Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej |
Format: | |
Ilość stron: | 304 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788377849989 |
Data: | 2025-04-29 |
Opis e-booka:
Tytuł publikacji i problematyka zamieszczonych w niej artykułów wpisują się w obszar interdyscyplinarnych badań i dyskusji nad kształtem współczesnej edukacji – w tym edukacji polonistycznej – i perspektyw jej rozwoju. Znaczącą rolę w opisach tego zagadnienia pełnią procesy będące konsekwencją przełomowych zmian, jakie zachodzą w świecie pod wpływem nowych mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych, ekspansywnej popkultury, cyfryzacji oraz wielu innych zjawisk wyznaczających aktualne i przyszłe kierunki rozwoju społeczno-kulturowego. Wiele z nich dotyczy napięć, jakie powstają pod wpływem oddziaływania przeciwstawnych trendów, tj. między tym co globalne a tym co lokalne; tym co uniwersalne a tym co jednostkowe; między tradycją a nowoczesnością, dążeniem do osiągnięcia równowagi a eksponowaniem chaosu i niepewności; między trwałością i ciągłością zjawisk a ich zróżnicowaniem, niestałością i wieloznacznością itd. Tak diagnozowane realia współczesności zdaniem wielu badaczy to epokowe wyzwania szkolne i edukacyjne.
E-book „Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych” - Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej. Cena 35.70 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Marta Rusek Bitwa książek i bitwa o książki. Transformacje kształcenia literackiego 13
Iwona Morawska Kanon lektur szkolnych Krytyka i obrona 29
Beata Kędzia-Klebeko Czytelnik w mediosferze – współczesny uczeń wobec wyzwań obowiązkowych lektur szkolnych 45
Anna Ślósarz Lektury szkolne po remediacji druku 55
Krzysztof Koc Narracja o wielokulturowości w szkolnej edukacji polonistycznej (zarys koncepcji) 77
Mariusz M. Leś Science fiction w edukacji humanistycznej. Ustalenia i perspektywy 91
Agata Kucharska-Babula „Grająca” literatura – refleksja o lekturach w ogólnokształcących szkołach muzycznych II stopnia 103
Dariusz Szczukowski Nauczyciel-ignorant czyta poezję najnowszą 115
Barbara Myrdzik Dlaczego ważne jest tworzenie opowieści o własnym życiu? Rozważania przy lekturze „Ostatniego rozdania” Wiesława Myśliwskiego 127
Grażyna B. Tomaszewska Alegoria prawdy: Jacek Dehnel, Matka Makryna 139
Bogumiła Brogowska Dulska czy nie Dulska? Efekty „otwierania” Zapolskiej 159
Beata Kapela-Bagińska Polonistyczne (i)granie z Lalką Sposoby interpretacji powieści Bolesława Prusa wobec innowacyjnych metod pracy na lekcjach 171
Anna Adamiec Eliza Orzeszkowa i Jadwiga Ostromęcka: dialog dydaktyczny i tożsamościowy 187
Karolina Pol Problemy z aniołem Henryk Sienkiewicz w postrukturalnych strategiach 199
Małgorzata Gajak-Toczek, Beata Gala-Milczarek Edukacja ku starości w kręgu kinematografii polskiej (na wybranych przykładach) 209
Dorota Karkut Komu dzisiaj potrzebna jest przeszłość? Kamienie na szaniec Aleksandra Kamińskiego w dyskursie edukacyjnym i historycznym 227
Maria Szoska Nowa twarz Małego Księcia O nowych sposobach odczytania opowieści Antoine’a de Saint-Exupéry’ego 241
Grażyna Wiśniewska Zabawa wobec wyzwań współczesnej edukacji 253
Halina Wiśniewska Zmiany struktury nazw zawodów w dzisiejszej Polsce 265
Emilia Czarnota Frazeologizmy mitologiczne w wybranych podręcznikach do języka polskiego dla liceum i technikum 277
Edyta Wójcicka Dyktanda w teorii i praktyce edukacyjnej 287