pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Pedagodzy wobec wartości zdrowia

Autor książki:

Anna Gaweł

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Oprawa: miękka
Ilość stron: 138 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788323316756
ISBN: 83-233-1675-9
Data:2001-01-13
pozycja niedostępna

Opis książki:

Zdrowie, stanowiące niezbywalny atrybut ludzkiej egzystencji, rozpatrywane w kategoriach aksjologicznych, jawi się jako wartość uniwersalna, wpisując się tym samym na listę źródeł stanowienia celów wychowania. Wychowanie zdrowotne jest zatem ważnym elementem kształtowania wielostronnej osobowości wychowanków, a udział w nim pedagogów można interpretować w kategoriach ich moralnej i zawodowej powinności. Jaki jest stan przygotowania studentów kierunków pedagogicznych do podjęcia kreatywnej roli w procesie wychowywania do wartości witalnych Odpowiedzi na to pytanie miała dostarczyć zawarta w książce analiza empiryczna stopnia ukształtowania prezentowanych przez studentów postaw wobec zdrowia. W książce podjęto także rozważania z zakresu promocji zdrowia i teorii wychowania zdrowotnego. Korzyść z niej mogą zarówno studenci kierunków pedagogicznych i nauczycielskich wyższych uczelni, jak również pedagodzy praktycy.

Książka "Pedagodzy wobec wartości zdrowia" - Anna Gaweł - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Spis treści:

Wstęp
ROZDZIAŁ 1. Pojęcie zdrowia, jego determinanty i zagrożenia
1.1. Modele i definicje zdrowia
1.2. Czynniki warunkujące zdrowie człowieka
1.2.1. Biologia człowieka jako determinanta zdrowia
1.2.2. Wpływ czynników środowiskowych na zdrowie
1.2.3. Styl życia jako czynnik warunkujący zdrowie
1.2.4. Związki wybranych zachowań zdrowotnych ze zdrowiem
ROZDZIAŁ 2. Zdrowie jako wartość i przedmiot postawy
2.1. Struktura i czynniki kształtowania się postaw wobec zdrowia
2.2. Zdrowie w wymiarze aksjologicznym
2.2.1. Rozumienie i typologie wartości
2.2.2. Aksjologiczne konteksty zdrowia
2.3. Z badań nad postawami ludzi wobec zdrowia
ROZDZIAŁ 3. Zdrowie jako kategoria edukacyjna
3.1. Tradycje polskiej pedagogiki zdrowia na tle rozwoju idei wychowania zdrowotnego w Europie
3.2. Współczesne definicje i modele edukacji zdrowotnej
3.3. Edukacja zdrowotna w koncepcji programowej zreformowanej polskiej szkoły
3.4. Edukacja zdrowotna w koncepcji programowej studiów pedagogicznych
ROZDZIAŁ 4. Założenia teoretyczne i metodologiczne badań własnych
4.1. Założenia teoretyczne i problematyka badań
4.2. Założenia metodologiczne badań
4.3. Dobór próby i charakterystyka badanej zbiorowości
ROZDZIAŁ 5. Przygotowanie studentów pedagogiki do udziału w procesie wychowania zdrowotnego – opis i analiza wyników badań własnych
5.1. Wiedza studentów na temat zdrowia
5.1.1. Znajomość determinant zdrowia i jego zagrożeń
5.1.2. Źródła wiedzy o zdrowiu
5.1.3. Poziom wiedzy o znaczeniu stylu życia w utrzymaniu zdrowia
5.2. Zdrowie w hierarchii wartości studentów
5.2.1. Orientacje aksjologiczne studentów
5.2.2. Preferencje celów i dążeń życiowych służących osiąganiu dobrej kondycji zdrowotnej
5.3. Zachowania zdrowotne studentów
5.3.1. Nawyki żywieniowe studentów
5.3.2. Stosowanie używek i substancji psychoaktywnych przez studentów
5.3.3. Sposoby spędzania czasu wolnego przez studentów
5.3.4. Aktywność fizyczna studentów
5.3.5. Opinie studentów na temat czynników wpływających na zachowania zdrowotne
Zakończenie
Bibliografia