pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Wewnętrzne światło. Południowoniderlandzka rzeżba alabastrowa w Europie Środkowowschodniej

Autor książki:

Aleksandra Lipińska

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Rok wyd.: 2007
Oprawa: twarda
Ilość stron: 580 s.
Wymiar: 170x244 mm
EAN: 9788322928899
ISBN: 978-83-2292-889-9
ISSN: 0860-4746
Data: 2008-08-12
Cena wydawcy: 40.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

W serii Historia Sztuki ukazują się prace monograficzne oraz zbiorowe na temat dziejów sztuki śląskiej, polskiej i europejskiej od średniowiecza do nowożytności. Dotyczą architektury, rzeźby, malarstwa oraz rysunku i grafiki. Prace te koncentrują się na zagadnieniach form artystycznych, idei wyrażanych przez dzieła sztuki oraz powiązań różnych kręgów kulturowych. Bogato ilustrowane pozycje, przygotowane przez pracowników Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, choć mają charakter naukowy, kierowane są również do szerokiego kręgu odbiorców zainteresowanych sztuką.

Książka "Wewnętrzne światło. Południowoniderlandzka rzeżba alabastrowa w Europie Środkowowschodniej" - Aleksandra Lipińska - oprawa twarda - Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Książka posiada 580 stron i została wydana w 2007 r.

Spis treści:

Podziękowania
Wstęp
CZĘŚĆ I. MATERIAŁOWY, STYLISTYCZNY I EKONOMICZNY KONTEKST
POŁUDNIOWONIDERLANDZKIEJ PLASTYKI ALABASTROWEJ
Rozdział 1. Alabaster jako materiał rzeźby: przyczyny popularności i stosunek do surowca
Wykorzystanie alabastru w produkcji artystycznej do XVI w.
Alabaster w teorii i praktyce włoskiego renesansu
Kariera alabastru na północ od Alp
Popularyzacja alabastru jako materiału rzeźbiarskiego
Mowa materiału – mowa o materiale
Rozdział 2. Rzeźba niderlandzka od schyłku gotyku do wczesnego baroku (ze szczególnym uwzględnieniem plastyki alabastrowej)
Między gotykiem a renesansem
Między italianizmem a „stylem rodzimym”
Między renesansem a barokiem
Mechelen: od sztuki dworskiej do masowej produkcji rzemieślniczej
Podział specjalności rzeźbiarskich jako odzwierciedlenie struktury cechowej
Rozdział 3. Niderlandzki handel sztuką a drogi docierania
południowoniderlandzkiej rzeźby alabastrowej do Europy Środkowo-Wschodniej
Rynek artystyczny w Niderlandach
Rozprzestrzenianie się południowoniderlandzkiej rzeźby alabastrowej w Europie Środkowo- Wschodniej w XVI i XVII w.
Alabastrowe dzieła na rynku antykwarycznym w XVIII i XIX w.
CZĘŚĆ II. PLASTYKA ALABASTROWA WE WNĘTRZACH KOŚCIELNYCH
Rozdział 1. W służbie dynastii i zreformowanego Kościoła. Importy plastyki alabastrowej jako fundacje protestanckich dworów w Dreźnie i Berlinie
Adaptacje importów alabastrowych w kręgu Augusta Saskiego
Alabastrowy ołtarz berliński na tle fundacji artystycznych Joachima II
Rozdział 2. Ku ozdobie Domu Bożego i na wieczną pamiątkę. Importowane nastawy i reliefy zaadaptowane w epitafi ach protestanckich
Epitafium rodziny Loitzów w kościele Mariackim w Gdańsku
Epitafi a Weinlöba i Reichów w kościele pw. św. Mikołaja w Berlinie
Epitafi a w kościołach śląskich
Rozdział 3. Wyznanie wiary czy kwestia smaku? Importy plastyki
alabastrowej zaadaptowane w dziełach fundowanych przez katolików Ołtarzyk w kościele parafi alnym w Uchaniach
Ołtarz w kościele pw. Najświętszej Marii Panny na Piasku we Wrocławiu
Pomnik w kościele pw. św. Jakuba w Lubiążu
CZĘŚĆ III. PLASTYKA ALABASTROWA WE WNĘTRZACH ŚWIECKICH
Rozdział 1. Kopie rzeźb antycznych i renesansowych
Rozdział 2. Reliefy portretowe
Rozdział 3. Plastyka o tematyce mitologicznej
Rozdział 4. Reliefy o tematyce religijnej
Rozdział 5. Zespoły plastyki alabastrowej we wnętrzach
reprezentacyjnych
Zakończenie
Aneksy źródłowe
KATALOG
III. Południowoniderlandzkie nastawy alabastrowe ok. 1550–1565
III. „Ołtarzyki domowe” ok. 1550–1600
III. Reliefy południowoniderlandzkie 1540–1650
Reliefy Mistrza Historii Dawida i Abigail
Reliefy mecheleńskie
IV. Obiekty porównawcze
Spis skrótów
Albumy fotografii i rysunków
Bibliografia
Spis ilustracji
Summary
List of figures
Indeks nazw miejscowych
Indeks osób