pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Poskromienie materii. Nowożytne zmagania rzeźbiarzy z marmurem kararyjskim. Michał Anioł, Bernini, Canova

Autor książki:

Tadeusz J. Żuchowski

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe UAM
Rok wyd.: 2011
Oprawa: miękka
Ilość stron: 340 s.
Wymiar: 175x250 mm
EAN: 9788323222699
ISBN: 978-83-2322-269-9
Data: 2011-07-27
Cena wydawcy: 62.60 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Monografia poświęcona tematyce rzeźby w marmurze kararyjskim, najbardziej znanym kamieniu rzeźbiarskim, wykorzystywanym w sztuce od ponad 2000 lat. Autor opisuje właściwości marmurów używanych od antyku, omawiając techniki pracy od XV do XIX wieku, wprowadza czytelnika do fascynującego świata rzeźbiarzy, organizacji ich warsztatu pracy, przybliża proces twórczy. Poddając wnikliwym analizom trzy słynne rzeźby geniuszy dłuta: "Pieta Rondanini" Michała Anioła, "Błogosławiona Ludwika Albertoni" Gianlorenza Berniniego oraz "Paolina Borghese jako Wenus zwycięska" Antonia Canovy - odsłania przed czytelnikiem niezwykłe wydarzenia wiążące się z powstaniem tych arcydzieł. Wyjątkowa, nie tylko na gruncie polskim, książka adresowana nie tylko do specjalistów zajmujących się rzeźbą, ale także miłośników przeszłości.

Książka "Poskromienie materii. Nowożytne zmagania rzeźbiarzy z marmurem kararyjskim. Michał Anioł, Bernini, Canova" - Tadeusz J. Żuchowski - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe UAM. Książka posiada 340 stron i została wydana w 2011 r.

Spis treści:


Od autora

Wprowadzenie

O etymologii terminów do rzeźby w kamieniu i marmurach
O marmurach
Narzędzia i proces
Tradycja antyczna w renesansowych traktatach o rzeźbie. O szczególnych przypadkach marmoraria

Michał Anioł Buonarroti (1475-1564), "Pieta Rondanini "
Dlaczego "Pieta Rondanini "?
Technika Michała Anioła a ostatnie Pieta
Ostatnie Pieta
Zakończenie: Non finito?

Gianlorenzo Bernini (1598-1680) "Błogosławiona Ludwika Albertoni "
Wprowadzenie
Warsztaty Gianlorenza Berniniego
"Błogosławiona Ludwika Albertoni " - okoliczności powstania dzieła
Szkice i bozzetta
Wykonanie rzeźby
Wymowa

Antonio Canova (1757-1822), "Paolina Borghese jako Wenus zwycięska "
Wprowadzenie
Antonio Canova wychodzi na scenę
Paolina
Warsztat, szkice, gips
Rzeźba
Barwa a marmur
Odbiór dzieła
Niezwykłe życie dzieła
Postscriptum

Zakończenie

Bibliografia

Indeks osób, postaci literackich i mitologicznych

THe Taming of Matter. Sculptors " Struggle with Carrara Marble in the Modern Age. Michelangelo, Bernini, Canova (Summary)