
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Śląskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 574 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788322623428 |
Data: | 2025-06-02 |
73.50
pozycja dostępna
Wyślemy w czasie: 24 h
×
Opis e-booka:
Praca stanowi pierwszą w polskiej literaturze naukowej próbę kompletnego ukazania problematyki niezwykle ważnej – krzywdzenia dzieci. Autorka zjawisko krzywdzenia dzieci ukazuje w perspektywie historycznej i jednocześnie pokazuje, jak zagadnienie to wygląda współcześnie. Autorka dokonała typologizacji zjawiska. Wyodrębniła krzywdzenie dziecka jako normę obyczajową i akceptowaną praktykę społeczną; krzywdzenie dziecka jako problem moralno-społeczny; krzywdzenie dziecka jako problem prawny; krzywdzenie dziecka jako problem polityczny. Dzięki wielostronnemu i wieloaspektowemu ujęciu problematyki praca ma charakter interdyscyplinarny, choć przede wszystkim mieści się w zakresie pedagogiki społecznej.Nagroda im. Profesor Ireny Lepalczyk za pracę badawczą z zakresu pedagogiki społecznej
pt. „Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna”. Wyd. 1.
przyznana przez Łódzkie Towarzystwo Naukowe
Łódź, 19 listopada 2009 r.
oraz
Nagroda Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia naukowe w roku 2009.
E-book „Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna” - Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego. Cena 73.50 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
WPROWADZENIE
Dziecko krzywdzone – społeczny, moralny i polityczny wymiar zagadnienia 1
ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE I METODOLOGICZNE
1. Dzieciństwo globalne i lokalne. Perspektywy teoretyczne w analizie
problemów ochrony dzieci przed krzywdzeniem 12
1.1. Globalne i lokalne konteksty sytuacyjne „dziecka krzywdzonego” 13
1.2. Ochrona dzieci przed krzywdzeniem na tle pojęć, koncepcji i teorii
pedagogicznych oraz socjologicznych 22
2. Ochrona dziecka krzywdzonego w perspektywie pedagogiki społecznej .31
2.1.Tematyka dziecka krzywdzonego w pedagogice społecznej 31
2.2. Problematyka ochrony dzieci przed krzywdzeniem na tle
podstawowych myśli i pojęć pedagogiki społecznej .38
3. Metodologiczne aspekty podejmowanych analiz 44
3.1. Charakter badań, ich przedmiot i cel oraz przyjęte perspektywy
badawcze .45
3.2. Kierunki i sposoby postępowania badawczego – problemy badawcze
i metody badań. Antycypacje badawcze . .54
ROZDZIAŁ I
Sytuacja dzieci i ich złe traktowanie
w perspektywie historyczno-antropologicznej
.61
1. Dzieciństwo i krzywdzenie dzieci na tle cech kultur i epok 62
2. Szanse przeżycia dzieci w różnych warunkach kulturowych i czasowych
– prawo do życia jako podstawowy wskaźnik sytuacji życiowej dzieci
i traktowania ich przez dorosłych .67
2.1. Motywy społeczno-biologiczne . .67
2.2. Motywy wierzeniowe . .71
2.3. Ograniczanie dzieciobójstwa w perspektywie historii .72
2.4. Szanse dzieci na przeżycie .74
3. Porzucanie, oddawanie i handel dziećmi w perspektywie dziejów
społecznych . .75
3.1. Motywy porzucania dzieci 75
3.2. Zakres i formy zjawiska pozbywania się dzieci .77
3.3. Dzieci jako żywy towar 79
4. Idee i praktyka wychowawcza jako obszary krzywdzenia dzieci . .80
4.1. Obraz dziecka jako „złego” – motywy karania . .81
4.2. Historia „używania” kar fizycznych . .83
4.3. Kontestacja kar fizycznych 84
4.4. Przełom w wychowawczym stosunku do dziecka. Krzywdzenie dzieci
poprzez praktyki wychowawcze – poglądy XX-wieczne a rzeczywistość .88
5. Sytuacja dziecka i jego relacje z dorosłymi – próba systematyzacji
historyczno-kulturowych trendów 93
6. Społeczno-polityczny kontekst współczesnego zainteresowania
zjawiskiem krzywdzenia dzieci . .102
7. Eksplikacja występowania zjawiska krzywdzenia dzieci w dziejach
społecznych – próba syntezy .105
ROZDZIAŁ II
Geneza i główne nurty w badaniach i analizach zjawiska
krzywdzenia dzieci do końca XX wieku
1. Ogólny kontekst rozwoju społecznego i naukowego zainteresowania
dzieckiem krzywdzonym .108
2. Zainteresowanie różnych dyscyplin naukowych zjawiskiem krzywdzenia
dzieci – geneza i rozwój . .112
2.1. Prekursorzy 112
2.2. Początki naukowej kariery zjawiska krzywdzenia dzieci – battered
child syndrome .115
3. Badania i analizy zjawiska krzywdzenia dzieci do końca XX wieku .118
3.1. Profil badań nad krzywdzeniem dzieci .118
3.2. Podejścia metodologiczne 119
3.3. Definicje i mechanizmy zjawiska 121
3.4. Intensywność i kierunki rozwoju wiedzy . .124
4. Problem krzywdzenia dzieci w nauce polskiej w latach 70. i 80 . .126
5. Naukowy a publiczny obraz problemu krzywdzenia dzieci 131
6. Krzywdzenie dzieci jako problem transkulturowy .135
ROZDZIAŁ III
Instytucjonalizacja i profesjonalizacja działań ochrony dzieci
przed krzywdzeniem
1. Ogólny zarys rozwoju instytucjonalizacji ochrony dzieci przed
krzywdzeniem .138
2. Początki działań społecznych wobec dzieci krzywdzonych 142
2.1. Obraz ogólny historii działań na rzecz ochrony dzieci 142
2.2. Wczesne działania – ratowanie dzieci porzuconych . .143
2.3. Pojawienie się regulacji i innych form instytucjonalizacji oraz ich kontekst 147
3. Początki i rozwój instytucjonalizacji ochrony dzieci przed krzywdzeniem .149
3.1. Pierwsze inicjatywy w sprawie dzieci maltretowanych przez rodziców 149
3.2. Społeczne ruchy obrony dziecka 152
3.3. Międzynarodowe regulacje . .154
3.4. Nurty instytucjonalizacji i profesjonalizacji ochrony dzieci przed
krzywdzeniem .157
4. Ewolucja współczesnych strategii i form działań wobec problemu
krzywdzenia dzieci 159
4.1. Ogólne stanowiska w sprawie działań ochrony dzieci przed krzywdzeniem 160
4.2. Dyskusja nad skutecznością działań 162
4.3. Systematyzacja współczesnych działań ochrony dzieci przed
krzywdzeniem .164
5. Krytyka działań ochrony dzieci przed krzywdzeniem podejmowanych do
końca XX wieku 170
ROZDZIAŁ IV
Ochrona dzieci przed krzywdzeniem na poziomie globalnym
– prawo, regulacje i inicjatywy międzynarodowe
175
1. Konwencja o Prawach Dziecka jako uniwersalny zbiór standardów
ochrony dzieci przed krzywdzeniem 177
1.1. Ogólne idee i zasady praw dziecka wyrażane w Konwencji o Prawach
Dziecka .178
1.2. Ogólne idee Konwencji a ochrona dzieci przed krzywdzeniem .183
1.3. Bezpośrednie komentarze Konwencji w kwestii ochrony dzieci przed
krzywdzeniem oraz ich interpretacja 186
2. Następstwa Konwencji o Prawach Dziecka – dokumenty i raporty
sekwencyjne 190
2.1. Raport Komitetu Praw Dziecka ONZ o przemocy wobec dzieci
z 2001 roku .192
2.2. Problem kar fizycznych – Komentarz Ogólny nr 8 Komitetu Praw
Dziecka ONZ i inne inicjatywy . .198
2.3. Światowy raport o przemocy wobec dzieci z 2006 roku . .202
3. Działania i rekomendacje globalnych organizacji wobec kwestii
krzywdzenia dzieci w rodzinie – UNICEF i WHO .211
3.1. UNICEF wobec kwestii krzywdzenia dzieci 212
3.2. Krzywdzenie dzieci w perspektywie problemów ogólnoświatowego
zdrowia – stanowisko WHO .218
ROZDZIAŁ V
Ochrona dzieci przed krzywdzeniem na poziomie regionalnym –
Rada Europy i Unia Europejska wobec kwestii krzywdzenia dzieci
1. Problem krzywdzenia dzieci w polityce europejskiej . .234
2. Kwestie krzywdzenia dzieci w podstawowych dokumentach wspólnoty
europejskiej na temat praw człowieka, dziecka i rodziny . .238
3. Szczegółowe instrumenty ochrony dzieci przed krzywdzeniem –
rekomendacje Rady Europy i Unii Europejskiej 243
4. Inne źródła standardów europejskich w zakresie ochrony dzieci przed
krzywdzeniem – raporty, sprawozdania, komunikaty, programy unijne
i pozarządowe inicjatywy .260
5. Obraz i perspektywy ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Europie . .271
ROZDZIAŁ VI
Współczesne naukowe standardy na temat krzywdzenia dzieci
jako argumentacja i ukierunkowanie działań społecznych
1. Uwagi wprowadzające: Czy można ograniczać zjawiska krzywdzenia dzieci? .279
2. Ewolucja rozumienia pojęcia: „krzywdzenia dziecka” .281
3. Epidemiologia – powszechność zjawiska 284
4. Etiologia krzywdzenia dziecka w rodzinie . .286
5. Znaczenie zjawiska 289
6. Przeciwdziałanie zjawisku 299
7. Współczesna wiedza a społeczna świadomość i działania wobec
problemu krzywdzenia dzieci 302
ROZDZIAŁ VII
Tworzenie lokalnych systemów ochrony dzieci przed
krzywdzeniem – obszary, rozwiązania i zasady
306
1. Profilaktyka zjawiska i przypadków krzywdzenia dzieci . .307
1.1. Podstawowe kierunki profilaktyki . .307
1.2. Charakter i ogólne zasady współczesnej profilaktyki zjawiska
krzywdzenia dzieci 314
1.3. Organizowanie profilaktyki w środowisku lokalnym .317
1.4. Poziomy działań profilaktycznych . .319
2. Interwencje wobec przypadków krzywdzenia dziecka .334
2.1. Wykrywanie przypadków krzywdzenia dziecka . .337
2.2. Zgłaszanie przypadków . .339
2.3. Diagnoza – rozpoznawanie sytuacji dziecka i rodziny 343
2.4. Projekt działań i ich realizacja . .346
2.5. Działania postinterwencyjne 348
2.6. Działanie na rzecz dorosłych ofiar krzywdzenia . .348
2.7. Formalno-prawna ochrona dziecka .348
3. „Ideologia” współczesnych systemów ochrony dzieci przed krzywdzeniem .350
4. Pryncypia działań – synteza . .354
ROZDZIAŁ VIII
Idea zintegrowanej wielosektorowości działań w lokalnym
systemie ochrony dzieci przed krzywdzeniem
361
1. Podmioty i elementy działań wielosektorowych 362
1.1. Sektor społeczny . .362
1.2. Sektor zdrowotny .363
1.3. Sektor prawny .364
1.4. Sektor edukacyjny .365
1.5. Sektor polityczny i władze lokalne . .369
1.6. Organizacje pozarządowe i stowarzyszenia 369
1.7. Sektor mass mediów . .370
1.8. Spoleczność wyznaniowa i jej instytucje 370
2. Zasady prowadzenia działań wielosektorowych 371
3. Współdziałanie wielosektorowe – istota, cele i poziomy realizacji 375
4. Czynniki utrudniające zintegrowaną działalność wielosektorową 386
5. Determinanty efektywności współdziałania międzysektorowego:
rekomendacje . .394
ROZDZIAŁ IX
Bezpośredni kontekst tworzenia lokalnych systemów ochrony
dzieci przed krzywdzeniem – warunki na poziomie państwowym
1. Ogólny kontekst rozwoju lokalnych systemów ochrony dzieci przed
krzywdzeniem w Polsce . .401
2. Standardy prawa polskiego określające zachowania wobec dzieci jako
przestępstwo lub wykroczenie krzywdzenia 406
3. Standardy prawne dotyczące podejmowania działań wobec sytuacji
krzywdzenia dzieci 410
4. Krytyka i potrzeby modyfikacji prawnej ochrony dzieci przed
krzywdzeniem w Polsce . .417
5. Standardy prawa i rozporządzenia na temat charakteru pomocy
i przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci . .419
6. Programy państwowe jako źródła standardów na temat charakteru
działań na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem .425
7. Inne dokumenty, programy i procedury państwowe na temat standardów
i zasad działań na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem 432
8. Propozycje polskich ekspertów, badaczy i praktyków na temat standardów
działań i tworzenia systemu ochrony dzieci przed krzywdzeniem 437
9. Podsumowanie .443
ROZDZIAŁ X
Finalna synteza – model tworzenia lokalnych systemów ochrony
dzieci przed krzywdzeniem
1. Introdukcja. Metodologiczny kontekst propozycji modelu 445
2. Model tworzenia i modernizowania lokalnego systemu ochrony dzieci
przed krzywdzeniem . .451
3. Komponenty Modelu – treść .453
– założenia systemu 453
– zasady działania systemu i jego aktywności . .457
– obszary działań systemu 461
– zadania systemu .465
– metodyka tworzenia systemu . .468
4. Obszary badawczej aktywności lokalnego systemu ochrony dzieci przed
krzywdzeniem .472
4.1. Trudności w doborze wskaźników . .476
4.2. Identyfikacja lokalnych czynników ryzyka .479
4.3. Problemy ewaluacji . .482
SŁOWO KOŃCOWE
487
BIBLIOGRAFIA
494
ANEKS
540
INDEKS NAZWISK
546
ABSTRACT
555
Dziecko krzywdzone – społeczny, moralny i polityczny wymiar zagadnienia 1
ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE I METODOLOGICZNE
1. Dzieciństwo globalne i lokalne. Perspektywy teoretyczne w analizie
problemów ochrony dzieci przed krzywdzeniem 12
1.1. Globalne i lokalne konteksty sytuacyjne „dziecka krzywdzonego” 13
1.2. Ochrona dzieci przed krzywdzeniem na tle pojęć, koncepcji i teorii
pedagogicznych oraz socjologicznych 22
2. Ochrona dziecka krzywdzonego w perspektywie pedagogiki społecznej .31
2.1.Tematyka dziecka krzywdzonego w pedagogice społecznej 31
2.2. Problematyka ochrony dzieci przed krzywdzeniem na tle
podstawowych myśli i pojęć pedagogiki społecznej .38
3. Metodologiczne aspekty podejmowanych analiz 44
3.1. Charakter badań, ich przedmiot i cel oraz przyjęte perspektywy
badawcze .45
3.2. Kierunki i sposoby postępowania badawczego – problemy badawcze
i metody badań. Antycypacje badawcze . .54
ROZDZIAŁ I
Sytuacja dzieci i ich złe traktowanie
w perspektywie historyczno-antropologicznej
.61
1. Dzieciństwo i krzywdzenie dzieci na tle cech kultur i epok 62
2. Szanse przeżycia dzieci w różnych warunkach kulturowych i czasowych
– prawo do życia jako podstawowy wskaźnik sytuacji życiowej dzieci
i traktowania ich przez dorosłych .67
2.1. Motywy społeczno-biologiczne . .67
2.2. Motywy wierzeniowe . .71
2.3. Ograniczanie dzieciobójstwa w perspektywie historii .72
2.4. Szanse dzieci na przeżycie .74
3. Porzucanie, oddawanie i handel dziećmi w perspektywie dziejów
społecznych . .75
3.1. Motywy porzucania dzieci 75
3.2. Zakres i formy zjawiska pozbywania się dzieci .77
3.3. Dzieci jako żywy towar 79
4. Idee i praktyka wychowawcza jako obszary krzywdzenia dzieci . .80
4.1. Obraz dziecka jako „złego” – motywy karania . .81
4.2. Historia „używania” kar fizycznych . .83
4.3. Kontestacja kar fizycznych 84
4.4. Przełom w wychowawczym stosunku do dziecka. Krzywdzenie dzieci
poprzez praktyki wychowawcze – poglądy XX-wieczne a rzeczywistość .88
5. Sytuacja dziecka i jego relacje z dorosłymi – próba systematyzacji
historyczno-kulturowych trendów 93
6. Społeczno-polityczny kontekst współczesnego zainteresowania
zjawiskiem krzywdzenia dzieci . .102
7. Eksplikacja występowania zjawiska krzywdzenia dzieci w dziejach
społecznych – próba syntezy .105
ROZDZIAŁ II
Geneza i główne nurty w badaniach i analizach zjawiska
krzywdzenia dzieci do końca XX wieku
1. Ogólny kontekst rozwoju społecznego i naukowego zainteresowania
dzieckiem krzywdzonym .108
2. Zainteresowanie różnych dyscyplin naukowych zjawiskiem krzywdzenia
dzieci – geneza i rozwój . .112
2.1. Prekursorzy 112
2.2. Początki naukowej kariery zjawiska krzywdzenia dzieci – battered
child syndrome .115
3. Badania i analizy zjawiska krzywdzenia dzieci do końca XX wieku .118
3.1. Profil badań nad krzywdzeniem dzieci .118
3.2. Podejścia metodologiczne 119
3.3. Definicje i mechanizmy zjawiska 121
3.4. Intensywność i kierunki rozwoju wiedzy . .124
4. Problem krzywdzenia dzieci w nauce polskiej w latach 70. i 80 . .126
5. Naukowy a publiczny obraz problemu krzywdzenia dzieci 131
6. Krzywdzenie dzieci jako problem transkulturowy .135
ROZDZIAŁ III
Instytucjonalizacja i profesjonalizacja działań ochrony dzieci
przed krzywdzeniem
1. Ogólny zarys rozwoju instytucjonalizacji ochrony dzieci przed
krzywdzeniem .138
2. Początki działań społecznych wobec dzieci krzywdzonych 142
2.1. Obraz ogólny historii działań na rzecz ochrony dzieci 142
2.2. Wczesne działania – ratowanie dzieci porzuconych . .143
2.3. Pojawienie się regulacji i innych form instytucjonalizacji oraz ich kontekst 147
3. Początki i rozwój instytucjonalizacji ochrony dzieci przed krzywdzeniem .149
3.1. Pierwsze inicjatywy w sprawie dzieci maltretowanych przez rodziców 149
3.2. Społeczne ruchy obrony dziecka 152
3.3. Międzynarodowe regulacje . .154
3.4. Nurty instytucjonalizacji i profesjonalizacji ochrony dzieci przed
krzywdzeniem .157
4. Ewolucja współczesnych strategii i form działań wobec problemu
krzywdzenia dzieci 159
4.1. Ogólne stanowiska w sprawie działań ochrony dzieci przed krzywdzeniem 160
4.2. Dyskusja nad skutecznością działań 162
4.3. Systematyzacja współczesnych działań ochrony dzieci przed
krzywdzeniem .164
5. Krytyka działań ochrony dzieci przed krzywdzeniem podejmowanych do
końca XX wieku 170
ROZDZIAŁ IV
Ochrona dzieci przed krzywdzeniem na poziomie globalnym
– prawo, regulacje i inicjatywy międzynarodowe
175
1. Konwencja o Prawach Dziecka jako uniwersalny zbiór standardów
ochrony dzieci przed krzywdzeniem 177
1.1. Ogólne idee i zasady praw dziecka wyrażane w Konwencji o Prawach
Dziecka .178
1.2. Ogólne idee Konwencji a ochrona dzieci przed krzywdzeniem .183
1.3. Bezpośrednie komentarze Konwencji w kwestii ochrony dzieci przed
krzywdzeniem oraz ich interpretacja 186
2. Następstwa Konwencji o Prawach Dziecka – dokumenty i raporty
sekwencyjne 190
2.1. Raport Komitetu Praw Dziecka ONZ o przemocy wobec dzieci
z 2001 roku .192
2.2. Problem kar fizycznych – Komentarz Ogólny nr 8 Komitetu Praw
Dziecka ONZ i inne inicjatywy . .198
2.3. Światowy raport o przemocy wobec dzieci z 2006 roku . .202
3. Działania i rekomendacje globalnych organizacji wobec kwestii
krzywdzenia dzieci w rodzinie – UNICEF i WHO .211
3.1. UNICEF wobec kwestii krzywdzenia dzieci 212
3.2. Krzywdzenie dzieci w perspektywie problemów ogólnoświatowego
zdrowia – stanowisko WHO .218
ROZDZIAŁ V
Ochrona dzieci przed krzywdzeniem na poziomie regionalnym –
Rada Europy i Unia Europejska wobec kwestii krzywdzenia dzieci
1. Problem krzywdzenia dzieci w polityce europejskiej . .234
2. Kwestie krzywdzenia dzieci w podstawowych dokumentach wspólnoty
europejskiej na temat praw człowieka, dziecka i rodziny . .238
3. Szczegółowe instrumenty ochrony dzieci przed krzywdzeniem –
rekomendacje Rady Europy i Unii Europejskiej 243
4. Inne źródła standardów europejskich w zakresie ochrony dzieci przed
krzywdzeniem – raporty, sprawozdania, komunikaty, programy unijne
i pozarządowe inicjatywy .260
5. Obraz i perspektywy ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Europie . .271
ROZDZIAŁ VI
Współczesne naukowe standardy na temat krzywdzenia dzieci
jako argumentacja i ukierunkowanie działań społecznych
1. Uwagi wprowadzające: Czy można ograniczać zjawiska krzywdzenia dzieci? .279
2. Ewolucja rozumienia pojęcia: „krzywdzenia dziecka” .281
3. Epidemiologia – powszechność zjawiska 284
4. Etiologia krzywdzenia dziecka w rodzinie . .286
5. Znaczenie zjawiska 289
6. Przeciwdziałanie zjawisku 299
7. Współczesna wiedza a społeczna świadomość i działania wobec
problemu krzywdzenia dzieci 302
ROZDZIAŁ VII
Tworzenie lokalnych systemów ochrony dzieci przed
krzywdzeniem – obszary, rozwiązania i zasady
306
1. Profilaktyka zjawiska i przypadków krzywdzenia dzieci . .307
1.1. Podstawowe kierunki profilaktyki . .307
1.2. Charakter i ogólne zasady współczesnej profilaktyki zjawiska
krzywdzenia dzieci 314
1.3. Organizowanie profilaktyki w środowisku lokalnym .317
1.4. Poziomy działań profilaktycznych . .319
2. Interwencje wobec przypadków krzywdzenia dziecka .334
2.1. Wykrywanie przypadków krzywdzenia dziecka . .337
2.2. Zgłaszanie przypadków . .339
2.3. Diagnoza – rozpoznawanie sytuacji dziecka i rodziny 343
2.4. Projekt działań i ich realizacja . .346
2.5. Działania postinterwencyjne 348
2.6. Działanie na rzecz dorosłych ofiar krzywdzenia . .348
2.7. Formalno-prawna ochrona dziecka .348
3. „Ideologia” współczesnych systemów ochrony dzieci przed krzywdzeniem .350
4. Pryncypia działań – synteza . .354
ROZDZIAŁ VIII
Idea zintegrowanej wielosektorowości działań w lokalnym
systemie ochrony dzieci przed krzywdzeniem
361
1. Podmioty i elementy działań wielosektorowych 362
1.1. Sektor społeczny . .362
1.2. Sektor zdrowotny .363
1.3. Sektor prawny .364
1.4. Sektor edukacyjny .365
1.5. Sektor polityczny i władze lokalne . .369
1.6. Organizacje pozarządowe i stowarzyszenia 369
1.7. Sektor mass mediów . .370
1.8. Spoleczność wyznaniowa i jej instytucje 370
2. Zasady prowadzenia działań wielosektorowych 371
3. Współdziałanie wielosektorowe – istota, cele i poziomy realizacji 375
4. Czynniki utrudniające zintegrowaną działalność wielosektorową 386
5. Determinanty efektywności współdziałania międzysektorowego:
rekomendacje . .394
ROZDZIAŁ IX
Bezpośredni kontekst tworzenia lokalnych systemów ochrony
dzieci przed krzywdzeniem – warunki na poziomie państwowym
1. Ogólny kontekst rozwoju lokalnych systemów ochrony dzieci przed
krzywdzeniem w Polsce . .401
2. Standardy prawa polskiego określające zachowania wobec dzieci jako
przestępstwo lub wykroczenie krzywdzenia 406
3. Standardy prawne dotyczące podejmowania działań wobec sytuacji
krzywdzenia dzieci 410
4. Krytyka i potrzeby modyfikacji prawnej ochrony dzieci przed
krzywdzeniem w Polsce . .417
5. Standardy prawa i rozporządzenia na temat charakteru pomocy
i przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci . .419
6. Programy państwowe jako źródła standardów na temat charakteru
działań na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem .425
7. Inne dokumenty, programy i procedury państwowe na temat standardów
i zasad działań na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem 432
8. Propozycje polskich ekspertów, badaczy i praktyków na temat standardów
działań i tworzenia systemu ochrony dzieci przed krzywdzeniem 437
9. Podsumowanie .443
ROZDZIAŁ X
Finalna synteza – model tworzenia lokalnych systemów ochrony
dzieci przed krzywdzeniem
1. Introdukcja. Metodologiczny kontekst propozycji modelu 445
2. Model tworzenia i modernizowania lokalnego systemu ochrony dzieci
przed krzywdzeniem . .451
3. Komponenty Modelu – treść .453
– założenia systemu 453
– zasady działania systemu i jego aktywności . .457
– obszary działań systemu 461
– zadania systemu .465
– metodyka tworzenia systemu . .468
4. Obszary badawczej aktywności lokalnego systemu ochrony dzieci przed
krzywdzeniem .472
4.1. Trudności w doborze wskaźników . .476
4.2. Identyfikacja lokalnych czynników ryzyka .479
4.3. Problemy ewaluacji . .482
SŁOWO KOŃCOWE
487
BIBLIOGRAFIA
494
ANEKS
540
INDEKS NAZWISK
546
ABSTRACT
555