pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Mariologia. Teksty teologiczne

Autor książki:

ks. Franz Courth SAC

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Świętego Wojciecha
Rok wyd.: 2000
Oprawa: miękka
Ilość stron: 268 s.
Wymiar: 135x205 mm
EAN: 9788370157418
ISBN: 83-7015-741-6
Data: 2007-04-18
Cena wydawcy: 39.90 złpozycja niedostępna

Opis książki:

"Tom źródłowych tekstów do mariologii (...) staje się wprost nieodzownym instrumentem studiów teologicznych w odnowionym kształcie. Wybitnie ułatwia prowadzenie ćwiczeń i konwersatoriów, a studentowi pozwala pić z czystych źródeł teologicznych i w nich smakować". "Niemałego trudu spolszczenia niemieckiej wersji podjęła się Pani Doktor Elżbieta Adamiak, adiunkt na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej profesjonalizm w mariologii oraz sprawdzona znajomość języka rozstrzygają o klasie polskiej wersji dzieła". (Stanisław Celestyn Napiórkowski OFMConv., fragment z Przedmowy) "Zebrane tu teksty mariologiczne zawierają podstawowe świadectwa dogmatyczne i duchowe, które pozwalają nadać traktatowi o Matce Jezusa konkretne kontury. Jak każda antologia, również i ta jest ograniczona wyborem. Kryterium, którym się kierowano w doborze tekstów, było ich ścisłe powiązanie z kwestiami chrystologicznymi". (Franz Courth, fragment ze Słowa wstępnego)

Książka "Mariologia. Teksty teologiczne" - ks. Franz Courth SAC - oprawa miękka - Wydawnictwo Świętego Wojciecha. Książka posiada 268 stron i została wydana w 2000 r.

Spis treści:

Spis skrótów
Stanistaw Celestyn Napiórkowski OFMConv. Przedmowa do wydania polskiego
Franz Courth Słowo wstępne
Wprowadzenie

ŚWIADECTWA BIBLIJNE

Prototypy w Starym Testamencie
1. Tak zwana Protoewangelia - Rdz 3,14—15
2. Znaki Emmanuela — Iz 7,10—15

Wczesne świadectwa w Nowym Testamencie
3. Urodzony z kobiety — Ga 4,4n
4. Prawdziwi krewni Jezusa — Mk 3,31—35

Dziewicza Matka według Mateusza
5. Narodziny Jezusa z mocy Ducha - Mt 1,18-25
6. Hołd magów - Mt 2,1-12
7. Ucieczka do Egiptu - Mt 2,13-15
8. Powrót z Egiptu - Mt 2,19-23
9. Odrzucenie Jezusa wjego ojczyźnie — Mt 13,54—58

Łukaszowy obraz Maryi
10. Obietnica narodzin Jezusa — Łk 1,26-38
11. Nawiedzenie Elżbiety przez Maryję — Łk 1,39—56
12. Narodzenie Jezusa - Łk 2,1-20
13. Świadectwo Symeona i Anny o Jezusie — Łk 2,21—40
14. Dwunastoletni Jezus w świątyni - Łk 2,41—52
15. Modląca się gmina - Dz 1,12-14

Matka Jezusa według Jana
16. Wesele w Kanie jako znak - J 2,1-12
17. Przy iukrzyżowaniu jezusa -J 19,25—27
18. Niewiasta i Smok - Ap 12,1-6

Radość kształtowania legendy
Apokryficzna Ewangelia Jakuba (II w.) 19
Narodziny Maryi

STAROZYTNOSC
Wczesnochrześcijańskie próby interpretacji


Ignacy z Antiochii (f ok. 110)
20. Syn Boga i Maryi
21. Zrodzony z Maryi i Ducha Świętego
22. Głośno wołająca tajemnica
23. Prawdziwy człowiek

Justyn (163/167)
24. Profetyczne świadectwo Izajasza
25. Praobrazy dziewiczej Matki
26. Ewa - Maryja

Ireneusz z Lyonu (202)
27. Chrystus przyjął prawdziwe ciało z Maryi
28. Nieposłuszeństwo Ewy — posłuszeństwo Maryi

Tertulian (ok. 150-220)
29. Dziewicza Matka nowego Adama

Wczesne świadectwa modlitwy i wiary 30. Sub Tuum praesidium
31. Boża Rodzicielka

Jeden Odkupiciel jako Bóg i człowiek

Atanazy z Aleksandrii (292-373)
32. Prawdziwa Matka Pana
33. Odkupiciel — Syna Boga i Maryi
34. Wcielenie z Dziewicy Maryi

Apolinary z Laodycei (ok. 310/315-373)
35. Jeden i ten sam jest Syn Boży i Syn Człowieczy
36. Ciało Jezusajako świątynia Logosu
37. Jedna bosko-ludzka istota pośrednia
38. Jezus jako człowiek bez duszy
39. Matka niebiańskiego człowieka
40. Matka ciałajezusa
Efrem Syryjczyk (ok. 306-373)
41. Matka Przedziwna
42. Pieśń Maryi do swego Dziecięcia

Epifaniusz z Salaminy fok. 315—403)
43. Kollyridianie
44. Adoracja Boga i cześć Maryi
45. O kresie życia Maryi
46. Maryja i kapłaństwo kobiet

Jan Chryzostom (ok. 350-407)
47. Tajemnica poczęcia i zrodzenia
48. Szlachetność cnót Maryi

Hieronini (ok. 347-420)
49. Zobowiązany świadectwem biblijnym Augustyn (354-430)
50. Dziewicza Matka jako praobraz Kościoła
51. Na cześć kobiet

W kontekście soborów Kościoła starożytnego

Sobór Konstantynopolitański I (381) 52
Poczęty z Ducha Świętego

Grzegorz z Nazjanzu (330-390)
53. Zrodzony z dziewiczej Matki
54. Uświęcona ze względu na swego Syna
55. Jedyny Zbawiciel, Syn Boga i Maryi
56. Maryja jako Orędowniczka

Grzegorz z Nyssy (ok. 335/340-ok. 394)
57. Matka w tajemnicy Wcielenia
58. Budzące radość macierzyństwo Maryi
59. Dziewictwo jako właściwa cnota Boskiej i niecielesnej natury

Nestoriusz (po 381-ok. 451)
60. Cierpiący Syn Boży?
61. Współsłudze Cyrylowi pozdrowienie w Panu
62. Jeden prosopon, dwie natury
63. Jeden jest Syn Boga i Rodzicielka Chrystusa Maryja

Cyryl Aleksandryjski (444)
64. Współsłudze Nestoriuszowi pozdrowienie w Panu
65. Dwanaście anatematyzmów przeciw Nestoriuszowi
66. List pokojowy Cyryla do Jana Antiocheńskiego
67. Pieśń ku czci Maryi

Sobór Efeski Z akt Soboru
Proklos z Konstantynopola (t 446) 69 Cześć Maryi Bogarodzicy

Sobór Chalcedoński (451)
70. Z Symbolu Soboru
71. Z Listu Leona I do Flawiana

Ku końcowi epoki patrystycznej

Legenda o Transitus Maryi
72. Śmierć, pogrzeb i przyjęcie do nieba Maryi

Hymn Akatyst (V-VIII w.)
73. Pozdrowienie Bogarodzicy

Jan Damasceński (ok. 650—ok. 750)
74. Dziewicza Boża Rodzicielka
75. Boża Rodzicielka i Dziewica
76. Jej chwalebna śmierć
77. Jej życiodajna śmierć
78. W misteriumTrójcy Świętej

Sobór Nicejski II (787)

79. O czci świętych obrazów

Koran (610-632)
80. Młodość Maryi i Zwiastowanie
81. Dziewicza Matka Proroka
82. Pierwowzór wierzacych

ŚREDNIOWIECZE

W przestrzeni scholastyki


Pseudo-Hieronim (Paschazjusz Radbert. ok. 790-ok. 859)
83. Metodyczne podejście do wiary we Wniebowzięcie Maryi

Notker Balbulus (ok. 840-912)
84. Hymn o Wniebowzięciu

Pseudo-Augustyn (XI w.)
85. O wzięciu Maryi do nieba

Anzelm z Canterbury (1033/1034-1109)
86. Córka Adama
87. Uświęcona ze względu na swego Syna
88. Modlitwa do świętej Maryi Dziewicy

Eadmer (1060/1064-1124/1144)
O Niepokalanym Poczęciu

Bernard z Clairvaux (1090-1153)
90. Zastrzeżenia wobec nowej nauki

Ekbert z Schonau (przed 1132-1184)
91. Modlitwa do Serca Maryi

Bonawentura (ok. 1217-1274)
92. O uświęceniu Maryi
93. Czysta ze względu na swego Syna

Tomasz z Akwinu (1225/1226-1274)
94. Uświęcona w łonie matki
95. Swiętojej poczęcia
96. Uwolniona od grzechu
97. Zachowana od grzechu śmiertelnego
98. Uczestnicząca w pełni łask Chrystusa
99. Matka i Dziewica

Jan Duns Szkot (ok. 1265/1266-1308)
100. Odkupienie Maryi od dziedzictwa winy
Papież Sykstus IV (1414-1484)
101. O Niepokalanym Poczęciu

Przyswojenie średniowiecznego dziedzictwa

Marcin Luter (1483-1546)
102. Maryja pokazuje nam właściwy sposób czczenia Boga w Niej
103. Maryja pragnie prowadzić nas nie do siebie, lecz tylko do Boga

Szkoła teologiczna karmelitów bosych z Salamanki (XVII w.)
104. Odkupionajako córka Adama
105. Na drodze ku definicji

Papież Pius IX (1792-1878)
106. Definicja dogmatu o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny

John Henry Newman (1801-1890)
107. Cześć należna Maryi
108. Kto może czcićjąwystarczajaco?
109. Maryja jako druga Ewa

Matthias Joseph Scheeben (1835-1888)
110. O konieczności mariologii
111. Osobowy charakter Maryi
112. O Wniebowzięciu Maryi

Papież Pius XII (1876-1958)
113. Definicja dogmatu o Wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny

WSPÓŁCZESNOŚĆ

W kontekście Soboru Watykańskiego II


SobórWatykański II (1962-1965)
114. Maryja w misterium Chrystusa i Kościoła

Papież Paweł VI (1897-1978)
115. Maryja- Matka Kościoła
116. Drogi odnowy kultu maryjnego

Trzecia Konferencja generalna Episkopatów Ameryki Łacińskiej w Puebla (1979)
117. Maryja, Matka i wzór Kościoła

Papież Jan Paweł II (1920-2005)
118. Matka Odkupiciela

Zbliżenie ekumeniczne
VIII Miedzynarodowy Kongres Mariologiczny. Saragossa (1979)
119. Wspólna cześć maryjna

IX Miedzynarodowy Kongres Mariologiczny. Malta (1983)
120. Modlitwa z Maryją

X Międzynarodowy Kongres Mariologiczny. Keyelaer (1987)
121. Modlitwa maryjna z centrum trynitarnego

Dokument protestantów włoskich (1988)
122. Maryja, nasza Siostra

Maryja i feminizm

Nowe spojrzenie na Maryje
123. Różnorodne drogi dojścia (W. Schopsdau)
124. Nowe pola tematyczne (C. Halkes)

„Maryja" jako symbol religijny
125. Archetyp zamiast postaci historycznej (M. Kassel)
126. Niepokalana patriarchalnym skorumpowaniem (Ch. Mulack)

W perspektywie historycznej
127. Reprezentantka ludzkości (E. Gossmann)
128. Pozytywne i negatywne dziedzictwo (E. Góssmann)

Maryja — macierzyńskie oblicze Boga
129. Zjednoczona osobowo z Duchem Swiętym (L. Bofl)
130. Po stronie Jezusa (L. Bofi)
131. Korektura odziedziczonej mariologii? (L. Bofi)

Bibliografia
Wybrana literatura mariologiczna w języku polskim
Spis źródeł
Indeks autorów
Indeks pojęć