Fortepian w twórczości Witolda Lutosławskiego. Rola czynnika percepcyjnego w interpretacji wykonawczej. W setną rocznicę urodzin kompozytora
Agnieszka Kopińska

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Śląskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 146 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788380121836 |
Data: | 2025-07-11 |
Opis e-booka:
100/100 LUTOSŁAWSKI – rok 2013 Rokiem Witolda Lutosławskiego – książka Agnieszki Kopińskiej wpisuje się w trwający właśnie Rok Witolda Lutosławskiego.Praca niniejsza na bazie problematyki interpretacyjnej utworów fortepianowych i kameralnych Witolda Lutosławskiego rozwija wątek podjęty przez samego kompozytora – spojrzenie na dzieło muzyczne z punktu widzenia odbiorcy. Będąc próbą podsumowania odkryć z dziedziny psychoakustyki i psychologii muzyki przydatnych w praktyce wykonawczej muzyki współczesnej, eksploruje jednocześnie rozległe możliwości zastosowania podejścia percepcyjnego, definiując efektywne i uniwersalne środki wyrazu artystycznego użyteczne w szeroko pojętym wykonawstwie muzycznym.
Publikacja jest adresowana do grona muzyków oraz osób pozostających pod urokiem sztuki Witolda Lutosławskiego, ale także do wszystkich czytelników zafascynowanych tematem percepcji muzycznej i możliwościami praktycznego wykorzystania jej mechanizmów w kreowaniu muzyki. Punktem wyjścia rozważań jest przedstawienie oddziaływania określonych środków kompozytorskich na odczucia słuchacza, dlatego podjęta tu tematyka może stanowić inspirujący materiał także dla twórców nowej muzyki.
„Autorka z dużą dozą odwagi podejmuje fundamentalną dla wykonawstwa i odbioru dzieła muzycznego tematykę, która – co paradoksalne – rzadko jest w tak dogłębnej formie podejmowana w akademickiej dydaktyce instrumentalnej. (…) O wartości jej pracy stanowi także różnorodność spojrzeń na percepcję (…) dzieła muzycznego poprzez każdy z elementów triady: kompozytor – wykonawca – słuchacz. (…) podkreślić należy również dydaktyczne walory pracy, która może być pomocna w kształceniu akademickim. Przetransponowanie idei tu zawartych może istotnie wpłynąć na wzbogacenie posiadanych środków wyrazu młodego muzyka zagłębiającego się w wykonawstwo muzyki XX w. a także istotnie poszerzyć wiedzę studentów teorii muzyki i muzykologii.” (z recenzji wydawniczej prof. AM w Katowicach Zbigniewa Raubo).
E-book „Fortepian w twórczości Witolda Lutosławskiego. Rola czynnika percepcyjnego w interpretacji wykonawczej. W setną rocznicę urodzin kompozytora” - Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego.