pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Jesteśmy głosem milionów. Dzieje krakowskiego wydawnictwa i koncernu prasowego

Autor książki:

Piotr Borowiec

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Oprawa: miękka
Ilość stron: 274 s.
Wymiar: 165x240 mm
EAN: 9788323320791
ISBN: 83-233-2079-9
Data:2001-01-26
pozycja niedostępna

Opis książki:

Autor ukazał niewątpliwy fenomen, jakim był imponujący rozwój inicjatyw prasowych Mariana Dąbrowskiego, trwający trzydzieści lat, przerwany wyłącznie z przyczyn zewnętrznych, historycznych - od pierwszych, skromnych prób aż po powstanie potężnego, wielotytułowego koncernu o olbrzymiej sile społecznego oddziaływania, bardzo nowoczesnego jak na owe czasy, ale i dzisiaj mogącego imponować wielu wydawcom. Trzeba pamiętać, że w okresie, gdy powstawał i roz­wijał się w Krakowie Ilustrowany Kurier Codzienny, nie było jeszcze elektronicznej konkurencj i, a radio dopiero pod koniec lat trzydziestych chwytało wiatr w żagle.

Prof. dr hab. Wiesław Władyka, Uniwersytet Warszawski

Książka wprawdzie nie rewiduje w istotny sposób dotychczasowego obrazu koncernu IKC, który funkcjonuje dotąd we wspomnieniach i literaturze przedmiotu (instytucja prasowa znakomicie zorganizowana, przede wszystkim dbająca o autoreklamę, w zasadzie koniunkturalna politycznie, potrafiąca niezwykle trafnie wyczuć potrzeby masowego odbiorcy i będąca znakomitą szkołą zawodu dziennikarskiego), ale nasyca go tak wieloma szczegółami z różnych dziedzin (niekiedy, jak w przypadku dokumentacji finansowej, ujawnianymi bodaj po raz pierwszy), że można ją traktować jako poważny krok naprzód w badaniach nad prasą dwudziestolecia międzywojennego. Autor rozprawy wyraźnie lubi swój przedmiot badań, ale zarazem stara się z powodzeniem zachować dystans i obiektywizm. Nie odsądza "firmy" od czci i wiary (co się zdarzało przed półwieczem i co bezpośrednio po drugiej wojnie światowej poróżniło ze sobą niektórych dawnych współpracowników Dąbrowskiego), lecz i nie popada w jej apologię; ujawnia słabości instytucji, a zwłaszcza jej wytworów prasowych, adresowanych w znacznej mierze do niewybrednego odbiorcy.

Dr hab. Krzysztof Woźniakowski, profesor Akademii Pedagogicznej w Krakowie

Książka "Jesteśmy głosem milionów. Dzieje krakowskiego wydawnictwa i koncernu prasowego" - Piotr Borowiec - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.