pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Ustrój federalny Niemiec a system decyzyjny Unii Europejskiej

Autor książki:

Jan W. Tkaczyński

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Oprawa: miękka
Ilość stron: 188 s.
Wymiar: 165x240 mm
EAN: 9788323319849
ISBN: 83-233-1984-7
Data: 2005-11-08
Cena wydawcy: 29.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Jan Wiktor Tkaczyński (1960) studiował politologię, geografię gospodarczą i slawistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim, a następnie w Ludwig-Maximilians-Universitat w Monachium, gdzie doktoryzował się w 1992 roku. Tamże w latach 1993-1994 odbył studia podyplomowe w zakresie ekonomii. Od 1994 do 2001 roku pracownik naukowy Instytutu Ekonomii i Administracji Publicznej w Universitat der Bundeswehr w Monachium. W 2000 roku uzyskał habilitację na Wydziale Prawa i Admini­stracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. W latach 2001-2004 profesor europeistyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Od roku 2004 profesor europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor bądź współautor dwunastu książek, m.in.: Die Geopolitik (1993), Auslandsinvestitionen in Polen (1995), Polen und die neue NATO (1997), Polen im Umbruch (1997), Die Fonds der Europaischen Union (2001), Oblicza współczesnego państwa (2002), Varia Europejskie (2003), Business Promołion AcłMties in Poland and Germany (2003) oraz Existenzgrundung in Deutschland (2004),

Książka "Ustrój federalny Niemiec a system decyzyjny Unii Europejskiej" - Jan W. Tkaczyński - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Spis treści:

Wykaz użytych skrótów
Wstęp
Rozdział I
System władzy wykonawczej demokratycznego państwa prawa wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjnych
1. Aktualność Monteskiuszowskiego trójpodziału władz
1.1. Modele podziału władzy między legislatywą a egzekutywą
2. Konstrukcja działalności wykonawczej
2.1. Zastosowanie teorii decyzji do badania działalności wykonawczej
3. Odwrót od omnipotencji państwa
4. Kierunki rozwojowe współczesnej państwowości
4.1. Prywatyzacja procesu wykonawczego
4.2. Europeizacja procesu wykonawczego
4.3. Ekonomizacja procesu wykonawczego

Rozdział II
Konstrukcja federalnego systemu działalności wykonawczej w Niemczech
1. Wyłożenie porządku federalnego w Ustawie Zasadniczej Niemiec
2. Konstytucyjne założenia niemieckiej federalnej praktyki ustrojowej
3. Rola Federalnego Trybunału Konstytucyjnego jako gwaranta ustroju federalnego
3.1. Struktura i zadania niemieckiego Trybunału Konstytucyjnego
3.2. Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego jako przykład rzetelnego pojmowania federalizmu
4. Wyznaczniki federalnej działalności wykonawczej w Niemczech
4.1. Szczególna rola art. 72 UZ w utrzymaniu równowagi w federalnie zorganizowanej działalności wykonawczej
5. Praktyka ustrojodawcza niemieckiego państwa federalnego
5.1 Ustawodawstwo ramowe federacji a działalność wykonawcza krajów związkowych
6. Krzyżowanie się unijnych i narodowych standardów konstytucyjnych na przykładzie art. 23 ust. 1 UZ
7. Działalność wykonawcza a proces implementacji prawa wspólnotowego w Niemczech
8. Europeizacja niemieckiego sądowego postępowania administracyjnego

Rozdział III
System decyzyjny Unii Europejskiej – pomiędzy tendencjami unitarnymi a dążeniami subsydiarnymi
1. Współczesne państwo prawa a zdolność konstytucyjna Unii Europejskiej
2. Ku europejskiej ustawie zasadniczej
3. System decyzyjny Unii Europejskiej w świetle dyskusji nad konstytucją europejską
4. Konstrukcja działalności wykonawczej Unii Europejskiej
5. System decyzyjny Unii Europejskiej a zasada subsydiarności
5.1. Zasada subsydiarności w Traktacie o ustanowieniu Wspólnoty Europejskiej (TWE) jako czynnik ograniczający tendencje unitarne
5.2. Rozumienie zasady subsydiarności według art. 5 TWE
5.3. Subsydiarność jako zasada konstytucyjna Unii Europejskiej
5.4. Rola subsydiarności w europejskim procesie zjednoczeniowym
6. System kompetencji w Unii Europejskiej według Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy (TKE)
6.1. Koordynacja jako kategoria kompetencyjna w systemie decyzyjnym Unii Europejskiej
6.2. Typologia koordynacji ze względu na podmiot, przedmiot oraz środki

Rozdział IV
Niemcy versus Unia Europejska, czyli wnioski dla Polski
1. Działalność wykonawcza w systemach złożonych – pomiędzy kohezją a entropią
2. W poszukiwaniu równowagi ustrojowej w Unii Europejskiej
3. Federalizm niemiecki contra unitaryzm wspólnotowy na przykładzie sądownictwa konstytucyjnego
4. Traktat ustanawiający konstytucję dla Europy jako wyraz suwerennej woli państw sygnatariuszy
5. Suwerenność państw UE w aspekcie pierwszeństwa prawa wspólnotowego
6. Zakończenie
Bibliografia