pokaz koszyk
Szukaj:
autor tytuł  24h
Teatr dellarte - okładka książki
książka:

Teatr dellarte

Dane szczegółowe:

Cena: 34.38  Cena wydawcy: 39.00 zł Oszczędzasz: 4.62 do koszyka pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 1-3 dni

Opis:

Prezentowany wybór to lektura obowiązkowa dla wszystkich zainteresowanych teatrem.

Autorzy tekstów zebranych w publikacji prezentują całkowicie nowe spojrzenie na tę historyczną formę widowiska i obalają mity, jakimi obrosło ono przez stulecia. Burzą skostniałe przekonania i piszą jego nową historię. Dowodzą, że nasze wyobrażenie o nim jest zapisem "sentymentalnej pamięci", efektem mitologizacji i przeszłości kulturowej.

Kiedy mowa o komedii dell arte - zauważa Ferdinando Taviani - trzeba zawsze pamiętać, żeby oddzielić to, co jest jej mitologią, od tego, co wie o niej historia. Mit mówi, że był to teatr popularny, spontaniczny, oparty na improwizacji i niczym nieskrępowanej wyobraźni, wystawiany na świeżym powietrzu, grany na targach, placach, ulicach, który przykuwał uwagę przypadkowych przechodniów. Tak rozumiana komedia dell arte rozpalała wyobraźnię artystów romantycznych (Jean Starobinski) i modernistycznych (J. Douglas Clayton). Według tych wyobrażeń aktor dell arte był nierozerwalnie zrośnięty ze swoją postacią - "maską". Wiedza historyczna wprowadza do tego obrazu znaczące korekty. Już teatr Giorgia Goldoniego, opisany przez Jamesa H. Johnsona, gra z mitem komedii dell arte, wytwarzając go i przekraczając zarazem.

Podążając więc za myślą Tavianiego, trzeba założyć, że komedia dell arte nie powinna być rozumiana jako ściśle określony gatunek teatru europejskiego, a przynajmniej nie tylko w ten sposób. W swym źródłowym kulturowym kontekście komedia jest po prostu synonimem teatru, a arte oznacza kunszt w najrozmaitszych dziedzinach publicznej ekspresji, poczynając od poezji, przez muzykę, taniec, aż do popisów akrobatycznych, które ją powołały do życia, zapowiada heterogeniczność form teatru europejskiego.

Siro Ferrone, przyglądając się metodom kompozycyjnym w teatrze dell arte, także wskazuje na heterogeniczny i złożony charakter zjawiska, postulując w związku z tym nowe podejście metodologiczne.

Robert Henke widzi w teatrze dell arte historyczne napięcie między oralnością a piśmiennością, które odciska piętno nie tylko na samym spektaklu ale także na formalnym kontekście jego funkcjonowania w społeczeństwie.

Anne Mac Neil, śledząc muzyczne aspekty przedstawień dell arte, ukazuje ścisły związek zachodzący między sztuką śpiewających i komponujących aktorek a narodzinami opery.

Enrico Fulchignoni zaś, przyglądając się raz jeszcze historycznym źródłom komedii dell arte, każe zakwestionować jej mityczne włoskie korzenie. Teatr dell arte rodzi się nie tylko na przecięciu oralności i piśmienności, muzyki i teatralnej gry, rodzi się także w przecięciu kultur, wzajemnym przenikaniu wschodu i zachodu, w miejscu, gdzie różnorodność, dialog i wymiana stają się źródłem nowych form kulturowych.

Oceń, napisz recenzję/opinię [+]
  Bądź pierwszy - napisz opinię, recenzję!

Kupujący Teatr dellarte zamówili również:

Komedia dellarte - okładka książki
Komedia dellarte Monika Surma-Gawłowska
Antoni Libera. Przewodnik po teatrze - okładka książki
Antoni Libera. Przewodnik po teatrze (+ CD) Antoni Libera, Mateusz Matyszkowicz (red.)
Wtorek, 24 Października 2017 roku.