Pieśń i moc. Pieśni codzienne Franciszka Karpińskiego w kulturze polskiej XIX i XX wieku
Igor Piotrowski

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 378 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788323521068 |
Data: | 2025-07-07 |
Opis e-booka:
Praca o fenomenie funkcjonowania w kulturze polskiej dwóch pieśni Franciszka Karpińskiego, Porannej i Wieczornej. Kluczem do zrozumienia recepcji tych pieśni jest ich codzienność, tzn. występowanie (w formie śpiewanej) w różnych sytuacjach i okolicznościach życiowych.Książka przedstawia dzieje powszechnej i długotrwałej popularności dwóch krótkich utworów napisanych u schyłku osiemnastego stulecia. Po analizie licznych źródeł: literatury pięknej, piśmiennictwa dokumentu osobistego, druków i pism urzędowych, śpiewników i modlitewników oraz relacji prasowych autor rekonstruuje sposoby funkcjonowania Pieśni porannej i Pieśni wieczornej w polskim społeczeństwie ostatnich dwu wieków. Opowieść o pieśniach Franciszka Karpińskiego jest opowieścią o ich śpiewaniu, o ich trwaniu w codzienności i odświętności, o ich adaptacji w zmieniających się okolicznościach.
E-book „Pieśń i moc. Pieśni codzienne Franciszka Karpińskiego w kulturze polskiej XIX i XX wieku” - Wydawca: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Cena 16.70 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Pieśni codzienne 7
Nienapisana historia 12
Typy źródeł 14
Pojęcie „obiegu” 16
Kręgi inspiracji 19
„Duch Świata” 22
Rozdział I. Pieśni anonimowe autorstwa Franciszka Karpińskiego 25
Kancjonał autorski a pieśni dla ludu – wokół tradycji gatunku w kulturze staropolskiej 25
Oświeceniowe i sentymentalne impulsy 33
Tradycje psalmiczne 39
Pieśni codzienne a wzorzec brewiarzowy 51
„Antologia motywów hejnałowych” 56
Summa tradycji – ku analizie „pieśni w działaniu” 65
Pieśni jako modlitwy 72
Pieśni jako pieśni 77
Anonimowość pieśni codziennych 81
Rozdział II. Pieśni jako wehikuł. Śpiewanie liturgiczne, paraliturgiczne i pozaliturgiczne pieśni codziennych Franciszka Karpińskiego 83
Obieg kościelny pieśni codziennych 83
Formy uczestnictwa w liturgii. Śpiew jako sposób participatio ? 88
Pieśni codzienne a liturgia 98
Obok liturgii i poza nią – przygodność pieśni 106
Śpiewniki, modlitewniki, druki ulotne 110
Pielgrzymka, czyli Kościół w drodze 126
Polskość pieśni a ich ekumenizm 139
Kopuła wzniosłości. Wokół pobożności prywatnej 144
Pieśni jako wehikuł 148
Rozdział III. Zbłądzić pod strzechy. Obieg folklorystyczny pieśni codziennych 150
Projektowany odbiorca i pierwsze ambiwalencje 150
Próba przeglądu 154
Pieśni codzienne a folklory 167
„Idealne teksty folkloru” 172
Jak działać pieśniami? 175
Zbłądzić pod strzechy. Wokół pewnej metafory 184
Nieodzyskany świat 192
Rozdział IV. „Biblia narodowej pamięci”. Pieśni codzienne w obiegu publicznym, śpiewnik narodowy i dziewiętnastowieczna codzienność 194
Dziewiętnastowieczny obieg publiczny i instytucjonalny – dwa przybliżenia 194
My chcemy Boga 201
Odświętność i codzienność. O pojęciu „śpiewnika narodowego” 206
Obieg szkolny 215
Świat wartości ewokowanych przez pieśni codzienne 236
Moc języka. Wspólnota fatyczna? 247
Rozdział V. Komu ranne wstają zorze. O wykonywaniu pieśni codziennych w XX wieku 251
Karpiński na ławie oskarżonych 251
Śpiew pieśni jako część harcerskiego rytuału obozowego 267
Dom, Kościół, państwo. Pieśni Karpińskiego i międzywojenna codzienność 282
Selva selvaggia XX wieku 303
Między marginalizacją a kanonizacją liturgiczną 327
Restauracje, residua, ślady 330
Pieśń i działanie – o wykonywaniu pieśni polskich w XIX i XX wieku 335
Podziękowania 344
Bibliografia 346
Indeks osób 369