pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Strategie komunikacyjne we współczesnym dyskursie politycznym

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej
Format: pdf
Ilość stron: 294 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788377841983
Data: 2025-07-14
Cena wydawcy: 34.00 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Dokonane w publikacji analizy wpisują się w nurt badań komunikacji politycznej, ujętej z perspektywy dyskursywnej interpretacji zachowań językowych. Wybór tej podstawy metodologicznej warunkuje użycie jako punktu wyjścia rozważań nad medialnymi tekstami politycznymi dwóch pojęć: dyskursu oraz strategii. Przyjęta w pracy wieloaspektowa metoda analizy dyskursu umożliwiła wyodrębnienie oraz opis strategii: tekstowych i interakcyjnych, uwarunkowanych czynnikami społecznymi, pragmatycznymi, a także psychicznymi. Pierwszy typ strategii daje podstawę do opisu tematycznej organizacji tekstu, drugi - łączący cechy wypowiedzi i kontekstu - jest odzwierciedleniem kształtu relacji interpersonalnych między ja (polityk) a ty dziennikarz oraz między ja (polityk) a ty (polityk). Zawarte w pracy rozważania prowadzą do wniosku, że kształt współczesnego dyskursu politycznego wyznaczają: agonistyka jako naczelna zasada komunikacji, relatywizacja prawdy oraz zacieranie granicy między tym, co publiczne, a tym, co prywatne.

E-book „Strategie komunikacyjne we współczesnym dyskursie politycznym” - Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej.

Spis treści:

Wstęp 9

Rozdział I. Dyskurs i strategia we współczesnych naukach humanistycznych 17

1. Dyskurs 17
1.1. Dyskurs w opracowaniach leksykograficznych i w języku potocznym 20
1.2. Dyskurs w badaniach lingwistycznych 25
1.3. Od tekstu do dyskursu 30
1.4. Dyskurs a terminy pokrewne 37

2. Strategia 44
2.1. Strategia jako termin specjalistyczny i ogólny 45
2.2. Przydatność terminu „strategia” w badaniach językoznawczych 47
2.2.1. Strategie grzecznościowe 52
2.2.2. Strategie konwersacyjne 54
2.2.3. Strategie dyskursywne 56
2.2.4. Strategie komunikacyjne 59

Rozdział II. Dyskurs polityczny 61

1. Komunikacja polityczna w świetle analizy dyskursu 61

2. Metodologiczno-teoretyczne założenia pracy 73

3. Przemiany gatunkowe rozmowy w dyskursie politycznym 82

Rozdział III. Strategie tekstowe 93

1. Tematyczna organizacja dyskursu 93

2. Strategie semantyczne 96

3. Strategie progresywne 108

4. Strategie retardacyjne 126

5. Strategie strukturalne 138
5.1. Sygnały wprowadzające linie tematu głównego 139
5.2. Sygnały sterujące realizacją linii tematycznej 143
5.3. Sygnały zamykające linie tematyczne 158

Rozdział IV. Strategie interakcyjne 163

1. Istota i typy strategii interakcyjnych 163
2. Strategie nadawczo-odbiorcze w relacji: dziennikarz–polityk 169
2.1. Strategie kooperacyjne 170
2.2. Strategie konfrontacyjne 187

3. Strategie nadawczo-odbiorcze w relacji: polityk–dziennikarz 196
3.1. Strategie kooperacyjne 196
3.2. Strategie konfrontacyjne 199

4. Strategie nadawczo-odbiorcze w relacji: polityk–polityk 211
4.1. Strategie kooperacyjne 212
4.2. Strategie konfrontacyjne 215

5. Strategie kooperacyjne i konfrontacyjne – podsumowanie 224

Rozdział V. Stylistyczny i retoryczny wymiar strategii komunikacyjnych 227

1. Strategie konwersacyjne a wybory stylowe 227

2. Strategie komunikacyjne a etyka komunikacji 251

Zakończenie 273
Bibliografia 277