pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Wyczytać świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego
Format: pdf
Ilość stron: 394 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788322623824
Data: 2025-07-11
Cena wydawcy: 44.10 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Celem publikacji pt. Wyczytać świat. Międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży pod redakcją Bernadety Niesporek-Szamburskiej i Małgorzaty Wójcik-Dudek jest próba wieloaspektowego opisania międzykulturowości – zjawiska na stałe wpisanego w ponowoczesny świat – przy założeniu że głównym obszarem badawczej eksploracji jest współczesna literatura dla dzieci i młodzieży.

Problem międzykulturowości, spotkania z Innym czy braku akceptacji nie od dziś jest podejmowany w literaturze dla młodego odbiorcy, jednak redaktorzy i autorzy tomu starali się uchwycić przede wszystkim nowe i wymagające opisu zjawiska towarzyszące dialogowi między kulturami. Okazało się, że specyficzna sytuacja społeczna, polityczna czy nawet komunikacyjna zmienia perspektywę oglądu fenomenu międzykulturowości i decyduje o włączeniu do narracji tematów dotąd nieobecnych, nieznanych czy tabuizowanych.

Monografia ma szeroki adres odbiorczy – jest kierowana do nauczycieli i pedagogów, do środowiska akademickiego: badaczy literatury dziecięcej oraz studentów kierunków humanistycznych.

E-book „Wyczytać świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży” - Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego.

Spis treści:

Wstęp (Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek) / 9

Część I
Międzykulturowe dialogi


Hanna Dymel-Trzebiatowska: Literacka gościnność. O Obcym w przekładzie literatury dziecięcej / 15
Agnieszka Przybyła-Dumin: Inny/Obcy w literaturze dla dzieci. Wybrane aspekty / 27
Sylvia Liseling-Nilsson: Obraz polskiej emigracji w najnowszej szwedzkiej literaturze wielokulturowej dla młodzieży / 39
Krystyna Zabawa: Doświadczenie bycia obcym w książkach dla dzieci Barbary Gawryluk na tle propozycji innych autorów / 49
Beata Mytych-Forajter: Plecy mamy. Fiński projekt Markusa Majaluoma w polskim domu / 65
Teresa Dalecka: Napisz do mnie z Afryki / 73
Małgorzata Chrobak: Ucząc się od Jurgielewiczowej. Inna w powieści Katarzyny Pranič Ela-Sanela / 81
Iwona Gralewicz-Wolny: Pożegnanie Murzynka Bambo / 95
Piotr Sobolczyk: Przekroczyć społeczną barierę „deprawacji nieletniego”. Bohater homoseksualny w literaturze dla dzieci i młodzieży / 105

Część II
Przestrzenie międzykulturowej eksploracji


Alicja Ungeheuer-Gołąb: Dziewczynka, która uskrzydliła wyobraźnię. O Alicji w Krainie Czarów Lewisa Carrolla / 125
Alicja Baluch: Pogranicza, czyli o relacjach przestrzennych w Kotce Brygidy Joanny Rudniańskiej / 143
Magdalena Sikorska, Katarzyna Smyczyńska: Ewangelia według Korczaka. Pamiętnik Blumki Iwony Chmielewskiej / 151
Anna Kadykało: Obraz dziecięcej rzeczywistości w utworach Nikołaja Nosowa / 161
Anita Wolanin: Odmieniec i jego postawy wobec świata w twórczości Doroty Terakowskiej / 175
Karolina Jędrych: O znaczeniu jedzenia w wybranych książkach Marii Krüger / 185
Magdalena Sikorska: Opowieść graficzna Przybysz Shauna Tana, czyli obcość w oku patrzącego / 199
Justyna Budzik: Różnorodność narysowana na ekranie: Joann Sfar i Marc Chagall w filmowej opowieści o Kocie rabina / 209

Część III
Międzykulturowość baśni


Oliwia Brzeźniak: Wyszukać (odszukać) baśniowe bohaterki / 225
Marlena Gruda: Tożsamość hybrydalna w bajkach Feri Lainščka / 237
Ewa Ogłoza: O Małej syrence Hansa Christiana Andersena / 251
Sylwia Gajownik: Polimedialność baśni klasycznych na przykładzie Królewny Śnieżki braci Grimm /267
Ilona Copik, Eugeniusz Szymik: Inność fascynująca — antropologiczna analiza baśni Janoscha o Panamie / 279

Część IV
Edukacja międzykulturowa


Bronisława Kulka: Z tradycji edukacji wielokulturowej. Teksty podręcznikowe z okresu porozbiorowego przygotowujące do życia w wielokulturowym świecie / 295
Anna Adamczuk-Stęplewska: Wielokulturowość w polskiej literaturze najnowszej jako przedmiot kształcenia polonistycznego na etapie liceum / 311
Iwona Morawska: Czytanie (nie tylko) lektur szkolnych — dobrodziejstwo czy udręka? / 325
Grażyna Lasoń-Kochańska: Gender w baśni a edukacja międzykulturowa / 339
Ewa Nowel: Szkolne czytanie baśni na III i IV etapie kształcenia / 349
Małgorzata Wójcik-Dudek: Ulubieńcy pamięci umierają młodo — o czytaniu Reduty Ordona / 363
Wanda Matras-Mastalerz: Świat Pana Wredzika, czyli o tolerancji, akceptacji i wielokulturowości w literaturze dla dzieci / 375
Noty o Autorach / 389