E-book:
Pismo, tekst, literatura. Praktyki piśmienne starożytnych Greków i matryca pamięci kulturowej Europejczyków
Autor:
Paweł Majewski

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 353 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788323520009 |
Data: | 2025-07-07 |
16.70
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Książka jest próbą ogólniejszej interpretacji dziejów kultury greckiej zgodnie z regułami teorii mediów, skonstruowania lokalnych modeli dynamiki kulturowej powstających pod wpływem środków komunikacji, w tym szczególnie praktyk piśmiennych.Praktyki piśmienne Greków są w ujęciu autora matrycą pamięci kulturowej dla całej kultury europejskiej – jest to inny sposób sformułowania powszechnie znanego i wciąż dość powszechnie podzielanego poglądu, według którego kultura Zachodu w dużej mierze wywodzi swój byt z antyku.
Publikacja adresowana głównie do studentów i wykładowców akademickich kulturoznawstwa i etnologii, komunikacji społecznej, historii, filologii klasycznej oraz innych kierunków humanistycznych.
E-book „Pismo, tekst, literatura. Praktyki piśmienne starożytnych Greków i matryca pamięci kulturowej Europejczyków” - Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Cena 16.70 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wstęp. O piśmie mowa, o mowie pismo 7
Rozdział I – Sofiści i inni, czyli eksperymentowanie z zapisem. Od Archilocha do Kalliasa 19
Problem początku. Jak myśleć o genezie praktyk piśmiennych 19
Dać wam to na piśmie? Najstarsi lirycy i presokratycy 48
Dekontekstualizacja przekazu. Sofiści 69
Ciało literą się stało. Kallias 87
Rozdział II – Logografowie. Alkidamas – starożytny McLuhan. O regułach praktyk retorycznych. Jeszcze raz o Platonie. Arystoteles a pismo 97
Obcość pisma 97
Kilka uwag o dziejopisarstwie greckim 106
Starożytny McLuhan – przypadek Alkidamasa 118
Retoryka – regulowanie mowy. Słowo o stenografii 135
Przyczynek do Platona. Grafocentryzm i fonocentryzm w Kratylosie 179
Stagiryta pisze i mówi – zagłuszanie głosu w Poetyce 194
Wejście do biblioteki 216
Rozdział III – Oko za ucho – o piśmienności hellenistycznej. Narodziny literatury Zachodu w Aleksandrii 236
Praktyki piśmienne i tekstowe – carmen figuratum, technopaegnia , poetyka Kallimacha 237
Praktyki interpretacyjne – działalność filologów aleksandryjskich 262
Rozwój gramatyki – zaawansowane formy refleksji tekstocentrycznej 290
Zakończenie. „Tak wiele trzeba zrobić…” 319
Bibliografia 331
Indeks nazwisk 344
Rozdział I – Sofiści i inni, czyli eksperymentowanie z zapisem. Od Archilocha do Kalliasa 19
Problem początku. Jak myśleć o genezie praktyk piśmiennych 19
Dać wam to na piśmie? Najstarsi lirycy i presokratycy 48
Dekontekstualizacja przekazu. Sofiści 69
Ciało literą się stało. Kallias 87
Rozdział II – Logografowie. Alkidamas – starożytny McLuhan. O regułach praktyk retorycznych. Jeszcze raz o Platonie. Arystoteles a pismo 97
Obcość pisma 97
Kilka uwag o dziejopisarstwie greckim 106
Starożytny McLuhan – przypadek Alkidamasa 118
Retoryka – regulowanie mowy. Słowo o stenografii 135
Przyczynek do Platona. Grafocentryzm i fonocentryzm w Kratylosie 179
Stagiryta pisze i mówi – zagłuszanie głosu w Poetyce 194
Wejście do biblioteki 216
Rozdział III – Oko za ucho – o piśmienności hellenistycznej. Narodziny literatury Zachodu w Aleksandrii 236
Praktyki piśmienne i tekstowe – carmen figuratum, technopaegnia , poetyka Kallimacha 237
Praktyki interpretacyjne – działalność filologów aleksandryjskich 262
Rozwój gramatyki – zaawansowane formy refleksji tekstocentrycznej 290
Zakończenie. „Tak wiele trzeba zrobić…” 319
Bibliografia 331
Indeks nazwisk 344