
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Śląskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 246 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788322632178 |
Data: | 2025-07-07 |
21.00
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Szkice o (nie)oryginalności – najogólniej rzecz ujmując – to rozważania o oryginalności i nad oryginalnością dzieła sztuki. Oryginalność należy dziś do grupy najważniejszych kategorii deskryptywnych sztuki, ale też tworzących z nią różne konfiguracje, zarówno w obszarze praktyki artystycznej, jak i dyskursów teoretycznych. Ustabilizowana przez modernizm ranga oryginalności (w efekcie także nowości, niekonwencjonalności, wyjątkowości), uczyniła z oryginalności jedną z wiodących i szczególnie pożądanych własności sztuki nowoczesnej, o niebagatelnym wpływie na proces redefiniowania granic doświadczenia artystycznego. I choć mówimy tu o pojęciu o historycznie ugruntowanych (od XIX wieku) pozytywnych konotacjach, wzajemność relacji ze sztuką (w diachronicznym ujęciu) nie jest i wcale nie była tak jednoznaczna, jak mogłoby się wydawać. Dotyczy to doświadczenia oryginału i oryginalności zarazem. Poruszane tutaj kwestie odwołują się do historycznej niejednoznaczności kategorii oryginalności, kontekstów redefinicji, dyskursu nowoczesności; omawiają zmienność kryteriów, ich konwencjonalizm i lokalność, a także niektóre dylematy związane ze współczesną praktyką artystyczną, której ekspansywność, różnomedialność czy interaktywność niejednokrotnie podają w wątpliwość zasadność tradycyjnych zestawów interpretacyjnych sztuki, jak również kryterialną efektywność części pojęć, w tym kategorii oryginalności.Publikacja adresowana jest do grona czytelników i przedstawicieli różnych dyscyplin humanistyki zajmujących się szeroko rozumianą teorią i historią sztuki, ale także twórców, krytyków sztuki oraz studentów szczególnie kierunków artystycznych. W dalszej kolejności do szerokiej rzeszy potencjalnych odbiorców i uczestników współczesnej kultury artystycznej.
E-book „Szkice o (nie)oryginalności. Konteksty i interpretacje” - Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego. Cena 21.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Spis treści
Słowo wstępne / 9
I. Wprowadzenie, czyli o „ramowaniu” problemu / 19
II. Oryginalność a dylematy nieuchwytności dzieła sztuki. Konteksty teoretyczne / 47
III. O pojęciu: oryginalność, czyli co? Pomiędzy tradycją a współczesnością / 75
IV. Uprzedniość versus oryginalność / 101
V. (Nie)oryginalność arcydzieła / 129
VI. Modernistyczny przełom / 157
VII. Od drzwi do drzwi, czyli „autentyczność z drugiej ręki” / 187
VIII. Postscriptum. Oryginalność w perspektywie paradygmatycznych reorientacji sztuki / 205
Bibliografia / 223
Indeks osobowy / 235
Summary / 243
Zusammenfassung / 244
Słowo wstępne / 9
I. Wprowadzenie, czyli o „ramowaniu” problemu / 19
II. Oryginalność a dylematy nieuchwytności dzieła sztuki. Konteksty teoretyczne / 47
III. O pojęciu: oryginalność, czyli co? Pomiędzy tradycją a współczesnością / 75
IV. Uprzedniość versus oryginalność / 101
V. (Nie)oryginalność arcydzieła / 129
VI. Modernistyczny przełom / 157
VII. Od drzwi do drzwi, czyli „autentyczność z drugiej ręki” / 187
VIII. Postscriptum. Oryginalność w perspektywie paradygmatycznych reorientacji sztuki / 205
Bibliografia / 223
Indeks osobowy / 235
Summary / 243
Zusammenfassung / 244