pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Seksualny kapitał. Wyobrażone wspólnoty smaku i medialne tożsamości polskich gejów

Autor książki:

Samuel Nowak

Dane szczegółowe:
Wydawca: UNIVERSITAS
Rok wyd.: 2013
Oprawa: miękka
Ilość stron: 344 s.
Wymiar: 135x205 mm
EAN: 9788324223077
ISBN: 97883-242-2307-7
Data: 2014-01-15
Cena wydawcy: 48.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Jak można rozumieć związki mediów, kultury popularnej i (homo)seksualności Jaki wpływ na seksualne projekty tożsamościowe mają procesy digitalizacji i konwergencji mediów W jaki sposób jako użytkownicy mediów konfrontujemy się z politykami tożsamości Autorzy znakomitej części prac zmagających się z tak postawionymi pytaniami, udzielają zwykle podobnych odpowiedzi: że seks zawsze się sprzedaje, że media zapośredniczają i reprodukują heteronormatywny dyskurs tożsamości, że tylko niezależne i jakościowe media dają szansę pokonania dominującej heteroseksualnej ideologii. Samuel Nowak, odwołując się do przykładu gejów, proponuje odwrócenie tej perspektywy. Wtedy na media i popkulturę spojrzeć można jako na niekończącą się bitwę o prawo do artykulacji własnego seksualnego „ja”. Portale randkowe, kampanie społeczne, programy telewizyjne, tabloidowe newsy okazują się ważnymi politycznie przestrzeniami oporu przed dominacją. Towarzyszą mu rozmaite taktyki podstępu oraz akty ciągłej niesubordynacji ze strony odbiorców mediów.

Odwołując się do brytyjskich studiów kulturowych oraz studiów LGBT, Samuel Nowak wprowadza autorskie pojęcie wyobrażonych wspólnot seksualnego smaku, powstałych w efekcie mediatyzacji seksualnego kapitału i gustu. Wspólnoty te organizują doświadczenia gejów w ich ciągłych zmaganiach o prawo do wyrażania własnej tożsamości. Pracy patronują dwaj teoretycy — Pierre Bourdieu oraz John Fiske, którzy na kartach tej książki spotykają się homo-celebrytami, bohaterami seriali oraz społecznościami portali randkowych. Z błyskotliwych analiz autora wyłania się obraz świata, gdzie różne wspólnoty seksualnego smaku walczą o własną wartość, aby ich seksualny kapitał ulokował się wysoko w hierarchii społecznego uznania. Heteronormatywność okazuje się dyskursem kruchym i niestabilnym, a w konfrontacji z nią każdy chwyt jest dozwolony.

Samuel Nowak (ur. 1984), kulturoznawca i medioznawca. Specjalizuje się w brytyjskich studiach kulturowych i teorii mediów. Pracownik naukowy Instytutu Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Przebywał na stypendiach i realizował staże badawcze na Universitet Antwerpen, King’s College London, New York University oraz Goldsmiths, University of London.

Książka "Seksualny kapitał. Wyobrażone wspólnoty smaku i medialne tożsamości polskich gejów" - Samuel Nowak - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 344 stron i została wydana w 2013 r.

Spis treści:

WSTĘP

Uwagi edytorskie

Podziękowania

Część I

MEDIA, TOŻSAMOŚĆ I SEKSUALNOŚĆ

ROZDZIAŁ 1

Studia kulturowe i problem tożsamości

1.1. Modele badań nad tożsamością (perspektywa

synchroniczna)

1.2. Tożsamość i cztery momenty studiów kulturowych

(perspektywa diachroniczna)

1.3. Nowe studia kulturowe?

1.4. Kulturoznawcza teoria mediów

1.5. Cztery powody, dla których warto sięgnąć do studiów

gejowsko-lesbijskich

1.6. Wnioski

ROZDZIAŁ 2

Tożsamość i seksualność w perspektywie badań nad mediami

Wprowadzenie

2.1. Media, seksualność i tożsamość w badaniach

medioznawczych (media studies)

2.2. Media i tożsamość gejów w studiach gejowsko-

-lesbijskich

2.3. Cyfryzacja gejowskiego pożądania i konteksty

performatyczne

2.4. Seksualność i tożsamość jako Spektakl - przykład

polskiej recepcji teorii queer

2.5. Uwagi końcowe

Część II

WYOBRAŻONE WSPÓLNOTY SEKSUALNEGO SMAKU

ROZDZIAŁ 3

Seksualny smak, wspólnoty wyobrażone i media

Wprowadzenie

3.1. Bourdieu i Fiske: razem, osobno

3.2. Seksualny kapitał, smak i wspólnota wyobrażona -

adaptacja koncepcji Pierre’a Bourdieu

3.3. Seksualny smak a relacje władzy: konteksty kultury

popularnej w ujęciu Johna Fiske’a

Część III

TRZY SEKSUALNE KAPITAŁY I TRZY POLITYKI SMAKU

ROZDZIAŁ 4

Seksualny kapitał i smak polityczny

Wprowadzenie

4.1. Niech zobaczą nasz seksualny smak

4.2. Negocjując seksualny kapitał i smak polityczny

ROZDZIAŁ 5

Seksualny kapitał i smak praktyczny

Wprowadzenie

5.1. Od wspólnoty do jednostki: indywidualizacje smaków

5.2. Kapitalizacja seksualnego pożądania

5.3. Zakończenie - od dialektyki do metafizyki?

ROZDZIAŁ 6

Seksualny kapitał i smak popularny

Wprowadzenie

6.1. Gejowski kapitał celebrycki - konteksty

6.2. Znani z tego, że są znanymi gejami

6.3. Inwestując w gejowską tożsamość

6.4. Seksualny niesmak, parodia i kapitalizacja gniewu

ZAMIAST ZAKOŃCZENIA: CZY WCIĄŻ JESTEŚMY

W KANSAS?

Bibliografia

Indeks nazwisk

Indeks rzeczowy

Summary