
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wolters Kluwer business |
Format: | |
Ilość stron: | 328 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788326463242 |
Data: | 2025-07-17 |
Opis e-booka:
Tematem książki jest analiza wybranych koncepcji zarządzania uczelnią oraz propozycje rozwiązań, które byłyby najlepsze w dynamicznym, niepewnym i nieprzewidywalnym współczesnym otoczeniu. Autor opiera się na wynikach własnych badań przeprowadzonych w polskich publicznych uczelniach technicznych oraz na wybranych statystykach dotyczących szkolnictwa wyższego. Rozważania te stanowią inspirację do zaprezentowania dwóch nowych koncepcji: uniwersytetu podporządkowanego wiedzy oraz uniwersytetu społecznie odpowiedzialnego. Autor szczegółowo je omawia oraz wskazuje ich zalety i wady.Książka wzbogacona jest o wywiady z rektorami szkół wyższych oraz przemyślenia na temat przyszłości uczelni w Polsce.
Adresaci:
Publikacja może stanowić niezwykle cenną pozycję dla osób związanych zawodowo ze szkolnictwem wyższym: reprezentantów władz uczelni, pracowników administracji uczelnianej, urzędników ministerialnych, a także menedżerów i wszystkich zainteresowanych rozwojem nowoczesnego szkolnictwa wyższego w Polsce.
Książka Krzysztofa Leji jest unikatową i szczególnie wartościową pozycją. Stanowi z jednej strony bardzo kompetentną wypowiedź skierowaną do Czytelnika, a z drugiej - zaproszenie do dyskusji, w której każdy Czytelnik może poczuć się zachęcony do zabrania głosu. Autor zwraca się nie tyle z intencją bycia wysłuchanym, ile z zamiarem poruszenia, wywołania odzewu zarówno w sferze intelektualnej, jak i w praktycznym działaniu. Każdy, komu los uczelni wyższych w naszym kraju nie jest obcy, powinien wziąć do ręki tę książkę i dać się zaprosić do tej koniecznej dyskusji.
Prof. dr hab. Monika Kostera
E-book „Zarządzanie uczelnią. Koncepcje i współczesne wyzwania” - Wydawca: Wolters Kluwer business. Cena 68.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wstęp | str. 19
Cel rozprawy | str. 22
Przedmiot analizy | str. 22
Podstawowe założenie | str. 23
Hipotezy robocze | str. 23
Struktura monografii | str. 25
Rozdział 1. Od uniwersytetu liberalnego do uniwersytetu przedsiębiorczego | str. 29
1.1. Historyczne koncepcje uniwersytetu | str. 29
Uniwersytet średniowieczny | str. 30
Uniwersytet liberalny | str. 32
Uniwersytet uniwersalny | str. 33
1.2. Uniwersytet liberalny | str. 36
Koncepcja Wilhelma von Humboldta | str. 36
Wprowadzenie koncepcji uniwersytetu Humboldta w Polsce | str. 43
1.3. Uniwersytet przedsiębiorczy | str. 53
Źródła koncepcji uniwersytetu przedsiębiorczego | str. 54
Tworzenie wiedzy według Michaela Gibbonsa | str. 58
Potrójna spirala Henry'ego Etzkowitza | str. 60
Koncepcja Burtona Clarka | str. 63
Koncepcja Ronalda Barnetta | str. 70
1.4. Konkluzja | str. 72
Rozdział 2. Koncepcje uniwersytetu liberalnego i przedsiębiorczego w praktyce polskich publicznych uczelni technicznych | str. 76
2.1. Cele i założenia badań statystyczno-empirycznych | str. 76
2.2. Polskie uczelnie techniczne w świetle statystyk | str. 78
Kierunki kształcenia w uczelniach technicznych | str. 79
Wybrane zasoby uczelni technicznych | str. 81
Wybrane efekty działalności uczelni technicznych | str. 85
2.3. Polskie uczelnie techniczne w świetle wyników badań empirycznych | str. 92
Centrum sterujące | str. 93
Rdzeń akademicki | str. 103
Relacje uczelni z otoczeniem | str. 125
Finansowanie uczelni | str. 129
Kultura przedsiębiorczości | str. 136
2.4. Konkluzja | str. 151
Rozdział 3. Współczesne koncepcje zarządzania - propozycja zastosowań w uniwersytecie | str. 155
3.1. Wyzwania współczesnego uniwersytetu | str. 155
Funkcjonowanie w warunkach niepewności | str. 156
Elastyczność uniwersytetu reakcją na zmiany w otoczeniu | str. 157
Zmieniająca się rola interesariuszy uczelni | str. 157
3.2. Uniwersytet podporządkowany wiedzy | str. 158
Wiedza podstawowym zasobem uczelni | str. 158
Bariery przepływu wiedzy w uczelni | str. 161
Elementy koncepcji uniwersytetu podporządkowanego wiedzy | str. 164
Organizacja hipertekstowa uniwersytetu podporządkowanego wiedzy | str. 180
3.3. Uniwersytet społecznie odpowiedzialny | str. 183
Zmiany w uniwersytecie | str. 183
Ewolucja relacji uniwersytetu z otoczeniem | str. 185
Elementy koncepcji uniwersytetu społecznie odpowiedzialnego | str. 187
3.4. Konkluzja | str. 201
Rozdział 4. Podstawy tworzenia i wdrażania strategii współczesnego uniwersytetu | str. 208
4.1. Kształtowanie wizji i misji uniwersytetu | str. 208
Wizja i misja organizacji | str. 209
Wizja i misja uniwersytetu | str. 213
4.2. Propozycja kształtowania strategii uniwersytetu | str. 219
Zmierzch strategii uniwersytetu? | str. 220
Uwarunkowania tworzenia strategii współczesnego uniwersytetu | str. 224
4.3. Zarządzanie paradoksami strategicznymi w uniwersytecie | str. 228
Proces tworzenia strategii uniwersytetu | str. 233
Treść strategii | str. 249
Kontekst strategiczny | str. 271
4.4. Konkluzja | str. 287
Synteza paradoksów w procesie tworzenia strategii uniwersytetu | str. 288
Synteza paradoksów związanych z treścią strategii uniwersytetu | str. 289
Synteza paradoksów związanych z kontekstem strategicznym | str. 290
Cel istnienia uniwersytetu | str. 290
Zakończenie | str. 293
Bibliografia | str. 297
Indeks | str. 323