pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Prawo administracyjne. Zagadnienia ustrojowe

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wolters Kluwer business
Format: pdf
Ilość stron: 584 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788383282404
Data: 2025-07-17
67.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

W książce przedstawione zostały podstawowe zagadnienia ustrojowego prawa administracyjnego, w tym m.in.: • podstawy prawne działania naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, administracji rządowej w terenie, samorządu terytorialnego, • podział terytorialny kraju, • organizacja kontroli administracji, • zasady funkcjonowania służby cywilnej.

Omówiono przesłanki kształtowania się konkretnych instytucji w Polsce. Przedstawiono także europejski kontekst polskiego ustroju administracji publicznej przez przybliżenie wybranych rozwiązań ustrojowych przyjętych w innych państwach. Zagadnienia te prezentowane są w odniesieniu do aktualnego stanu prawnego.

Podręcznik przeznaczony jest przede wszystkim dla studentów prawa i administracji. Może służyć również studentom innych kierunków (np. ekonomii lub politologii) oraz urzędnikom, radnym i wszystkim osobom zainteresowanym podstawami ustrojowymi funkcjonowania administracji publicznej.

E-book „Prawo administracyjne. Zagadnienia ustrojowe” - Wydawca: Wolters Kluwer business. Cena 67.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wykaz skrótów | str.  9
Wstęp  | str.  11
Rozdział pierwszy
Zagadnienia ogólne  | str. 13
1. Pojęcie administracji i administracyjnego prawa ustrojowego  | str. 13
2. Źródła prawa  | str. 24
2.1. Pojęcie i klasyfikacje źródeł prawa  | str. 24
2.2. Źródła powszechnie obowiązującego prawa  | str.  29
2.3. Akty prawne o charakterze wewnętrznym  | str. 55
3. Podmioty administracji   | str. 56
Literatura   | str.  73
Rozdział drugi
Prezydent i administracja rządowa   | str.  81
1. Modele władzy wykonawczej w Europie  | str. 81
1.1. Model monokratyczny (jednoczłonowy)   | str. 82
1.2. Model dualistyczny (dwuczłonowy)   | str. 82
2. Prezydent RP   | str.  89
3. Rada Ministrów i Prezes Rady Ministrów   | str. 93
3.1. Pozycja ustrojowa Rady Ministrów   | str.  93
3.2. Wewnętrzne organy Rady Ministrów i Prezesa RM   | str. 99
3.3. Prezes Rady Ministrów   | str.  108
3.4. Ministrowie   | str. 115
3.5. Komitety o swoistej pozycji prawnej   | str.  125
3.6. Urzędy centralne i inne jednostki organizacyjne administracji centralnej   | str. 129
3.7. Podmioty nadzorowane, podległe lub działające przy Prezesie RM i ministrach (wybrane przykłady)  | str.  133
4. Administracja rządowa w terenie   | str. 186
4.1. Wojewoda   | str. 191
4.2. Organy administracji niezespolonej   | str. 220
Literatura   | str. 238
Rozdział trzeci
Podział terytorialny   | str.  243
1. Pojęcie i rodzaje podziałów terytorialnych   | str. 243
2. Przesłanki reform podziału terytorialnego   | str. 245
2.1. Problematyka podziału terytorialnego w okresie międzywojennym   | str. 245
2.2. Przesłanki kształtowania podziału terytorialnego   | str. 248
3. Współczesny podział terytorialny   | str. 253
Literatura   | str.  258
Rozdział czwarty
Samorząd terytorialny – zagadnienia ogólne i porównawcze   | str.  261
1. Samorząd terytorialny – zagadnienia ogólne   | str. 261
1.1. Znaczenie samorządu terytorialnego   | str.  261
1.2. Samorząd jako forma administracji zdecentralizowanej   | str.  262
1.3. Koncepcje samorządu terytorialnego  | str. 265
2. Samorząd lokalny w Europie   | str.  271
2.1. Francja   | str.  271
2.2. Wielka Brytania   | str. 279
2.3. Niemcy   | str. 290
2.4. Szwajcaria   | str. 301
3. Regiony w Europie   | str.  304
3.1. Uwarunkowania statusu regionu   | str.  304
3.2. Regionalizacja  | str. 305
3.3. Region samorządowy   | str.  312
3.4. Region autonomiczny   | str. 318
3.5. Kraje w państwie federacyjnym   | str. 335
4. Samorząd terytorialny a integracja europejska   | str.  346
4.1. Samorządowe instytucje europejskie   | str. 346
4.2. Konwencje międzynarodowe   | str. 347
Literatura   | str. 354
Rozdział piąty
Samorząd terytorialny RP   | str. 359
1. Samorząd terytorialny II Rzeczypospolitej  | str. 359
1.1. Samorząd terytorialny po I wojnie światowej   | str.  359
1.2. Samorząd terytorialny w konstytucji marcowej  | str. 359
1.3. Ustawa „scaleniowa” z 1933 r.   | str. 360
1.4. Konstytucja kwietniowa  | str. 364
1.5. Województwo śląskie   | str.  365
2. Podstawy ustroju samorządu terytorialnego  | str. 366
2.1. Konstytucja i ustawy ustrojowe  | str.  366
2.2. Podstawowe zasady ustroju samorządu terytorialnego   | str. 367
3. Władze samorządu terytorialnego   | str. 381
3.1. Wykonywanie władzy   | str.  381
3.2. Wybory do organów stanowiących samorządu terytorialnego   | str.  384
3.3. Bezpośrednie wybory wójta (burmistrza i prezydenta miasta)   | str. 392
3.4. Rada gminy, rada powiatu i sejmik województwa   | str. 395
3.5. Organ wykonawczy   | str. 405
4. Zakres działania samorządu lokalnego (wybrane zagadnienia)   | str. 430
5. Zakres działania samorządu województwa (wybrane zagadnienia)   | str. 447
6. Finansowo-majątkowe podstawy działalności samorządu terytorialnego  | str.  489
7. Nadzór   | str.  496
8. Regionalne izby obrachunkowe   | str. 502
Literatura   | str. 511
Rozdział szósty
Kontrola administracji   | str. 519
1. Pojęcie kontroli administracji   | str. 519
2. Organy kontroli administracji (wybrane przykłady)   | str.  524
2.1. Najwyższa Izba Kontroli  | str. . 524
2.2. Rzecznik Praw Obywatelskich   | str. 525
3. Sądowa kontrola administracji   | str.  530
3.1. Kontrola sądowa   | str. 530
3.2. Trybunał Stanu   | str.  534
3.3. Trybunał Konstytucyjny   | str.  536
3.4. Sądownictwo administracyjne  | str. . 543
4. Kontrola informacji o administracji   | str. 554
Literatura  | str. 558
Rozdział siódmy
Urzędnicy i służba cywilna   | str. 565
1. Zakres regulacji prawa urzędniczego   | str. 565
2. Służba cywilna   | str. 571
2.1. Modele służby cywilnej   | str.  571
2.2. Służba cywilna w Polsce   | str. 573
Literatura   | str. 584