pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Kultura ruchu dziecka przedszkolnego

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Format: epub
Ilość stron: 254 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788380958104
Data: 2025-05-20
Cena wydawcy: 40.00 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Kiedy kończę pisać określony tekst, od razu powstaje w mojej głowie nowe wyzwanie: jak zachęcić do czytania, aby ożywić myśli przelane na papier? Impulsem do realizacji przedsięwzięcia badawczego była chęć wypełnienia luki, jaką dostrzegłam w opracowaniach dotyczących problematyki aktywności ruchowej dziecka przedszkolnego, która najczęściej wpisana jest w obszar rozważań nad prawidłowościami rozwoju, w biologiczno-behawioralną optykę postrzegania dziecka. Posługując się w życiu zawodowym i prywatnym fotografią, dostrzeg­łam, że zdjęcia dziec­ka, które pokazują prawdę utrwalonej danej chwili dzieciństwa, często ukazują je ruchu. Album dziecka zawiera zatrzymane w kadrze gest, mimikę, a przede wszystkim bycie w ruchu, gdzie z perspektywy czasu dziecko samo odkrywa dokonujące się za sprawą ruchu zmiany. Wspomnienia z dzieciństwa niejednokrotnie wiążą się z poczuciem sprawstwa, wolności, niezależności oraz radością, jaką dają bieganie, wspinanie się, pływanie, odbijanie piłki, jazda na rowerze, hulajnodze, rolkach, łyżwach czy też – jak przekonuje Michał Rusinek – huśtanie.[...]

E-book „Kultura ruchu dziecka przedszkolnego” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Spis treści:

Wprowadzenie, czyli o dostępie i wspólnym przemierzaniu intrygującego świata dziecka przedszkolnego     

Rozdział 1
(Z)rozumieć świat dziecka przedszkolnego      
1.1. Dzieciństwo jako kategoria pedagogiczna      
1.2. Potrzeby i możliwości dziecka wieku przedszkolnego  
1.3. Dziecko sześcioletnie w szkole     

Rozdział 2
Bycie w ruchu – doświadczanie świata przez dziecko w wieku przedszkolnym  
2.1. Rozwój aktywności motorycznej dziecka przedszkolnego    
2.2. Aktywność fizyczna w kategorii dobra rozwojowego  
2.3. Warunki i okazje do ruchowej aktywności dziecka  

Rozdział 3
Sygnatury zdrowia w funkcjonowaniu społeczności przedszkolnej  
3.1. O epistemologii Przedszkola Promującego Zdrowie  
3.2. Jakość edukacji fizycznej w przedszkolu – formowanie nawyków zdrowego dzieciństwa  
3.3. Istota języka w reprezentacji doświadczeń ruchowych dziecka przedszkolnego     

Rozdział 4
Doświadczenia ruchowe dziecka przedszkolnego w autorskich założeniach badawczych     
4.1. Określenie zadania badawczego    
4.2. Wybór wstępnych kategorii badawczych  
4.2.1. Językowy obraz świata         
4.2.2. Kompetencja narracyjna      
4.2.3. Kultura dziecięca       
4.3. Metodologia kognitywna – możliwości badawcze w ujmowaniu ruchowych doświadczeń biograficznych dziecka przedszkolnego      
4.3.1. Składniki wyjściowe analiz kognitywnych      
4.3.2. Metoda wywiadu w rekonstruowaniu obrazów „bycia-w-ruchu” dziecka przedszkolnego    
4.4. Zasady pozyskiwania danych oraz uczestników do badań  

Rozdział 5
„Moim światem jest ruch” – narracyjne obrazy aktywności ruchowej dziecka przedszkolnego     
5.1. Dziecko trzyletnie, czyli oswajanie świata w ruchu     
5.1.1. Razem... a jednak osobno  
5.1.2. Sprawność małych i... dużych  
5.2. Dziecko czteroletnie, czyli działanie w ruchu  
5.2.1. Zajętość jako ustawiczne bycie w ruchu  
5.2.2. Świat, który stawia opór memu ciału  
5.3. Dziecko pięcioletnie, czyli tropienie świata w ruchu     
5.3.1. Ciekawość i reagowanie ruchem     
5.3.2. Biegam i śmieję się... więc jestem  
5.4. Dziecko sześcioletnie, czyli doskonalenie siebie w ruchu  
5.4.1. Testowanie swoich możliwości ruchowych  
5.4.2. Odkrywanie i oswajanie swojego zdrowia     

Podsumowanie. (U)gruntowanie indywidualnych doświadczeń ruchowych badanych dzieci wieku przedszkolnego oraz próba nadania im znaczenia       

Bibliografia  

Aneks