pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Ikebana: dzieje, myśl, percepcja

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet Warszawski
Rok wyd.: 2023
Oprawa: miękka
Ilość stron: 372 s.
Wymiar: 16.5x23.5 mm
EAN: 9788396362605
ISBN: 978-83-963626-0-5
Data: 2024-02-12
61.59 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 1-3 dni

Opis książki:

Publikacja jest pierwszym na polskim rynku wydawniczym, tak obszernym i pogłębionym metodologicznie, opracowaniem na temat szkół i stylów ikebany, jej twórców, mistrzów oraz recepcji zarówno w samej Japonii, jak i na Zachodzie. W wyczerpujący sposób wychodzi naprzeciw zainteresowaniom polskich czytelników podejmując próbę przedstawienia estetyki Japonii z perspektywy badań nad kadō, czyli sztuką układania kwiatów.Dr hab. Iwona Kordzińska-Nawrocka Monografia prezentuje się jako wyjątkowo cenne opracowanie, oczekiwane przez polskich japonistów, kulturoznawców, historyków i adeptów sztuki układania kwiatów. Jest owocem wieloletnich, pogłebionych badań naukowych i przemyśleń Autorów na temat miejsca ikebany w kulturze japońskiej oraz jej recepcji na Zachodzie. Odznacza się wysokim poziomeme merytorycznym i wnosi dużą wiedzę do badań nad szeroką pojętą sztuką i kulturą japońską.Dr hab. Beata Kubiak Ho-Chi SPIS TREŚCIWprowadzenie   11Rozdział 1  -  Małgorzata DutkaZARYS DZIEJÓW IKEBANY    151.1. Geneza ikebany   181.1.1. Źródła ikebany a religie Japonii    191.1.2. Kwiaty w starożytnej przestrzeni świeckiej    241.1.3. Dekoracje kwiatowe do XIV wieku    261.2. Początki sztuki kompozycji – powstanie stylu tatehana    291.2.1. Proces laicyzacji kompozycji kwiatowych    301.2.2. Pierwsi mistrzowie ikebany    331.3. Rozwój stylu tatehana i przekazy kadensho   361.3.1. Wczesne przekazy o kwiatach    371.3.2. Ustny przekaz Sennō    391.3.3. Inne przekazy o kwiatach z XVI wieku    421.3.4. Kwiaty i herbata    431.3.5. Działalność Ikenobō Senkō I    451.4. Twórczość Ikenobō Senkō II i upowszechnienie stylu rikka   471.4.1. Działalność uczniów Senkō II    481.4.2. Popularyzacja rikka    521.4.3. Schyłek mody na rikka    581.5. Nowe koncepcje kompozycji    591.5.1. Traktaty o kwiatach    591.5.2. Nowe nurty stylów kompozycji   611.5.3. Moda oraz krytyka i satyra na seika   641.5.4. Wpływy chińskie i bunjin ike    671.5.5. Powstanie kanonu seika    681.5.6. Ikebana jako kultura codzienna    701.6. Ikebana w nowym systemie państwowym   721.6.1. Ikebana w oczach obcokrajowców    731.6.2. Ikebana jako przedmiot badań naukowych    781.6.3. Nowe style kompozycji    801.6.4. Dziennikarstwo i wydawnictwa oświatowe o ikebanie    821.6.5. Ruch stylu wolnego    841.6.6. Popularyzacja ikebany w Japonii i za granicą   861.7. U progu współczesności   881.7.1. Kultura dla mas, modernizm i studia nad klasyką    891.7.2. Ikebana popularyzowana przez cudzoziemców    911.7.3. Japońska promocja ikebany za granicą    941.7.4. Ikebana w czasach wojny    981.8. Okres powojenny   1021.8.1. Od ikebany awangardowej do ikebany domowej   1021.8.2. Zainteresowanie ikebaną w Japonii i za granicą   1041.8.3. Tendencje artystyczne, wydawnicze i naukowe    1061.8.4. Ikebana XXI wieku   109Podsumowanie    112 Rozdział 2  - Inoue OsamuPODSTAWY MYŚLI KADŌ   1152.1. Teoria shusshō   1152.1.1. Idee miniaturyzacji krajobrazu    1152.1.2. Idee shasei (odtworzenia postaci)    1282.1.3. Idea korekty   1382.2. Teoria formy kompozycji   1472.2.1. Idea shin (głównego elementu)    1472.2.2. Filozofia dōgu    1512.2.3. Idea sansai     1552.3. Teoria szkolenia   1592.3.1. Idee keiko (ćwiczeń)    1592.3.2 Idee inwencji   172Podsumowanie   183 Rozdział 3  - Kobayashi YoshihoIKEBANA DOMENĄ KOBIET    1913.1. Geneza męskich umiejętnośc   1913.1.1. Przekazy o kwiatach i keiko     1913.1.2. Keiko i zasady kokoroe wśród bushi     1933.1.3. Etykieta a ikebana   1973.1.4. Popularyzacja wśród mieszczan    1993.1.5. Wychowanie chłopców i ich umiejętności    2033.2. Czego mogą uczyć się kobiety   2053.2.1. Kwiaty w życiu codziennym    2053.2.2. Czym mogą zajmować się kobiety    2073.2.3. Kurtyzana układająca kwiaty    2093.2.4. Trend zwany yūgei    2123.3. Zakres umiejętności kobiet   2133.3.1. Umiejętności kobiet z klasy buke    2133.3.2. Mieszczańskie spotkania przy ikebanie    2153.3.3. Miejskie dziewczęta na służbie    2183.3.4. Wiedza ogólna kobiet z ludu    2223.4. Kształtowanie się roli kobiet   2253.4.1. Cywilizacja i oświecenie a umiejętności mężczyzn i kobiet    2253.4.2. Ewolucja tekstu Onna daigaku    2263.4.3. Szkoły dla dziewcząt   2283.4.4. Żeńskie szkoły chrześcijańskie   2313.5. Kobiety a ikebana jako „kultura japońska"   2333.5.1. Międzynarodowe wystawy przemysłowe    2333.5.2. Pamiętniki Klary Whitney    2353.5.3. Relacje Isabelli Bird z podróży po Japonii    2383.5.4. Aspekt płci w dziełach Josiaha Condera    2403.6. Ikebana przedwojenna a kobiety    2413.6.1. Wpływ mediów    2413.6.2. Kolonie i japońscy imigranci    2453.6.3. Wspomnienia pani Herrigel     2473.7. Powojenna ikebana a gender     2493.7.1. Internacjonalizacja ikebany     2493.7.2. „Praktyki panien młodych”     2513.7.3. Przemiany w mediach   2533.7.4. Powojenne Tajwan i Korea    254 Rozdział 4  - Yoshikawa JunkoRECEPCJA IKEBANY W KRAJACH ZACHODU   2584.1. Ikebana opisana przez podróżników   2604.1.1. Misjonarze chrześcijańscy a ikebana   2604.1.2. Raport Takano Chōeia o ikebanie    2624.1.3. Wizja Japończyków jako miłośników kwiatów   2654.2. Wyobrażenie ikebany ukształtowane przez materiały wizualne   2674.2.1. Wystawy światowe a ikebana    2674.2.2. Import drzeworytów ukiyoe przedstawiających ikebanę    2694.2.3. Ikebana przedstawiona w książkach na temat Japonii    2744.3. Upowszechnienie wyobrażenia ikebany w okresie japonizmu   2784.3.1. Kwiaty w wazonie ze Wschodu    2794.3.2. Prostota i piękno linii    2834.3.3. Ikebana jako element wizji Japonii    2894.4. Opisy zasad i techniki ikebany    2954.4.1. Opis ikebany przez Condera    2954.4.2. Ikebana a malarze odwiedzający Japonię    2984.4.3. Opracowania o ikebanie z czasów Condera    3054.5. Ikebana w praktyce   3074.5.1. Zastosowanie ikebany w aranżacji kwiatów    3074.5.2. Nauka ikebany jako takiej   311Podsumowanie   314Bibliografia   316Wykaz ilustracji   335Chronologia ważniejszych wydarzeń   339Wybrane terminy i nazwy własne        350Indeks osób   359Noty o autorach   369

Książka "Ikebana: dzieje, myśl, percepcja" - Małgorzata Dutka, Osamu Inoue, Yoshiho Koabayashi, Junko Yoshikawa - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytet Warszawski. Książka posiada 372 stron i została wydana w 2023 r. Cena 61.59 zł. Zapraszamy na zakupy!