa – sieć. Przemiany awangardowych strategii twórczych
Piotr Zawojski, Cybersztuka jako awangarda naszych czasów
Krzysztof Szwajgier, Na krawędzi. Dialektyka przejścia
Zbigniew Warpechowski, Konserwatyzm awangardowy
Małgorzata Kierkus-Prus, Trwanie w powtórzeniu? Uwagi o zwielokrotnieniu, repetycji i iteracji w awangardowej praxis sztuk wizualnych
Violetta Sajkiewicz, Sztuka konsumpcyjna? Od transawangardy do banalizmu
Roman Nieczyporowski, Awangarda znaczeń. Kilka uwag w twórczości Yasumasy Morimury

Część III
społeczno-kulturowe konteksty awangardy

Ignacy Stanisław Fiut, Awangarda XX wieku w ujęciu refleksji ewolucyjnej
Antoni Porczak, Awangarda po obiedzie
Maciej Ożóg, Nowy człowiek w nowym millenium!? Sztuka nowych mediów a awangardowa idea artystycznej i społecznej rewolucji
Andrzej Krzywka, Awangarda – fabryka znaczeń
Bogusław Dziadzia, Na horyzoncie przeszłości – miraż awangardy życia społecznego
Marta Kosińska, Pytanie o możliwy świat awangardy
Ewa Gładkowska, Przeciw awangardzie
Katarzyna Stankiewicz, Gesamtkunstwerk Josepha Beuysa?
Dorota Frąckiewicz, Wspólnota, indywidualizm, doświadczenie. Richard Rorty, Richard Schusterman o estetyce egzystencji

Część IV
reminiscencje

Grzegorz Dziamski, Awangarda Europy Wschodniej
Teresa Kostyrko, Formiści polscy a ideologia awangardy
Natalia Mrozkowiak-Nastrożna, Niedojrzała mitologia nowoczesności. Sztuka i człowiek w twórczości Witolda Gombrowicza
Mirosław Wachowiak, Józefa Pankiewicza twórczy dyskurs z awangardą
Sebastian Stankiewicz, Awangarda i odległości. Jerzego Ludwińskiego przyczynek do teorii awangardy
Beata Śniecikowska, Audialność i wizualność sztuki słowa – o współczesnych „powrotach awangardy”
Janina Makota, Motywy kierujące awangardowym malarstwem ubiegłego stulecia

Krzysztof Szwajgier, Muza zmilitaryzowana