pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Jak wykreować sukces uczelni

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wolters Kluwer business
Format: pdf
Ilość stron: 232 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788326483660
Data: 2025-07-18
Cena wydawcy: 59.00 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Książka odpowiada na ważne pytania związane ze współczesnym rynkiem edukacyjnym w Polsce:
W jaki sposób szkoły wyższe tworzą przewagę konkurencyjną?
Jakie kluczowe czynniki sukcesu odgrywają w tym procesie główną rolę i w jakich strategicznych obszarach?
Jakie siły decydują o rynkowych tendencjach i determinują kierunek zmian?
Dzięki jakim czynnikom uczelnie planują budować przewagę konkurencyjną w najbliższych pięciu latach?
Autor opisuje w niej wszystkie
najważniejsze koncepcje przewagi konkurencyjnej. Prezentuje szanse i zagrożenia dla uczelni wyższych. Omawia procesy zachodzące na międzynarodowym rynku edukacyjnym, m.in.: otwieranie się tego rynku, nasilanie się procesów umiędzynarodowienia, napływ funduszy europejskich, globalizację gospodarki, jak również realizację Procesu Bolońskiego.

Wyjaśnia, na czym polegają zmienione oczekiwania wobec szkół wyższych i ich przekształcenia instytucjonalne zachodzące pod wpływem presji ze strony otoczenia konkurencyjnego. Efektem tych rozważań jest pytanie o model współczesnej szkoły wyższej: uniwersytet humboldtowski czy przedsiębiorczy.


Szczegółowej analizie poddaje takie obszary funkcjonowania szkolnictwa wyższego, jak wymiar instytucjonalny szkoły wyższej i jej oferty edukacyjnej oraz działania marketingowe mające na celu budowanie wizerunku uczelni.

Publikacja zapełnia lukę w zakresie wiedzy dotyczącej sposobów budowania przewagi konkurencyjnej w szkołach wyższych w Polsce. Autor prowadzi rozważania i analizy konsekwentnie i przejrzyście, co jest wielką zaletą książki. Pokazuje czytelnikowi różne metodyki oraz całe spektrum problemów i analiz empirycznych dotyczących uczelni, które są podejmowane przez badaczy na całym świecie. Warto przeczytać!
Prof. dr hab. Grażyna Gierszewska

E-book „Jak wykreować sukces uczelni” - Wydawca: Wolters Kluwer business.

Spis treści:

O autorze | str. 7

Wstęp | str. 9

1. Sposoby tworzenia przewagi konkurencyjnej w organizacjach - przegląd koncepcji | str. 15

1.1. Przewaga konkurencyjna a strategia organizacji | str. 15

1.2. Kluczowe kompetencje według G. Hamela i C.K. Prahalada | str. 26

1.3. Kluczowe zdolności według G. Stalka, P. Evansa, L.E. Shulmana | str. 31

1.4. Dynamiczne zdolności według D.J. Teece'a, G. Pisano i A. Shuena | str. 35

1.5. Wyróżniające umiejętności według C. Hilla i G. Jonesa | str. 37

1.6. Tworzenie najwyższej wartości dla klienta S.F. Slatera i współpracowników | str. 39

1.7. Organizacyjne uczenie się i wiedza jako źródło przewagi konkurencyjnej | str. 45

1.8. Wyróżniające zdolności według J. Kaya | str. 50

2. Szkoły wyższe wobec wyzwań współczesności - metody i sposoby działania | str. 64

2.1. Otwieranie się rynku edukacyjnego w Europie i na świecie | str. 64

2.2. Proces Boloński | str. 70

2.3. W kierunku uniwersytetu przedsiębiorczego | str. 72

2.4. Uniwersytet jako uczestnik rynku | str. 87

2.5. Regionalizacja szkół wyższych jako element architektury relacji | str. 96

2.6. Sposoby budowania wizerunku szkoły wyższej | str. 105

3. Przegląd badań z zakresu tworzenia przewagi konkurencyjnej szkół wyższych | str. 122

3.1. Umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego w badaniach empirycznych | str. 122

3.2. Transformacja instytucjonalna, oferta edukacyjna i współpraca z otoczeniem konkurencyjnym | str. 129

3.3. Kreowanie wartości dla klienta w funkcjonowaniu szkół wyższych w badaniach empirycznych | str. 139

3.4. Kluczowe czynniki sukcesu jako podstawa tworzenia przewagi konkurencyjnej szkół wyższych | str. 145

4. Tworzenie przewagi konkurencyjnej szkół wyższych w Polsce - wyniki badań własnych | str. 158

4.1. Problemy, cele i hipotezy badawcze | str. 159

4.2. Prezentacja próby badawczej | str. 165

4.3. Problem badawczy nr 1. Umiędzynarodowienie | str. 168

4.4. Problem badawczy nr 2. Transformacja instytucjonalna, oferta edukacyjna i współpraca z otoczeniem konkurencyjnym | str. 175

4.5. Problem badawczy nr 3. Marketing szkół wyższych | str. 182

4.6. Istotność poszczególnych obszarów działalności uczelni | str. 189

4.7. Weryfikacja hipotez | str. 192

Zakończenie i wnioski do dalszych badań | str. 197

Załącznik. Kwestionariusz ankiety | str. 203

Bibliografia | str. 211

Spis ilustracji | str. 223

Spis tabel | str. 225

Indeks | str. 227