pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Prawo administracyjne

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wolters Kluwer business
Format: pdf
Ilość stron: 360 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788383587394
Data: 2025-07-17
67.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

W podręczniku przedstawiono aktualne zagadnienia z zakresu prawa administracyjnego i systemu administracji publicznej. W celu ułatwienia zrozumienia tej obszernej tematyki, treść podzielono na dwie części obejmujące: • ogólne zagadnienia i podstawowe pojęcia prawa administracyjnego, a także zasady funkcjonowania administracji publicznej oraz • zagadnienia ustrojowe, przedstawiające administrację centralną i terenową rządową oraz samorządową. Książka zawiera odniesienia do najnowszych publikacji z zakresu prawa administracyjnego, materiałów normatywnych oraz orzecznictwa sądów administracyjnych i Trybunału Konstytucyjnego. Podręcznik jest przeznaczony przede wszystkim dla studentów kierunków prawniczych, administracyjnych i bezpieczeństwa wewnętrznego. Będzie też pomocny pracownikom administracji oraz wszystkim, których z różnych względów interesuje prawo administracyjne.

E-book „Prawo administracyjne” - Wydawca: Wolters Kluwer business. Cena 67.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wykaz skrótów  | str.   11
Wprowadzenie   | str.   15
Część pierwsza
ZAGADNIENIA OGÓLNE
Rozdział I
Cechy prawa administracyjnego   | str.   21

Określenie prawa administracyjnego  | str.   21
Podział norm prawa administracyjnego | str.   25

2.1. Prawo ustrojowe   | str.   25
2.2. Prawo materialne   | str.   26
2.3. Prawo procesowe (formalne)   | str.   28

Europeizacja prawa administracyjnego  | str.   29

Rozdział II
Źródła prawa administracyjnego   | str.   33

Pojęcie źródeł prawa  | str.   33
Źródła prawa unijnego | str.   36

2.1. Podział prawa unijnego   | str.   36
2.2. Prawo pierwotne   | str.   36
2.2.1. Traktaty   | str.   36
2.2.2. Zasady ogólne prawa unijnego   | str.   37
2.3. Prawo wtórne (pochodne)   | str.   40
2.3.1. Prawo wiążące v  40
2.3.2. Prawo niewiążące (soft law  | str.   42

Źródła prawa krajowego  | str.   42

3.1. Podział źródeł   | str.   42
3.2. Źródła powszechnie obowiązującego prawa   | str.   44
3.2.1. Konstytucja   | str.   44
3.2.2. Ustawy   | str.   45
3.2.3. Ratyfikowane umowy międzynarodowe    | str.   45
3.2.4. Rozporządzenia   | str.   47
3.2.5. Rozporządzenia z mocą ustawy   | str.   48
3.2.6. Akty prawa miejscowego   | str.   49
3.3. Wewnętrzne źródła prawa   | str.   59

Ogłaszanie aktów normatywnych | str. 61
Nieformalne źródła prawa  | str.   65

Rozdział III
Podstawowe pojęcia teoretyczne w prawie administracyjnym   | str.   69

Pojęcie i rodzaje organów administracji  | str.   69
Właściwość organu administracji | str.   71
Nadzór, kontrola, kierownictwo  | str.   73

3.1. Pojęcie i cechy kontroli   | str.   73
3.2. Rodzaje kontroli   | str.   75
3.3. Podmioty sprawujące kontrolę administracji publicznej   | str.   77
3.3.1.  Kontrola sprawowana przez organy państwowe   | str.   77
3.3.2. Sądowa kontrola administracji   | str.   81
3.3.3. Kontrola wewnątrzadministracyjna   | str.   85
3.3.4. Kontrola społeczna   | str.   87
3.4. Pojęcie i cechy nadzoru   | str.   87
3.5. Kierownictwo i koordynacja   | str.   89

Zadania publiczne | str.   90

Rozdział IV
Stosunek administracyjnoprawny   | str.   93

Pojęcie stosunku administracyjnoprawnego  | str.   93
Cechy stosunku administracyjnoprawnego | str.   93
Elementy stosunku administracyjnoprawnego  | str.   94
Sposoby nawiązania stosunku administracyjnoprawnego | str.   96
Rodzaje stosunków administracyjnoprawnych  | str.   96

Rozdział V
Określenie administracji   | str.   99

Pojęcie administracji w doktrynie  | str.   99
Płaszczyzny i sfery działania administracji | str.   103
Modele administracji  | str.   105
Cechy administracji | str.   106
Proces prywatyzacji zadań administracji publicznej  | str.   107

Rozdział VI
Podstawowe zasady działania administracji   | str.   113

Funkcje zasad prawa  | str.   113
Zasada praworządności i legalizmu | str.   114
Zasada demokratyzmu  | str.   115
Zasada centralizacji i decentralizacji administracji | str.   116
Zasada subsydiarności (pomocniczości)  | str.   120
Zasada proporcjonalności (współmierności) | str.   122
Zasada zrównoważonego rozwoju  | str.   123
Zasada udziału obywateli w administrowaniu | str.   125
Zasada jawności działań administracji  | str.   125
Zasada kompetencyjności  | str.   127
Zasada efektywności i skuteczności działania  | str.   128
Zasada współdziałania  | str.   130
Inne zasady działania administracji wynikające z postępowania administracyjnego   | str.   132

Rozdział VII
Prawne formy działania administracji   | str.   135

Pojęcie prawnych form i metod działania administracji  | str.   135
Klasyfikacja prawnych form działania administracji | str.   136
Stanowienie aktu normatywnego administracji  | str.   141
Wydawanie aktów administracyjnych | str.   143

4.1. Określenie aktu administracyjnego   | str.   143
4.2. Klasyfikacja aktów administracyjnych    | str.   144
4.3. Decyzja administracyjna   | str.   152
4.4. Ważność aktu administracyjnego  | str.   161

Porozumienie administracyjne  | str.   164
Umowa cywilnoprawna | str.   168
Partnerstwo publiczno-prywatne  | str.   170
Ugoda administracyjna | str.   172
Czynności faktyczne administracji  | str.   175

9.1. Cechy czynności faktycznych   | str.   175
9.2. Działalność społeczno-organizatorska administracji   | str.   175
9.3. Czynności materialno-techniczne   | str.   176

„Swoiste” prawne formy działania administracji  | str.   178

Część druga
ZAGADNIENIA USTROJOWE
Rozdział VIII
Podziały terytorialne państwa i strefy specjalne   | str.   185

Pojęcie podziału terytorialnego  | str.   185
Czynniki kształtujące podział terytorialny | str.   186
Klasyfikacja podziałów terytorialnych   | str.   186

3.1. Podział zasadniczy   | str.   187
3.2. Podział pomocniczy   | str.   190
3.3. Podział specjalny   | str.   191

Nazwy miejscowości i obiektów fizjograficznych  | str.   192
Strefy specjalne  | str.   193

5.1. Pojęcie strefy specjalnej   | str.   193
5.2. Podział stref specjalnych   | str.   194
5.3. Strefy związane z ochroną granicy państwa   | str.   195
5.4. Strefy służące ochronie środowiska   | str.   198
5.5. Strefy związane z ochroną byłych obozów zagłady  | str.   199
5.6. Strefy ekonomiczne   | str.   200
5.7. „Swoiste” strefy specjalne   | str.   202
Rozdział IX
Administracja centralna   | str.   203

Podział administracji centralnej  | str.   203
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej | str. 206
Organy zaliczane do naczelnych organów administracji rządowej  | str.   209

3.1. Rada Ministrów   | str.   209
3.2. Prezes Rady Ministrów   | str.   212
3.3. Ministrowie kierujący działami administracji rządowej   | str.   213

Centralne organy (urzędy) administracji państwowej | str. 216

4.1. Centralne organy (urzędy) administracji rządowej   | str.   216
4.1.1.  Tworzenie organów centralnych   | str.   216
4.1.2. Cechy i rodzaje centralnych organów administracji rządowej   | str.   218
4.2. Inne centralne organy administracji państwowej   | str.   221
Rozdział X
Terenowa administracja rządowa   | str.   223

Podmioty wykonujące zadania administracji rządowej w województwie   | str.   223


Wojewoda | str.   224

2.1. Powoływanie wojewody   | str.   224
2.2. Funkcje wojewody   | str.   225
2.3. Kierownictwo i nadzór nad działalnością wojewody   | str.   230

Administracja zespolona w województwie  | str.   231
Organy administracji rządowej w powiecie | str.   235
Niezespolona administracja rządowa  | str.   237

Rozdział XI
Samorząd terytorialny   | str.   239

Europejska Karta Samorządu Lokalnego  | str.   239
Pojęcie samorządu terytorialnego | str.   241
Zadania samorządu terytorialnego | str.   244

3.1. Zadania gminy   | str.   244
3.1.1.  Zasada domniemania właściwości gminy   | str.   244
3.1.2. Zasada subsydiarności   | str.   245
3.1.3.  Zakres zadań gminy   | str.   246
3.1.4.  Gminy o specjalnym statusie   | str.   251
3.2. Zadania powiatu   | str.   254
3.2.1. Zakres zadań własnych powiatu   | str.   254
3.2.2. Zadania z zakresu administracji rządowej   | str.   258
3.3. Zadania samorządu województwa   | str.   259
3.3.1.  Charakter zadań własnych   | str.   259
3.3.2. Zadania z zakresu administracji rządowej   | str.   260

Władze jednostek samorządu terytorialnego | str.   260

4.1. Forma bezpośrednia udziału mieszkańców   | str.   262
4.1.1.  Wybory   | str.   262
4.1.2. Referendum lokalne  | str.   262
4.1.3. Konsultacje z mieszkańcami   | str.   268
4.2. Organy jednostek samorządu terytorialnego   | str.   270
4.2.1. Organy gminy   | str.   270
4.2.2. Organy powiatu  | str.   282
4.2.3. Organy samorządu województwa   | str.   289

Jednostki pomocnicze oraz związki i porozumienia samorządu terytorialnego   | str.   293


Związki metropolitalne | str.   297
Mienie i gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego   | str.   298
Nadzór nad jednostkami samorządu terytorialnego | str.   300

8.1. Uprawnienia Prezesa Rady Ministrów   | str.   301
8.2. Uprawnienia wojewody   | str.   302
8.3. Uprawnienia regionalnej izby obrachunkowej   | str.   305
8.4. Uprawnienia o charakterze nadzorczym Sejmu   | str.   307

Uprawnienia samorządowego kolegium odwoławczego  | str.   307

Rozdział XII
Podmioty administrujące   | str.   309

Samorząd zawodowy  | str.   309
Samorząd gospodarczy | str.   310
Zakłady administracyjne (publiczne)  | str.   311
Fundacje | str.   314
Organizacje pozarządowe i wolontariat  | str.   316

Rozdział XIII
Pracownicy administracji publicznej   | str.   321

Pojęcie służby publicznej  | str.   321
Pojęcie pracownika administracji | str.   323
Korpus służby cywilnej  | str.   324
Pracownicy samorządowi | str.   326
Inne grupy pracowników administracji  | str.   328

5.1. Urzędnicy państwowi   | str.   328
5.2. Służba zagraniczna   | str.   328

Europejski Kodeks Dobrej Administracji | str.   330

Bibliografia   | str.   333
Skorowidz   | str.   353