
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wolters Kluwer business |
Format: | |
Ilość stron: | 472 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788381605540 |
Data: | 2025-07-17 |
111.00
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
W książce, która jest pierwszym opracowaniem tematu podatkowych aspektów crowdfundingu, omówiono poszczególne odmiany finansowania społecznościowego (donacyjny, nagrodowy, przedsprzedażowy, dłużny i udziałowy) oraz praktykę ich funkcjonowania. Zaprezentowano uregulowania prawne odnoszące się do finansowania społecznościowego (crowdfundingu) w Polsce oraz w wybranych państwach europejskich i pozaeuropejskich. Wskazano na skutki podatkowe w odniesieniu do wszystkich podmiotów uczestniczących w finansowaniu społecznościowym, zarówno w zakresie podatków dochodowych, jak i obrotowych.Adresaci:Publikacja przeznaczona jest dla doradców podatkowych, adwokatów i radców prawnych. Zainteresuje przedsiębiorców i menedżerów firm będących tzw. start-upami, inkubatorami przedsiębiorczości, a także klastry zrzeszające innowacyjnych przedsiębiorców, które często poszukują finansowania poprzez crowdfunding.
Zbiórki publiczne mają skutki podatkowe >>
E-book „Zasady opodatkowania finansowania społecznościowego” - Wydawca: Wolters Kluwer business. Cena 111.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wykaz skrótów .. 11
Od Autora ... 17
Wstęp ... 19
Rozdział I. Próba zdefiniowania finansowania społecznościowego oraz historia jego rozwoju .. 25
1. Definicja finansowania społecznościowego .. 25
1.1. Kwestia nazwania zjawiska .. 25
1.2. W poszukiwaniu definicji 27
1.3. Cechy finansowania społecznościowego 32
2. Historia finansowania społecznościowego ... 34
2.1. Era preinternetowa 34
2.2. Pojawienie się internetu jako czynnik narodzin finansowania społecznościowego 35
2.3. Historia finansowania społecznościowego w Polsce 38
3. Rodzaje (odmiany) finansowania społecznościowego 40
3.1. Różne sposoby klasyfikacji finansowania społecznościowego .. 40
3.2. Finansowanie społecznościowe sensu stricto oraz finansowanie społecznościowe sensu largo .. 41
3.3. Sposoby finansowania społecznościowego w ramach crowdfundingu sensu largo 42
3.3.1. Model donacyjny . 42
3.3.2. Model nagrodowy ... 44
3.3.3. Pożyczki społecznościowe . 47
4. Odmiany finansowania społecznościowego sensu stricto . 49
4.1. Podstawowe rodzaje finansowania społecznościowego 49
4.2. Model przedsprzedażowy 50
4.3. Model dłużny . 51
4.4. Model udziałowy ... 53
4.5. Inne modele 55
4.6. Modele mieszane ... 57
Rozdział II. Stan prawny w wybranych państwach unijnych . 59
1. Uwagi wstępne .. 59
2. Stan prawny w wybranych państwach unijnych .. 61
2.1. Słowacja ... 61
2.2. Czechy . 63
2.3. Francja . 65
2.4. Włochy 68
2.5. Estonia . 70
2.6. Węgry .. 72
2.7. Hiszpania 74
2.8. Szwecja 76
2.9. Holandia . 78
2.10. Wielka Brytania . 81
2.11. Niemcy . 84
3. Stan prawny obowiązujący w państwach innych niż unijne ... 86
3.1. Stany Zjednoczone 86
3.2. Izrael 89
3.3. Szwajcaria ... 91
4. Stan prawny dotyczący finansowania społecznościowego w Polsce .. 93
5. Propozycje Komisji Europejskiej dotyczące regulacji prawnej w zakresie finansowania społecznościowego typu dłużnego oraz udziałowego ... 102
Rozdział III. Skutki w obszarze prawa podatkowego finansowania społecznościowego typu donacyjnego 111
1. Uwagi wstępne .. 111
2. Stosunki prawne w ramach finansowania społecznościowego typu donacyjnego ... 112
2.1. Stosunki między wspierającym a obdarowanym . 112
2.2. Stosunki między obdarowanym (poszukującym finansowania) a portalem finansowania społecznościowego .. 117
2.3. Stosunki między wspierającymi a portalem finansowania społecznościowego 120
3. Skutki w obszarze prawa podatkowego finansowania społecznościowego typu donacyjnego 122
3.1. Skutki u obdarowanego 122
3.1.1. Podatek od otrzymywanego przysporzenia majątkowego 122
3.1.2. Podatki inne niż dochodowe . 140
3.2. Skutki u finansującego (darczyńcy) 144
3.2.1. Podatki dochodowe 144
3.2.2. Podatki inne niż dochodowe . 151
3.3. Skutki u podmiotu prowadzącego portal finansowania społecznościowego 152
3.3.1. Podatki dochodowe 152
3.3.2. Podatek od towarów i usług .. 156
4. Wnioski .. 166
Rozdział IV. Skutki w obszarze prawa podatkowego finansowania społecznościowego typu nagrodowego .. 169
1. Uwagi wstępne .. 169
2. Stosunki prawne powstające pomiędzy poszczególnymi podmiotami zaangażowanymi w finansowanie społecznościowe typu nagrodowego .. 170
2.1. Stosunki między wspierającymi a poszukującymi finansowania 170
2.2. Rodzaje nagród jako czynnik wpływający na treść stosunków prawnych pomiędzy podmiotami wspierającymi a podmiotami poszukującymi finansowania .. 180
2.3. Stosunki między wspierającymi a portalem .. 183
2.4. Stosunki między poszukującymi finansowania a portalem 184
3. Skutki w obszarze prawa podatkowego . 186
3.1. Podmioty poszukujące finansowania . 186
3.1.1. Podatki od przysporzeń majątkowych 186
3.1.2. Podatki o charakterze obrotowym ... 202
3.2. Skutki u podmiotów wspierających 223
3.2.1. Podatek dochodowy ... 223
3.2.2. Podatki o charakterze obrotowym (podatek od czynności cywilnoprawnych) . 227
3.3. Skutki u podmiotu prowadzącego portal finansowania społecznościowego 230
3.3.1. Podatki dochodowe 230
3.3.2. Podatek od towarów i usług .. 232
4. Wnioski .. 240
Rozdział V. Skutki w obszarze prawa podatkowego finansowania społecznościowego typu przedsprzedażowego .. 243
1. Uwagi wstępne .. 243
2. Stosunki prawne w ramach finansowania społecznościowego typu przedsprzedażowego 245
2.1. Stosunki między finansującym a poszukującym finansowania . 245
2.2. Stosunki między podmiotem poszukującym finansowania a portalem finansowania społecznościowego ... 251
2.3. Stosunki między wspierającym (finansującym) a portalem .. 254
3. Skutki w obszarze prawa podatkowego finansowania społecznościowego typu przedsprzedażowego . 255
3.1. Skutki u podmiotu poszukującego finansowania 255
3.1.1. Podatek od otrzymywanego przysporzenia majątkowego 255
3.1.2. Podatki inne niż dochodowe . 264
3.2. Skutki u podmiotu wspierającego ... 280
3.2.1. Podatki dochodowe 280
3.2.2. Podatek od towarów i usług .. 281
3.3. Skutki u podmiotu prowadzącego portal finansowania społecznościowego 282
3.3.1. Podatki dochodowe 282
3.3.2. Podatek od towarów i usług .. 285
4. Wnioski .. 292
Rozdział VI. Skutki w obszarze prawa podatkowego finansowania społecznościowego typu dłużnego 295
1. Uwagi wstępne .. 295
2. Stosunki prawne w ramach finansowania społecznościowego typu dłużnego . 296
2.1. Stosunki pomiędzy podmiotem udzielającym pożyczek a biorącym pożyczkę ... 296
2.2. Stosunki pomiędzy pożyczkobiorcą a portalem ... 305
2.3. Stosunki pomiędzy pożyczkodawcą a portalem ... 310
3. Skutki w obszarze prawa podatkowego finansowania społecznościowego typu dłużnego ... 311
3.1. Skutki po stronie podmiotu udzielającego pożyczki ... 311
3.1.1. Podatki dochodowe 311
3.1.2. Podatki obrotowe 324
3.2. Skutki po stronie podmiotu otrzymującego pożyczkę 341
3.2.1. Skutki w podatku dochodowym .. 341
3.2.2. Podatki obrotowe 353
3.3. Skutki po stronie portalu finansowania społecznościowego 365
3.3.1. Podatki dochodowe 365
3.3.2. Podatek od towarów i usług .. 367
4. Wnioski .. 379
Rozdział VII. Skutki w obszarze prawa podatkowego finansowania społecznościowego typu udziałowego ... 383
1. Uwagi wstępne .. 383
2. Stosunki prawne powstające pomiędzy poszczególnymi podmiotami zaangażowanymi w finansowanie społecznościowe typu udziałowego ... 385
2.1. Stosunki między wspierającymi (inwestorami) a podmiotami poszukującymi finansowania 385
2.2. Stosunki między platformą finansowania społecznościowego a podmiotem poszukującym finansowania
(emitentem) 392
2.3. Stosunki między platformą a inwestorami 396
3. Skutki w obszarze prawa podatkowego . 399
3.1. Podmioty poszukujące finansowania . 399
3.1.1. Podatek dochodowy ... 399
3.1.2. Podatki pośrednie ... 404
3.2. Podmioty finansujące (inwestorzy) . 415
3.2.1. Podatek dochodowy ... 415
3.2.2. Podatki obrotowe 420
3.2.3. Podatek od czynności cywilnoprawnych 421
3.3. Portale finansowania społecznościowego .. 424
3.3.1. Podatek dochodowy ... 424
3.3.2. Podatki obrotowe 428
3.3.3. Podatek od czynności cywilnoprawnych 437
4. Wnioski .. 438
Wnioski końcowe .. 441
Bibliografia . 453
Orzeczenia sądowe ... 467
Od Autora ... 17
Wstęp ... 19
Rozdział I. Próba zdefiniowania finansowania społecznościowego oraz historia jego rozwoju .. 25
1. Definicja finansowania społecznościowego .. 25
1.1. Kwestia nazwania zjawiska .. 25
1.2. W poszukiwaniu definicji 27
1.3. Cechy finansowania społecznościowego 32
2. Historia finansowania społecznościowego ... 34
2.1. Era preinternetowa 34
2.2. Pojawienie się internetu jako czynnik narodzin finansowania społecznościowego 35
2.3. Historia finansowania społecznościowego w Polsce 38
3. Rodzaje (odmiany) finansowania społecznościowego 40
3.1. Różne sposoby klasyfikacji finansowania społecznościowego .. 40
3.2. Finansowanie społecznościowe sensu stricto oraz finansowanie społecznościowe sensu largo .. 41
3.3. Sposoby finansowania społecznościowego w ramach crowdfundingu sensu largo 42
3.3.1. Model donacyjny . 42
3.3.2. Model nagrodowy ... 44
3.3.3. Pożyczki społecznościowe . 47
4. Odmiany finansowania społecznościowego sensu stricto . 49
4.1. Podstawowe rodzaje finansowania społecznościowego 49
4.2. Model przedsprzedażowy 50
4.3. Model dłużny . 51
4.4. Model udziałowy ... 53
4.5. Inne modele 55
4.6. Modele mieszane ... 57
Rozdział II. Stan prawny w wybranych państwach unijnych . 59
1. Uwagi wstępne .. 59
2. Stan prawny w wybranych państwach unijnych .. 61
2.1. Słowacja ... 61
2.2. Czechy . 63
2.3. Francja . 65
2.4. Włochy 68
2.5. Estonia . 70
2.6. Węgry .. 72
2.7. Hiszpania 74
2.8. Szwecja 76
2.9. Holandia . 78
2.10. Wielka Brytania . 81
2.11. Niemcy . 84
3. Stan prawny obowiązujący w państwach innych niż unijne ... 86
3.1. Stany Zjednoczone 86
3.2. Izrael 89
3.3. Szwajcaria ... 91
4. Stan prawny dotyczący finansowania społecznościowego w Polsce .. 93
5. Propozycje Komisji Europejskiej dotyczące regulacji prawnej w zakresie finansowania społecznościowego typu dłużnego oraz udziałowego ... 102
Rozdział III. Skutki w obszarze prawa podatkowego finansowania społecznościowego typu donacyjnego 111
1. Uwagi wstępne .. 111
2. Stosunki prawne w ramach finansowania społecznościowego typu donacyjnego ... 112
2.1. Stosunki między wspierającym a obdarowanym . 112
2.2. Stosunki między obdarowanym (poszukującym finansowania) a portalem finansowania społecznościowego .. 117
2.3. Stosunki między wspierającymi a portalem finansowania społecznościowego 120
3. Skutki w obszarze prawa podatkowego finansowania społecznościowego typu donacyjnego 122
3.1. Skutki u obdarowanego 122
3.1.1. Podatek od otrzymywanego przysporzenia majątkowego 122
3.1.2. Podatki inne niż dochodowe . 140
3.2. Skutki u finansującego (darczyńcy) 144
3.2.1. Podatki dochodowe 144
3.2.2. Podatki inne niż dochodowe . 151
3.3. Skutki u podmiotu prowadzącego portal finansowania społecznościowego 152
3.3.1. Podatki dochodowe 152
3.3.2. Podatek od towarów i usług .. 156
4. Wnioski .. 166
Rozdział IV. Skutki w obszarze prawa podatkowego finansowania społecznościowego typu nagrodowego .. 169
1. Uwagi wstępne .. 169
2. Stosunki prawne powstające pomiędzy poszczególnymi podmiotami zaangażowanymi w finansowanie społecznościowe typu nagrodowego .. 170
2.1. Stosunki między wspierającymi a poszukującymi finansowania 170
2.2. Rodzaje nagród jako czynnik wpływający na treść stosunków prawnych pomiędzy podmiotami wspierającymi a podmiotami poszukującymi finansowania .. 180
2.3. Stosunki między wspierającymi a portalem .. 183
2.4. Stosunki między poszukującymi finansowania a portalem 184
3. Skutki w obszarze prawa podatkowego . 186
3.1. Podmioty poszukujące finansowania . 186
3.1.1. Podatki od przysporzeń majątkowych 186
3.1.2. Podatki o charakterze obrotowym ... 202
3.2. Skutki u podmiotów wspierających 223
3.2.1. Podatek dochodowy ... 223
3.2.2. Podatki o charakterze obrotowym (podatek od czynności cywilnoprawnych) . 227
3.3. Skutki u podmiotu prowadzącego portal finansowania społecznościowego 230
3.3.1. Podatki dochodowe 230
3.3.2. Podatek od towarów i usług .. 232
4. Wnioski .. 240
Rozdział V. Skutki w obszarze prawa podatkowego finansowania społecznościowego typu przedsprzedażowego .. 243
1. Uwagi wstępne .. 243
2. Stosunki prawne w ramach finansowania społecznościowego typu przedsprzedażowego 245
2.1. Stosunki między finansującym a poszukującym finansowania . 245
2.2. Stosunki między podmiotem poszukującym finansowania a portalem finansowania społecznościowego ... 251
2.3. Stosunki między wspierającym (finansującym) a portalem .. 254
3. Skutki w obszarze prawa podatkowego finansowania społecznościowego typu przedsprzedażowego . 255
3.1. Skutki u podmiotu poszukującego finansowania 255
3.1.1. Podatek od otrzymywanego przysporzenia majątkowego 255
3.1.2. Podatki inne niż dochodowe . 264
3.2. Skutki u podmiotu wspierającego ... 280
3.2.1. Podatki dochodowe 280
3.2.2. Podatek od towarów i usług .. 281
3.3. Skutki u podmiotu prowadzącego portal finansowania społecznościowego 282
3.3.1. Podatki dochodowe 282
3.3.2. Podatek od towarów i usług .. 285
4. Wnioski .. 292
Rozdział VI. Skutki w obszarze prawa podatkowego finansowania społecznościowego typu dłużnego 295
1. Uwagi wstępne .. 295
2. Stosunki prawne w ramach finansowania społecznościowego typu dłużnego . 296
2.1. Stosunki pomiędzy podmiotem udzielającym pożyczek a biorącym pożyczkę ... 296
2.2. Stosunki pomiędzy pożyczkobiorcą a portalem ... 305
2.3. Stosunki pomiędzy pożyczkodawcą a portalem ... 310
3. Skutki w obszarze prawa podatkowego finansowania społecznościowego typu dłużnego ... 311
3.1. Skutki po stronie podmiotu udzielającego pożyczki ... 311
3.1.1. Podatki dochodowe 311
3.1.2. Podatki obrotowe 324
3.2. Skutki po stronie podmiotu otrzymującego pożyczkę 341
3.2.1. Skutki w podatku dochodowym .. 341
3.2.2. Podatki obrotowe 353
3.3. Skutki po stronie portalu finansowania społecznościowego 365
3.3.1. Podatki dochodowe 365
3.3.2. Podatek od towarów i usług .. 367
4. Wnioski .. 379
Rozdział VII. Skutki w obszarze prawa podatkowego finansowania społecznościowego typu udziałowego ... 383
1. Uwagi wstępne .. 383
2. Stosunki prawne powstające pomiędzy poszczególnymi podmiotami zaangażowanymi w finansowanie społecznościowe typu udziałowego ... 385
2.1. Stosunki między wspierającymi (inwestorami) a podmiotami poszukującymi finansowania 385
2.2. Stosunki między platformą finansowania społecznościowego a podmiotem poszukującym finansowania
(emitentem) 392
2.3. Stosunki między platformą a inwestorami 396
3. Skutki w obszarze prawa podatkowego . 399
3.1. Podmioty poszukujące finansowania . 399
3.1.1. Podatek dochodowy ... 399
3.1.2. Podatki pośrednie ... 404
3.2. Podmioty finansujące (inwestorzy) . 415
3.2.1. Podatek dochodowy ... 415
3.2.2. Podatki obrotowe 420
3.2.3. Podatek od czynności cywilnoprawnych 421
3.3. Portale finansowania społecznościowego .. 424
3.3.1. Podatek dochodowy ... 424
3.3.2. Podatki obrotowe 428
3.3.3. Podatek od czynności cywilnoprawnych 437
4. Wnioski .. 438
Wnioski końcowe .. 441
Bibliografia . 453
Orzeczenia sądowe ... 467