pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia

Autor książki:

Teresa Rostowska

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2008
Oprawa: twarda
Ilość stron: 222 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788375870367
ISBN: 978-83-7587-036-7
Data: 2009-02-09
Cena wydawcy: 38.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Celem pracy jest psychologiczna charakterystyka zachowań człowieka związanych z życiem rodzinnym i zawodowym oraz wskazanie na ile role i zadania realizowane w ramach tych obszarów życia człowieka mogą wpływać na satysfakcję z życia.
Praca obejmuje siedem rozdziałów, w których przedstawione zostały następujące zagadnienia: psychospołeczne aspekty jakości życia rozpatrywane w kontekście najnowszych ujęć teoretycznych; rodzina jako grupa i system wsparcia; psychologiczne aspekty komunikacji interpersonalnej; specyfika komunikacji małżeńskiej, rodzinnej i w środowisku pracy; role społeczne realizowane w okresie dorosłości; psychologiczne uwarunkowania zadowolenia z pracy z odniesieniem do życia małżeńskiego, rodzinnego i jakości życia. Na szczególne podkreślenie zasługuje ostatni rozdział książki poświęcony znaczeniu równoważenia się ról małżeńskich i rodzinnych z rolami zawodowymi. Opracowanie to jest oparte na bogatej literaturze przedmiotu z ostatnich lat.

Książka "Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia" - Teresa Rostowska - oprawa twarda - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 222 stron i została wydana w 2008 r.

Spis treści:

Wprowadzenie

ROZDZIAŁ I
Psychospołeczne aspekty jakości życia

1. Pojęcie jakości życia
2. Emocjonalne i poznawcze aspekty jakości życia
2.1. Emocjonalne aspekty jakości życia
2.2. Poznawcze aspekty jakości życia
3. Sposoby ujmowania jakości życia
3.1. Podejście normatywne
3.2. Podejście procesualne
3.3. Podejście interakcyjne
4. Modele wyjaśniające jakość życia

ROZDZIAŁ II
Rodzina jako system i grupa wsparcia w kontekście jakości życia

1. System rodzinny a jakość życia
1.1. Struktura systemu rodzinnego a jakość życia
1.2. Granice systemu a jakość życia rodzinnego
1.3. Koalicje i przymierza w systemach rodzinnych a jakość życia
2. Równowaga procesów rodzinnych a jakość życia
3. Rodzina jako grupa wsparcia w realizacji ról i zadań rozwojowych
3.1. Pojęcie wsparcia i kierunki badań nad jego problematyką
3.2. Rodzaje wsparcia a jakość życia
3.2.1. Wsparcie strukturalne a jakość życia
3.2.2. Wsparcie funkcjonalne a jakość życia
4. Wsparcie małżeńskie i rodzinne a jakość życia
5. Wsparcie w miejscu pracy a jakość życia
6. Psychologiczne konsekwencje wsparcia rodzinnego

ROZDZIAŁ III
Psychologiczne aspekty procesu komunikacji interpersonalnej

1. Elementy modelu komunikacji interpersonalnej
1.1. Pojęcie procesu komunikacji
1.2. Rodzaje komunikacji interpersonalnej
1.3. Uwarunkowania przebiegu procesu komunikacji interpersonalnej
2. Słuchanie jako czynnik skutecznej komunikacji
2.1. Wymiary skutecznego słuchania
2.1.1. Proces słuchania ze zrozumieniem
2.1.2. Predyspozycje osoby słuchającej
2.1.3. Predyspozycje osoby mówiącej
2.1.4. Struktura informacji
2.1.5. Warunki środowiska
2.2. Przeszkody w procesie aktywnego słuchania

ROZDZIAŁ IV
Specyfika komunikacji małżeńskiej, rodzinnej i w miejscu pracy a jakość życia

1. Specyfika komunikacji małżeńskiej i rodzinnej a jakość życia
1.1. Modele komunikacji małżeńskiej i rodzinnej a jakość życia
1.2. Style komunikacji małżeńskiej i rodzinnej a jakość życia
1.3. Strategie komunikacji małżeńskiej i rodzinnej a jakość życia
1.3.1. Negatywne strategie komunikacji małżeńskiej i rodzinnej
1.3.2. Pozytywne strategie komunikacji małżeńskiej i rodzinnej
1.4. Specyfika zachowań komunikacyjnych kobiet i mężczyzn
1.4.1. Różnice między kobietami i mężczyznami w zakresie komunikacji niewerbalnej
1.4.2. Różnice między kobietami i mężczyznami w zakresie komunikacji werbalnej
2. Specyfika komunikacji w miejscu pracy a jakość życia
2.1. Pojęcie i rodzaje komunikacji w organizacji
2.2. Style komunikacji w miejscu pracy a jakość życia
2.3. Bariery komunikacyjne w pracy a jakość życia

ROZDZIAŁ V
Role społeczne człowieka dorosłego a jakość życia

1. Pojęcie roli społecznej
2. Specyfika i uwarunkowania ról społecznych a jakość życia
2.1. Role związane z płcią a jakość życia
2.2. Role małżeńskie a jakość życia
2.3. Role rodzicielskie a jakość życia
2.4. Role rodzinne a jakość życia
2.5. Role zawodowe a jakość życia

ROZDZIAŁ VI
Psychologiczne uwarunkowania zadowolenia z pracy zawodowej a jakość życia

1. Ewolucja poglądów dotyczących pracy
2. Definicyjne ujęcie zadowolenia z pracy
3. Psychologiczne teorie zadowolenia z pracy
4. Zadowolenie z pracy a jakość życia
5. Konsekwencje zadowolenia z pracy a jakość życia

ROZDZIAŁ VII
Równowaga między rodziną a pracą

1. Specyfika relacji między rolami zawodowymi a małżeńsko-rodzinnymi
2. Czynniki warunkujące integrację ról małżeńsko-rodzinnych i zawodowych
3. Pierwszeństwo ról związanych z pracą bądź z małżeństwem/rodziną
4. Aktywność zawodowa i życie rodzinne jako źródła konfliktu
5. Różnice w zakresie statusu zawodowego między małżonkami

Zakończenie

Bibliografia