Multimedialne opowieści w blogach nastolatków. Od sieciowego ekshibicjonizmu ku autoekspresji
Marta Gliniecka

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku |
Format: | |
Ilość stron: | 268 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788374673334 |
Data: | 2025-05-05 |
Opis e-booka:
Przedmiotem rozważań zawartych w tej książce były pojęcia związane z technicznością pojmowaną jako narastające w czasie unarzędziowienie i uprzedmiotowienie działań, a wraz z dokonującym się postępem cywilizacyjno-technicznym - również jako narastającą technologizację działań, rozumianą najogólniej jako proceduralizacja i standaryzacja. Za narzędzia działania uznane zostały nie tylko narzędzia manualne i techniki skutkujące rozwojem tego wszystkiego, co zazwyczaj wiąże się z pojęciem techniki i jej wytworów, ale również język jako medium komunikacyjne, w szczególności język poddany technologii pisma, a następnie także druku oraz innych technologii umożliwiających utrwalanie minionych sytuacji komunikacyjnych i - przede wszystkim - dających skuteczne narzędzie szerokiego rozpowszechniania oraz trwałego kumulowania wiedzy (Z zakończenia).
E-book „Multimedialne opowieści w blogach nastolatków. Od sieciowego ekshibicjonizmu ku autoekspresji” - Wydawca: Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku.
Spis treści:
1. Historia mediów a zmiany oblicza kultury: od mediów tradycyjnych do mediów cyfrowych 11
1.1. Ewolucja środków masowego przekazu – ku kulturze multimediów 11
1.2. Komputer i Internet, czyli nowe media a kultura uczestnictwa 15
1.3. Cyfryzacja: zmiana statusu prasy, radia, telewizji 17
1.4. Społeczne media internetowe (YouTube, Facebook, Twitter) jako narzędzia komunikacji i autoprezentacji 20
2. Nastolatki jako pokolenie samotnych w sieci 27
2.1. Charakterystyka pokolenia „cyfrowych tubylców” 27
2.2. W świecie obrazów – między doświadczeniem przeżytym a zmediatyzowanym 36
2.3. Syndrom nastolatka celebryty – o sieciowym ekshibicjonizmie 41
2.4. Kultura remiksu – o przekraczaniu progu konsumpcji w stronę bycia producentem 48
3. Formy multimedialnych opowieści nastolatków o sobie i o świecie 53
3.1. Fotografia cyfrowa i zjawisko selfie jako wyraz orientacji indywidualistycznej – potrzeba czasów czy wymóg technologii? 54
3.2. Wideo cyfrowe w przestrzeni sieci – o rodzajach filmów publikowanych w Internecie (tutoriale, podcasty, vlogi, digital storytelling) 61
3.3. „Blogizm kontra blagizm” – o rodzajach blogów tworzonych przez nastolatki 67
3.4. Od narracji do autobiografii – w stronę konstruowania narracji tożsamościowych w blogach 73
4. Założenia metodologiczne badań własnych 85
4.1. Przedmiot badań, cele i problemy badawcze pracy 85
4.2. Charakterystyka środowiska badawczego 90
4.3. Założenia filozoficzno‑teoretyczne 96
4.4. Metody, techniki, narzędzia badawcze 103
5. Multimedialne opowieści w blogach nastolatków – tematyka 119
5.1. Refleksje osobiste: informacje o sobie (wygląd, cechy charakteru, pasje) 124
5.2. Ważne osoby i bohaterowie opowieści nastolatków 133
5.3. Okruchy codzienności: szkoła i czas wolny 138
5.4. Ślady duchowości w opowieściach nastolatek: wiara oraz poczucie sensu życia 142
5.5. Problemy nastoletnich blogerów: uzależnienia od mediów, sieciowy ekshibicjonizm 145
5.6. Recepty na szczęście, czyli porady życiowe i tutoriale 158
5.7. Opowieści o świecie: wątki społeczno‑kulturalne 164
Podsumowanie 168