pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Nadzór i kontrola finansów jednostek samorządu terytorialnego

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wolters Kluwer business
Format: pdf
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788383586519
Data: 2025-07-17
118.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Publikacja stanowi analizę systemu nadzoru i kontroli jednostek samorządu terytorialnego przez Regionalne Izby Obrachunkowe (RIO) w sprawach finansowych.

Przedstawiono w niej m.in. takie zagadnienia jak: • organizację i zasady działania regionalnych izb obrachunkowych w zakresie nadzoru nad JST; • funkcje, cele i środki nadzoru; • przesłanki podjęcia czynności nadzorczych; • warunki, tryb i zasady kontroli; • zaskarżanie rozstrzygnięć nadzorczych RIO – dopuszczalność wniesienia skargi, wymogi formalne, formułowanie zarzutów skargi kasacyjnej. Publikacja będzie pomocna dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego podczas postępowań nadzorczych i kontrolnych. Pozwoli zrozumieć misję i zasady funkcjonowania RIO, jak również w sposób właściwy reprezentować własne interesy – szczególnie finansowe – na różnych płaszczyznach współpracy z tym podmiotem. Książka przeznaczona jest dla skarbników, pracowników działów finansowo-księgowych jednostek samorządu terytorialnego oraz osób wchodzących w skład organów stanowiących i wykonawczych tych jednostek, a także adwokatów i radców prawnych.

E-book „Nadzór i kontrola finansów jednostek samorządu terytorialnego” - Wydawca: Wolters Kluwer business. Cena 118.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wykaz skrótów  | str. 9
Wstęp  | str. 11
Rozdział 1
Kontrola i nadzór – analiza pojęć  | str. 15
1.1. Uwagi wstępne  | str. 15
1.2. Nadzór i kontrola w JST  | str. 16
1.3. Nadzór  | str. 27
1.4. Pojęcie nadzoru  | str. 29
1.5. Nadzór nad samorządem  | str. 31
1.6. Funkcje i cele nadzoru  | str. 33
1.7. Środki nadzoru  | str. 35
1.8. Specyfika nadzoru RIO  | str. 40
1.9. Kontrola  | str. 45
1.10. Kryteria kontroli  | str. 47
1.11. Środki kontroli  | str. 49
1.12. Kontrola i nadzór – podobieństwa i różnice  | str. 53
1.13. Podsumowanie  | str. 59
Rozdział 2
Regionalne izby obrachunkowe jako część administracji publicznej w Polsce  | str. 61
2.1. Uwagi wstępne  | str. 61
2.2. Specyfika organizacji RIO  | str. 62
2.3. Zasada domniemania kompetencji nadzorczych  | str. 66
2.4. Dylematy dotyczące rozgraniczenia właściwości nadzorczych RIO i wojewodów  | str. 68
2.5. Sprawy finansowe jako przedmiot nadzoru RIO  | str. 72
2.6. Podsumowanie  | str. 81
Rozdział 3
Organizacja i zasady działania regionalnych izb obrachunkowych w zakresie nadzoru nad JST  | str. 85
3.1. Uwagi wstępne  | str. 85
3.2. Kolegium RIO  | str. 86
3.3. Charakter członkostwa w kolegium RIO  | str. 87
3.4. Charakter pracy w ramach kolegium RIO  | str. 95
3.5. Niezawisłość członków kolegium RIO  | str. 96
3.6. Wyłączne kompetencje kolegium RIO  | str. 100
3.7. Posiedzenia kolegium izby  | str. 101
3.8. Tryb pracy kolegium  | str. 104
3.9. Raporty, analizy i opinie składów orzekających RIO  | str. 106
3.10. Podsumowanie  | str. 111
Rozdział 4
Działania nadzorcze RIO w ramach systemu organów władzy publicznej  | str. 113
4.1. Uwagi wstępne  | str. 113
4.2. Czynności nadzorcze RIO  | str. 113
4.3. Przesłanki podjęcia czynności nadzorczych  | str. 118
4.4. Postępowanie wyjaśniające  | str. 122
4.5. Postępowanie nadzorcze przed kolegium RIO  | str. 128
4.6. Istotne naruszenie prawa  | str. 138
4.7. Nieistotne naruszenie prawa i pozostałe konsekwencje postępowania nadzorczego  | str. 145
4.8. Szczególny tryb nadzorczy  | str. 149
4.9. Zastępcze ustalenie budżetu jako środek nadzoru  | str. 159
4.10. Podsumowanie  | str. 168
Rozdział 5
Działalność kontrolna i instruktażowo-szkoleniowa RIO  | str. 175
5.1. Działalność kontrolna  | str. 175
5.2. Warunki, tryb i zasady kontroli RIO  | str. 177
5.3. Wystąpienie pokontrolne, zalecenia i zastrzeżenia  | str. 180
5.4. Działalność informacyjna, instruktażowa  i szkoleniowa  | str. 184
5.5. Charakter i zakres działalności informacyjnej, instruktażowej oraz szkoleniowej RIO  | str. 186
5.6. Instruktaż i wyjaśnienia przepisów prawa  | str. 189
5.7. Faktyczny zakres działalności informacyjnej, instruktażowej oraz szkoleniowej RIO  | str. 191
5.8. Działalność szkoleniowa  | str. 192
Rozdział 6
Działalność opiniodawcza  | str. 195
6.1. Uwagi wstępne  | str. 195
6.2. Charakter prawny opinii  | str. 197
6.3. Kontrowersje dotyczące działalności opiniodawczej RIO  | str. 206
6.4. Kryteria formalne opinii RIO  | str. 208
6.5. Opinie negatywne  | str. 210
6.6. Odwołanie od opinii  | str. 211
6.7. Analiza poszczególnych rodzajów opinii wydawanych przez RIO  | str. 217
6.7.1. Opinie dotyczące budżetu JST  | str. 217
6.7.2. Opinie RIO o deficycie  | str. 223
6.7.3. Opinia o informacji z przebiegu wykonania budżetu JST  | str. 230
6.7.4. Opinie RIO w zakresie możliwości spłaty zaciąganych zobowiązań finansowych  | str. 238
6.8. Podsumowanie  | str. 250
Rozdział 7
Pozostałe zagadnienia związane z działalnością RIO  | str. 253
7.1. Rola RIO w procesie absolutorium budżetowego JST  | str. 253
7.2. Raport o stanie gospodarki finansowej jednostki  | str. 255
7.3. Postępowanie naprawcze  | str. 256
7.4. Zastępcze ustalenie budżetu przez RIO  | str. 258
7.5. Wytyczne wydawane przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych  | str. 259
7.6. Rozpatrywanie skarg przez RIO  | str. 260
7.7. Rozpatrywanie spraw dotyczących powiadomień regionalnej izby obrachunkowej przez skarbnika (głównego księgowego budżetu) o przypadkach dokonania kontrasygnaty na pisemne polecenie zwierzchnika  | str. 261
Rozdział 8
Zaskarżanie rozstrzygnięć nadzorczych RIO  | str. 263
8.1. Skarga do sądu na rozstrzygnięcie nadzorcze  | str. 264
8.2. Dopuszczalność wniesienia skargi  | str. 265
8.3. Termin na wniesienie skargi  | str. 266
8.4. Organ właściwy do wniesienia skargi  | str. 267
8.5. Wymogi formalne skargi  | str. 267
8.6. Zarzuty skargi  | str. 268
8.7. Formułowanie zarzutów skargi kasacyjnej  | str. 269
8.8. Postępowanie sądowoadministracyjne dotyczące rozstrzygnięć nadzorczych RIO  | str. 271
Bibliografia  | str. 273
Orzecznictwo  | str. 285