pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Zarządzanie uczelnią. Koncepcje i współczesne wyzwania

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wolters Kluwer business
Format: pdf
Ilość stron: 328 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788326463242
Data: 2025-07-17
68.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Tematem książki jest analiza wybranych koncepcji zarządzania uczelnią oraz propozycje rozwiązań, które byłyby najlepsze w dynamicznym, niepewnym i nieprzewidywalnym współczesnym otoczeniu. Autor opiera się na wynikach własnych badań przeprowadzonych w polskich publicznych uczelniach technicznych oraz na wybranych statystykach dotyczących szkolnictwa wyższego. Rozważania te stanowią inspirację do zaprezentowania dwóch nowych koncepcji: uniwersytetu podporządkowanego wiedzy oraz uniwersytetu społecznie odpowiedzialnego. Autor szczegółowo je omawia oraz wskazuje ich zalety i wady.

Książka wzbogacona jest o wywiady z rektorami szkół wyższych oraz przemyślenia na temat przyszłości uczelni w Polsce.

Adresaci:
Publikacja może stanowić niezwykle cenną pozycję dla osób związanych zawodowo ze szkolnictwem wyższym: reprezentantów władz uczelni, pracowników administracji uczelnianej, urzędników ministerialnych, a także menedżerów i wszystkich zainteresowanych rozwojem nowoczesnego szkolnictwa wyższego w Polsce.

Książka Krzysztofa Leji jest unikatową i szczególnie wartościową pozycją. Stanowi z jednej strony bardzo kompetentną wypowiedź skierowaną do Czytelnika, a z drugiej - zaproszenie do dyskusji, w której każdy Czytelnik może poczuć się zachęcony do zabrania głosu. Autor zwraca się nie tyle z intencją bycia wysłuchanym, ile z zamiarem poruszenia, wywołania odzewu zarówno w sferze intelektualnej, jak i w praktycznym działaniu. Każdy, komu los uczelni wyższych w naszym kraju nie jest obcy, powinien wziąć do ręki tę książkę i dać się zaprosić do tej koniecznej dyskusji.

Prof. dr hab. Monika Kostera

E-book „Zarządzanie uczelnią. Koncepcje i współczesne wyzwania” - Wydawca: Wolters Kluwer business. Cena 68.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Przedmowa, Monika Kostera | str. 11

Wstęp | str. 19

Cel rozprawy | str. 22

Przedmiot analizy | str. 22

Podstawowe założenie | str. 23

Hipotezy robocze | str. 23

Struktura monografii | str. 25

Rozdział 1. Od uniwersytetu liberalnego do uniwersytetu przedsiębiorczego | str. 29

1.1. Historyczne koncepcje uniwersytetu | str. 29

Uniwersytet średniowieczny | str. 30

Uniwersytet liberalny | str. 32

Uniwersytet uniwersalny | str. 33

1.2. Uniwersytet liberalny | str. 36

Koncepcja Wilhelma von Humboldta | str. 36

Wprowadzenie koncepcji uniwersytetu Humboldta w Polsce | str. 43

1.3. Uniwersytet przedsiębiorczy | str. 53

Źródła koncepcji uniwersytetu przedsiębiorczego | str. 54

Tworzenie wiedzy według Michaela Gibbonsa | str. 58

Potrójna spirala Henry'ego Etzkowitza | str. 60

Koncepcja Burtona Clarka | str. 63

Koncepcja Ronalda Barnetta | str. 70

1.4. Konkluzja | str. 72

Rozdział 2. Koncepcje uniwersytetu liberalnego i przedsiębiorczego w praktyce polskich publicznych uczelni technicznych | str. 76

2.1. Cele i założenia badań statystyczno-empirycznych | str. 76

2.2. Polskie uczelnie techniczne w świetle statystyk | str. 78

Kierunki kształcenia w uczelniach technicznych | str. 79

Wybrane zasoby uczelni technicznych | str. 81

Wybrane efekty działalności uczelni technicznych | str. 85

2.3. Polskie uczelnie techniczne w świetle wyników badań empirycznych | str. 92

Centrum sterujące | str. 93

Rdzeń akademicki | str. 103

Relacje uczelni z otoczeniem | str. 125

Finansowanie uczelni | str. 129

Kultura przedsiębiorczości | str. 136

2.4. Konkluzja | str. 151

Rozdział 3. Współczesne koncepcje zarządzania - propozycja zastosowań w uniwersytecie | str. 155

3.1. Wyzwania współczesnego uniwersytetu | str. 155

Funkcjonowanie w warunkach niepewności | str. 156

Elastyczność uniwersytetu reakcją na zmiany w otoczeniu | str. 157

Zmieniająca się rola interesariuszy uczelni | str. 157

3.2. Uniwersytet podporządkowany wiedzy | str. 158

Wiedza podstawowym zasobem uczelni | str. 158

Bariery przepływu wiedzy w uczelni | str. 161

Elementy koncepcji uniwersytetu podporządkowanego wiedzy | str. 164

Organizacja hipertekstowa uniwersytetu podporządkowanego wiedzy | str. 180

3.3. Uniwersytet społecznie odpowiedzialny | str. 183

Zmiany w uniwersytecie | str. 183

Ewolucja relacji uniwersytetu z otoczeniem | str. 185

Elementy koncepcji uniwersytetu społecznie odpowiedzialnego | str. 187

3.4. Konkluzja | str. 201

Rozdział 4. Podstawy tworzenia i wdrażania strategii współczesnego uniwersytetu | str. 208

4.1. Kształtowanie wizji i misji uniwersytetu | str. 208

Wizja i misja organizacji | str. 209

Wizja i misja uniwersytetu | str. 213

4.2. Propozycja kształtowania strategii uniwersytetu | str. 219

Zmierzch strategii uniwersytetu? | str. 220

Uwarunkowania tworzenia strategii współczesnego uniwersytetu | str. 224

4.3. Zarządzanie paradoksami strategicznymi w uniwersytecie | str. 228

Proces tworzenia strategii uniwersytetu | str. 233

Treść strategii | str. 249

Kontekst strategiczny | str. 271

4.4. Konkluzja | str. 287

Synteza paradoksów w procesie tworzenia strategii uniwersytetu | str. 288

Synteza paradoksów związanych z treścią strategii uniwersytetu | str. 289

Synteza paradoksów związanych z kontekstem strategicznym | str. 290

Cel istnienia uniwersytetu | str. 290

Zakończenie | str. 293

Bibliografia | str. 297

Indeks | str. 323