pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Gramatyka romansu. Polski romans barokowy w perspektywie narratologicznej

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Format: pdf
Ilość stron: 338 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788323122937
Data: 2025-07-11
Cena wydawcy: 29.00 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Książka Gramatyka romansu. Polski romans barokowy w perspektywie narratologicznej jest poświęcona trzem utworom: Etiopikom Heliodora, Historii o Chryzeidzie i Arymancie Jana Karola Rubinkowskiego oraz Nadobnej Pasqualinie Samuela Twardowskiego. Celem autora nie było jednak dotarcie do ich jednostkowego sensu i jednostkowej struktury, lecz pokazanie, że stanowią one modele trzech „sposobów na romans. Pierwsze dzieło traktuje on jako model prototypowy, najważniejszy punkt odniesienia dla miłosno-awanturniczego romansopisarstwa doby baroku; drugie uznaje za przykład realizacji fabularnego modelu ustanowionego Etiopikami, z kolei Nadobną Pasąualinę - za świadectwo radykalnego przekroczenia tradycji stanowionej przez Heliodora i kontynuowanej przez Rubinkowskiego. Książkę zamyka rozdział Między eposem a powieścią - próba wyjścia poza narratologiczny paradygmat, który zdominował całą pracę, w kierunku antropologicznej analizy romansowej narracji.

E-book „Gramatyka romansu. Polski romans barokowy w perspektywie narratologicznej” - Wydawca: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.

Spis treści:

1. GRAMATYKA NARRATOLOGII /16
1.1. „Język jest formą, a nie substancją /18
1.2. Poziomy znaczenia /30
1.2.1. Poziom uniwersalnej gramatyki tekstowej /37
1.2.2. Struktura głęboka /39
1.2.3. Struktura powierzchniowa i struktura manifestacji /46
1.3. Underdetermination thesis, czyli jak uprawiać narratologię bez narratologicznych założeń /48
2. GRAMATYKA ETIOPIK /58
2.1. Tablica funkcji i sekwencji tworzących fabułę Etiopik /66
2.2. „Tam, gdzie całość rozpada się i ustępuje miejsca agresji:
o działaniach przeciwników Chariklei i Theagenesa /78
2.2.1. Przemoc prosta /80
2.2.2. Przemoc złożona /84
2.3. Antyteza: „Techne tou biou kontra „naturalna gwałtowność rozkoszy /93
2.4. Zasady prawdopodobieństwa i konieczności oraz ambiwalencji zdarzeń /109
2.4.1. Prawdopodobieństwo i konieczność /110
2.4.2. Ambiwalencja /118
3. GRAMATYKA HISTORII o CHRYZBIDZIE I ARYMANCIE 127
3.1. „Ogólny projekt czy „zamknięty zbiór reguł? Barokowy romans miłosno-przygodowy w kontekście rozróżnienia Stanleya Fisha /127
3.2. Dlaczego Historia o Chryzeidzie i Arymancie? /135
3.3. Po prostu romans /140