pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Paradoksalne funkcje szkoły studium krytyczno-etnograficzne

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytetu Gdańskiego
Format: pdf
Ilość stron: 334 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788378652854
Data: 2025-04-29
Cena wydawcy: 38.00 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Książka jest próbą przyjrzenia się procesom edukacyjnym z perspektywy antropologicznej choć znaczenie analizy w jej ramach poczynionych odnosi funkcjonowanie szkoły do szerszego kontekstu społecznego, politycznego czy ekonomicznego. Jest to jednocześnie analiza konsekwencji do jakich prowadzi różnicowanie się szkół pod względem jakości kształcenia. Dodatkowym narzędziem analiz tu poczynionych jest teoretyczny kontekst poszerzający interpretację zebranych danych o analizy opierające się na teorii kodów językowych a także analizy systemowo-funkcjonalnej. Obydwie perspektywy są niemal nieobecne w praktyce badawczej w Polsce. Publikacja niniejsza ma za zadanie wypełnienie tej luki.

E-book „Paradoksalne funkcje szkoły studium krytyczno-etnograficzne” - Wydawca: Uniwersytetu Gdańskiego.

Spis treści:

Uwagi wstępne 7

Rozdział 1. Krytyczna etnografia edukacyjna – założenia i inspiracje 15
1.1. Kulturowe ramy reprodukcji społecznej Willisa 16
1.2. Współczesna krytyczna etnografia: między p pozytywizmem a postmodernizmem 18
1.3. Carspecken i krytyczna etnografia szkoły z Houston 21
1.4. Procedury metodologiczne w krytycznej etnografii szkoły 26

Rozdział 2. Konteksty teoretyczne konstrukcji badania 33
2.1. Specyfika polskich nierówności edukacyjnych jako teoretyczny kontekst doboru próby 33
2.2. Quasi-rynek edukacyjny: zarys teoretyczny pola 45

Rozdział 3. Procedura badań własnych 54
3.1. Procedura doboru zbiorowości oraz próby i techniki użyte w badaniu 56
3.2. Szczegółowe zastosowanie procedur krytycznej etnografii edukacyjnej oraz założenia teoretyczne analizy i interpretacji danych 61
3.3. Analiza systemu relacji na podstawi e proceduralnego działania polityki 62
3.4. Analiza dyskursu pedagogicznego z punktu widzenia lingwistyki systemowo-funkcjonalnej 67
3.5. Zastosowanie teorii kodów edukacyjnych Bernsteina: narzędzie kodowania – operacjonalizacja Klasyfikacji i Ramy 83
3.6. Schemat procedury badawczej i pytania badawcze 99

Rozdział 4. Relacje z terenu badawczego 103
4.1. Specyfika problemów etnograficznych badań edukacyjnych 103
4.2. Badane szkoły – opisy i interpretacje 110
4.3. Szkoła B – hierarchia jako podstawa porządku społecznego 114
4.4. Szkoła A – wspólnota aprecjacji różnicy 128
4.5. Rytuały szkolne jako podstawa porządku moralnego szkoły w interpretacji badanych 141

Rozdział 5. „Samorefleksyjna kultura ogółu” – interpretacyjne konsekwencje procesów globalizacji korporacyjnej 155
5.1. Różnicowanie jako podstawa koniecznej i zobiektywizowanej sprawiedliwości – mit merytokracji w perspektywie interpretacyjnej badanych 161
5.2. Klasizm jako mit legitymizujący izolowanie klas społecznych 177
5.3. Szkoła jako „marka” na rynku edukacyjnym 193
5.4. Interpretacje utowarowionej formy edukacji 225

Rozdział 6. Różnice w perspektywie lingiwstyki systemowo‑funkcjonalnej 237
6.1. Analiza w perspektywie systemowo‑funkcjonalnej 237
6.2. Lekcje matematyki – dyskurs sokratejski versus proceduralny 239
6.3. Lekcje języka polskiego: wiedza horyzontalna versus wertykalna 250
6.4. Lekcje przedsiębiorczości: kultura przedsiębiorczości versus kultura oporu 264
6.5. Podsumowanie 279

Rozdział 7. Różnice w perspektywie kodów edukacyjnych Bernsteina 281
7.1. Analiza wyników badania w perspektywie Klasyfikacji 281
7.2. Analiza wyników badania w perspektywie Ramy 291
7.3. Interpretacja dotychczasowych ustaleń 297
7.4. Interpretacja w perspektywie antropologicznej 303
7.5. Społeczny kontekst zmiany orientacji kodów edukacji 312

Podsumowanie 316
Bibliografia 325
Spis rysunków i tabel 333