pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Poezja pokolenia przełomu wieków XX i XXI w kanonie kulturowym oraz w edukacji

Autor:

Ewa Dunaj

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej
Format: pdf
Ilość stron: 272 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788377844595
Data: 2025-07-11
Cena wydawcy: 37.80 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Autorka niniejszej publikacji podjęła się niełatwego zadania opisu literatury najnowszej, w tym tworzonej przez młodych i najmłodszych twórców. W kolejnych artykułach prezentuje sztukę uchwyconą niejako w fazie stawania się.

E-book „Poezja pokolenia przełomu wieków XX i XXI w kanonie kulturowym oraz w edukacji” - Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej.

Spis treści:

Wprowadzenie
Kolejna zmiana warty 7

ROZDZIAŁ PIERWSZY. PRZEKLĘCI, BARBARZYŃCY, DZICY 27

Śmierć, agonia, choroba. Autobiografia w literaturze najnowszej 27
O recepcji twórczości Andrzeja Bursy 37
Dekalog poetycki na czas podły. „Nieść kamień lekko jak dmuchawiec” 50
„Chcę po was śmiechu śmiesznego” albo jak śmiać się „bez poważnego powodu” 59
Bez końca albo koniec i początek, czyli o ponowoczesnym rozumieniu sytuacji Schyłkowej 68
Z grzechem niedobrze 76

ROZDZIAŁ DRUGI. CO PO BARBARZYŃCACH? 85

Nowy świat nieprzedstawiony, czyli milczenie (młodych) owiec 85
Biografie niezakorzenione: „pokolenie nic” w najmłodszej literaturze 98
„Zawołałam formę by nie krzyczeć bezkształtnie” – poszukiwanie (nowego) języka we współczesnej poezji polskiej 108
Być kobietą – „stety” czy niestety? Płeć jako wartość i jako defekt we współczesnej polskiej poezji mężczyzn i kobiet 123
„Odrębne, nieporównywalne rodzaje człowieczeństwa” 142
E-mail, SMS, wpis na blogu jako motywy i źródła inspiracji językowej we współczesnej poezji polskiej 149
Ciało mężczyzny 163

ROZDZIAŁ TRZECI. MŁODA LITERAT URA W SZKOLNYM KANONIE 183

Literatura wysoka i niska w kanonie lekturowym zreformowanego liceum ogólnokształcącego 183
Kształcenie literackie w programie matury międzynarodowej International
Baccalaureate School 193
Praca z filmem krótkometrażowym jako sposób na wyzwolenie kreatywności uczniowskiej na lekcjach języka polskiego 201
Piszę, więc jestem 209
Od „poczytaj mi mamo” do „cała Polska czyta dzieciom (codziennie)”, czyli – jak sprawić, by nie zanikła sztuka czytania książek 226
Z dziennika Pimki 234
Dlaczego jestem obcy? 242

ZAKOŃCZENIE 249
NOTA WYDAWNICZA 251

BIBLIOGRAFIA 253

I. Podmiotowa 253
II. Przedmiotowa 256

Indeks 265