E-book:
Pisma poradnikowe dla kobiet na polskim rynku prasowym. Perspektywa retoryczna
Autor:
Monika Worsowicz

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Łódzkiego |
Format: | |
Ilość stron: | 282 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788383312330 |
Data: | 2025-07-15 |
19.90
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Autorka tej interdyscyplinarnej monografii przybliża zastosowanie narzędzi retorycznych i prasoznawczych w badaniu polskiej prasy poradnikowej dla kobiet. Opierając się na egzemplifikacjach z dziesięciu tygodników i miesięczników, m.in. „Tiny”, „Przyjaciółki”, „Kobiety i Życia” oraz „Olivii”, ukazuje mechanizmy konstruowania wizerunku nadawcy, strukturowania przekazu oraz modelowania odbiorcy. Omówienie związków między przekazem dziennikarskim i reklamowym (promocyjnym) w odniesieniu do treści poradnikowych oraz szczegółowe dane na temat zawartości pozwoliły na rekonstrukcję typowych dla pism schematów redagowania.Istotną część publikacji stanowią analizy i konkluzje odnoszące się do roli, jaką czasopisma poradnikowe mogą odgrywać w procesie kształtowania obrazu świata, a także zbioru wartości istotnych dla czytelniczek. Autorka diagnozuje przyczyny oraz wskazuje możliwe skutki bardzo spójnej i konsekwentnie propagowanej na łamach periodyków koncepcji „bycia kobietą”.
E-book „Pisma poradnikowe dla kobiet na polskim rynku prasowym. Perspektywa retoryczna” - Wydawca: Uniwersytetu Łódzkiego. Cena 19.90 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wykaz skrótów 7
Wprowadzenie 9
Rozdział I. Prasa poradnikowa – ujęcie retoryczne 17
Czasopismo poradnikowe jako akt retoryczny 19
Charakterystyka pism poradnikowych 21
Cele i funkcje pism poradnikowych 29
Sytuacja odbiorcza 34
Czytelnicy pism poradnikowych 37
Aksjologia i obraz świata 43
Skuteczność aktu retorycznego a specyfika prasy poradnikowej 48
Rozdział II. Nadawca. Retoryczne modelowanie wizerunku 53
Komunikacyjne manifestacje etosu nadawcy 57
Kreowanie i naruszanie wizerunku a etos nadawcy 76
Rozdział III. Przekaz. Retoryczne modelowanie zawartości czasopism poradnikowych 85
Analiza zawartości – materiały dziennikarskie 87
Struktura czasopism 88
Tematyka czasopism 126
Modele kompozycji tematów w pismach poradnikowych 141
Analiza zawartości – reklamy i materiały promocyjne 143
Treści komercyjne – analiza ilościowa i jakościowa 145
Reklamowe dissimulatio artis 160
Perswazyjne modelowanie obrazu świata 165
Rozdział IV. Odbiorca. Retoryczne modelowanie kobiecości 199
Retoryczne modelowanie wizerunku kobiety i czytelniczki 204
Czytelniczka dwutygodników 211
Czytelniczka miesięczników 224
Aksjologizacja i obraz kobiecości 239
Zakończenie i wnioski 257
Bibliografia 261
Spis tabel, wykresów i fotografii 279
Wprowadzenie 9
Rozdział I. Prasa poradnikowa – ujęcie retoryczne 17
Czasopismo poradnikowe jako akt retoryczny 19
Charakterystyka pism poradnikowych 21
Cele i funkcje pism poradnikowych 29
Sytuacja odbiorcza 34
Czytelnicy pism poradnikowych 37
Aksjologia i obraz świata 43
Skuteczność aktu retorycznego a specyfika prasy poradnikowej 48
Rozdział II. Nadawca. Retoryczne modelowanie wizerunku 53
Komunikacyjne manifestacje etosu nadawcy 57
Kreowanie i naruszanie wizerunku a etos nadawcy 76
Rozdział III. Przekaz. Retoryczne modelowanie zawartości czasopism poradnikowych 85
Analiza zawartości – materiały dziennikarskie 87
Struktura czasopism 88
Tematyka czasopism 126
Modele kompozycji tematów w pismach poradnikowych 141
Analiza zawartości – reklamy i materiały promocyjne 143
Treści komercyjne – analiza ilościowa i jakościowa 145
Reklamowe dissimulatio artis 160
Perswazyjne modelowanie obrazu świata 165
Rozdział IV. Odbiorca. Retoryczne modelowanie kobiecości 199
Retoryczne modelowanie wizerunku kobiety i czytelniczki 204
Czytelniczka dwutygodników 211
Czytelniczka miesięczników 224
Aksjologizacja i obraz kobiecości 239
Zakończenie i wnioski 257
Bibliografia 261
Spis tabel, wykresów i fotografii 279