pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Generalny akt administracyjny

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wolters Kluwer business
Format: pdf
Ilość stron: 252 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788326470257
Data: 2025-07-17
85.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

W monografii podjęty został problem wydawania przez organy administracji publicznej aktów administracyjnych o charakterze generalnym, dotyczących nie podmiotów indywidualnych, ale niezindywidualizowanych grup adresatów znajdujących się w konkretnej sytuacji. Taki charakter maja m.in.:
decyzje o rozwiązaniu zgromadzenia publicznego,
decyzje o przerwaniu imprezy masowej,
decyzje o wycofaniu z obrotu jakiegoś produktu leczniczego albo innego produktu, np. dopalaczy czy czeskiego alkoholu,
akty zakazujące wprowadzania do obrotu produktów finansowych przez banki i inne instytucje finansowe,
akty o zawieszeniu organizowania imprez artystycznych i rozrywkowych,
akty o ewakuacji ludności, wprowadzające czasowe zakazy wstępu do lasów czy określające wykazy kąpielisk w każdym sezonie.

Autorzy dokonują analizy istoty generalnego aktu administracyjnego, jak również przedstawiają propozycje wyodrębnienia jego rodzajów, bazując na przeglądzie aktualnych uregulowań prawnych, stanowisku judykatury oraz doktryny.


Adresaci:
Omawiana problematyka powinna zainteresować nie tylko pracowników organów administracji rządowej i samorządowej wydających generalne akty administracyjne, ale także wszystkich tych, których akty te mogą dotyczyć, oraz prawników i pracowników naukowych.

E-book „Generalny akt administracyjny” - Wydawca: Wolters Kluwer business. Cena 85.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wykaz skrótów | str. 13

Wstęp | str. 17

Rozdział 1
Zagadnienia wprowadzające | str. 19

Rozdział 2
Retrospekcja historyczna i aktualne stanowisko polskiej doktryny oraz judykatury | str. 27

1. Retrospekcja dotycząca stanowiska polskiej nauki prawa | str. 27

2. Retrospekcja dotychczasowego stanowiska judykatury na temat generalnego aktu administracyjnego | str. 31

3. Stanowisko panujące w doktrynie i judykaturze co do pojmowania aktu administracyjnego jako prawnej formy działania administracji publicznej | str. 37

Rozdział 3
Stan uregulowań prawnych oraz stanowisko doktryny i orzecznictwa innych krajów w kwestii generalnych aktów administracyjnych | str. 40

1. W Niemczech | str. 40

1.1. Legalna definicja generalnego aktu administracyjnego | str. 43

1.2. Generalny akt administracyjny jako akt administracyjny | str. 44

1.3. Rodzaje generalnych aktów administracyjnych wyróżniane przez doktrynę niemiecką | str. 46

1.3.1. Generalne akty administracyjne nakierowane na pewien krąg adresatów | str. 47

1.3.2. Generalne akty administracyjne odnoszące się do rzeczy | str. 48

1.3.3. Akty określające zasady korzystania z rzeczy publicznych powszechnego użytku | str. 51

1.4. Problem rozgraniczenia generalnych aktów administracyjnych od indywidualnych aktów administracyjnych i od aktów normatywnych w świetle doktryny i judykatury niemieckiej | str. 54

1.4.1. Kryteria rozgraniczenia | str. 54

1.4.2. Znaczenie rozgraniczenia | str. 56

1.5. Odrębności o charakterze procesowym pomiędzy indywidualnymi i generalnymi aktami administracyjnymi | str. 57

2. W Austrii | str. 58

3. W Szwajcarii | str. 59

3.1. Ujęcie istoty generalnego aktu administracyjnego w nauce szwajcarskiej | str. 61

3.2. Kryteria rozgraniczenia generalnego aktu administracyjnego od aktu normatywnego i indywidualnego aktu administracyjnego | str. 63

3.3. Typologia generalnych aktów administracyjnych | str. 63

3.4. Problematyka proceduralna | str. 65

3.4.1. Czynny udział stron | str. 65

3.4.2. Sposób wprowadzania do obrotu | str. 66

3.4.3. Zaskarżalność | str. 66

4. We Francji | str. 67

4.1. Ujęcie istoty generalnych aktów administracyjnych w doktrynie francuskiej | str. 68

4.2. Kryteria odgraniczenia | str. 68

4.3. Różnice formalne | str. 70

4.3.1. Ogłaszanie | str. 70

4.3.2. Wymogi odnoszące się do formy aktu reglamentacyjnego | str. 70

4.4. Rodzaje | str. 70

5. W Stanach Zjednoczonych | str. 70

5.1. Kryteria rozgraniczające orzekanie w sprawach indywidualnych i wydawanie aktów regulacyjnych (generalnych) | str. 71

5.2. Cechy charakterystyczne aktów regulacyjnych | str. 72

5.3. Odmiany procedury rulemaking | str. 73

5.4. Skuteczność aktów regulacyjnych | str. 74

6. W Norwegii | str. 75

6.1. Definicje | str. 75

6.2. Procedura wydawania regulacji | str. 76

6.3. Wymagania co do formy | str. 77

6.4. Wprowadzanie aktów regulacyjnych do obrotu prawnego | str. 77

6.5. Moc obowiązywania | str. 78

7. W Australii | str. 78

8. W Hiszpanii | str. 78

8.1. Pierwsze rozwiązania prawne | str. 78

8.2. Aktualne unormowanie | str. 79

8.3. Ustalenia doktryny | str. 79

8.4. Moc prawna aktów generalnych | str. 79

9. W Grecji | str. 80

9.1. Definicja aktu administracyjnego | str. 80

9.2. Charakterystyka | str. 81

9.3. Obowiązek publikacji | str. 81

9.4. Korekta | str. 82

9.5. Organy wydające akty regulacyjne | str. 82

9.6. Moc wiążąca aktów regulacyjnych | str. 82

10. W Portugalii | str. 82

10.1. Legitymacja procesowa | str. 83

10.2. Uzasadnienie projektu | str. 83

10.3. Zasada wysłuchania | str. 83

10.4. Istota aktu regulacyjnego | str. 83

10.5. Przykład regulacji | str. 84

11. We Włoszech | str. 84

11.1. Uzasadnienie | str. 84

11.2. Czynny udział zainteresowanych w postępowaniu | str. 85

11.3. Stanowisko doktryny | str. 85

12. W Estonii | str. 86

12.1. Charakterystyka zarządzenia ogólnego | str. 86

12.2. Publikacja i domniemanie trwałości | str. 86

12.3. Nieważność zarządzenia ogólnego | str. 87

13. Wnioski częściowe | str. 87

Rozdział 4
Istota generalnego aktu administracyjnego | str. 91

1. Generalny akt administracyjny jako akt stosowania prawa | str. 92

2. Odgraniczenie generalnego aktu administracyjnego od aktu normatywnego | str. 100

3. Odgraniczenie od indywidualnego aktu administracyjnego | str. 104

4. Generalny akt administracyjny a problem zamkniętości systemu źródeł powszechnie obowiązującego prawa | str. 108

5. Generalny akt administracyjny a zasada państwa prawnego | str. 109

Rozdział 5
Przegląd unormowań szczególnych. Rodzaje generalnych aktów administracyjnych w prawie polskim | str. 114

1. Przegląd unormowań szczegółowych | str. 114

1.1. Prawo farmaceutyczne | str. 114

1.2. Przepisy sanitarne | str. 119

1.3. Prawo stanów i sytuacji nadzwyczajnych | str. 125

1.4. Prawo porządku i bezpieczeństwa publicznego | str. 129

1.5. Prawo regulacji działalności podmiotów gospodarczych | str. 134

1.6. Prawo wodne | str. 139

1.7. Prawo ochrony przyrody | str. 141

1.8. Prawo o lasach | str. 141

1.9. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami | str. 143

1.10. Prawo drogowe | str. 145

1.11. Prawo zagospodarowania przestrzeni | str. 146

2. Rodzaje generalnych aktów administracyjnych | str. 147

2.1. Podział generalnych aktów administracyjnych na nakierowane bezpośrednio i pośrednio na pewną klasę adresatów | str. 147

2.2. Podział aktów nakierowanych pośrednio na pewną klasę adresatów (aktów rzeczowych zwanych też przedmiotowymi) na nakierowane na rzeczy (przedmioty) oznaczone co do tożsamości oraz oznaczone co do gatunku | str. 148

2.3. Podział generalnych aktów administracyjnych nakierowanych na rzeczy oznaczone co do tożsamości na nadające tym rzeczom pewien status sprawny oraz na określające zasady korzystania z nich | str. 150

2.4. Podział generalnych aktów administracyjnych nakierowanych na rzeczy nieoznaczone co do tożsamości na nadające tym rzeczom pewien status prawny oraz na określające warunki wytwarzania oraz wprowadzania ich do obrotu | str. 151

2.5. Podział generalnych aktów administracyjnych nakierowanych na nadanie statusu jakimś rzeczom oznaczonym co do tożsamości na nadające tym rzeczom pewien status prawny oraz na konstytutywne i deklaratoryjne | str. 151

Rozdział 6
Generalny akt administracyjny jako prawna forma działania administracji | str. 157

1. Wprowadzenie | str. 157

2. Sposób określenia adresata generalnego aktu administracyjnego | str. 159

3. Wpływ konkretności sytuacji na formę generalnego aktu administracyjnego | str. 165

3.1. Wpływ konkretności sytuacji na sposób formułowania treści osnowy generalnego aktu administracyjnego | str. 166

3.2. Wpływ konkretności generalnego aktu administracyjnego na jego trwałość | str. 171

4. Uzasadnienie faktyczne generalnego aktu administracyjnego | str. 176

5. Problem formy generalnych aktów administracyjnych nieokreślanych przez ustawodawcę mianem decyzji | str. 182

Rozdział 7
Problematyka proceduralna związana z wydawaniem generalnych aktów administracyjnych | str. 187

1. Problem trybu wydawania generalnych aktów administracyjnych | str. 187

1.1. Generalne akty administracyjne nazwane decyzjami | str. 187

1.2. Generalne akty administracyjne objęte zakresem stosowania kodeksu postępowania administracyjnego | str. 188

1.3. Generalne akty administracyjne ustawowo wyłączone z zakresu stosowania kodeksu postępowania administracyjnego | str. 189

1.4. Generalne akty administracyjne wydawane poza procedurą określoną powszechnie obowiązującym prawem | str. 192

2. Przykłady dotychczasowych fragmentarycznych uregulowań dotyczących trybu wydawania generalnych aktów administracyjnych nazywanych przez ustawodawcę decyzjami albo decyzjami administracyjnymi | str. 193

2.1. Tryb wydawania decyzji o wstrzymaniu obrotu określonych serii produktów leczniczych | str. 193

2.2. Tryb wydawania decyzji o rozwiązaniu zgromadzenia | str. 198

2.3. Tryb wydawania decyzji o przerwaniu imprezy masowej | str. 202

3. Przykłady dotychczasowych uregulowań dotyczących wydawania generalnych aktów administracyjnych niepoddanych żadnej procedurze określonej powszechnie obowiązującym prawem | str. 203

3.1. Wprowadzenie czasowego zakazu wstępu do lasu | str. 203

3.2. Zawieszenie organizowania imprez artystycznych i rozrywkowych | str. 204

3.3. Tak zwane uchwały ostrożnościowe dotyczące sektora bankowego i instytucji finansowych | str. 205

4. Implementacja generalnego aktu administracyjnego do kodeksu postępowania administracyjnego - zakres niezbędnych zmian | str. 206

4.1. Modyfikacja zakresu stosowania kodeksu postępowania administracyjnego | str. 208

4.2. Modyfikacja zasad ogólnych kodeksu | str. 209

4.3. Modyfikacja trybu wydawania generalnych aktów administracyjnych | str. 211

4.4. Modyfikacja wszczęcia postępowania | str. 211

4.5. Problem zachowania wymogów dotyczących postępowania dowodowo-wyjaśniającego | str. 212

4.6. Modyfikacja przepisów dotyczących ustalania kręgu stron postępowań administracyjnych w odniesieniu do postępowań kończących się wydaniem generalnych aktów administracyjnych | str. 213

4.7. Problem weryfikacji generalnych aktów administracyjnych w trybie zwykłym i w trybach nadzwyczajnych | str. 219

4.8. "Terminy" w postępowaniu kończącym się wydaniem generalnego aktu administracyjnego | str. 221

4.9. Sądowa kontrola generalnych aktów administracyjnych | str. 222

4.10.Wykonalność generalnego aktu administracyjnego | str. 226

5. Generalny akt administracyjny a kodeks dobrej administracji | str. 227

6. Generalny akt administracyjny a postępowania masowe | str. 228

7. Problem nazwy | str. 230

Konkluzje | str. 233

Bibliografia | str. 241

Orzecznictwo | str. 249