pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Dziennikarze o sztuce czyli opowieści medialnie nielogiczne

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytetu Jagiellońskiego, WUJ
Format: pdf
Ilość stron: 134 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788323334248
Data: 2025-04-29
Cena wydawcy: 29.40 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Dlaczego nazwisko Jerzego Nowosielskiego znalazło się w większości mediów dopiero wtedy, gdy złodzieje ukradli kilka obrazów jego autorstwa? Jakich zasad przestrzegają lub muszą przestrzegać dziennikarze piszący o kulturze? I co z tego wynika dla nas odbiorców?
Na przykładzie twórczości trzech wybitnych twórców sztuki nowoczesnej Malewicza, Mondriana i Strzemińskiego, autorka pokazuje przepaść między tym, co w ich malarstwie jest istotne dla ekspertów, a na co zwracają w swoich artykułach dziennikarze. Gdyby wierzyć tym ostatnim, nie ma właściwie żadnego uzasadnienia dla faktu, że obrazy wspomnianych artystów znajdują się w światowej sławy muzeach.

Książka mieści się w tym nurcie współczesnych badań, które wskazują na upadek informacyjnej i edukacyjnej roli mediów masowych. W tym świecie dziennikarze muszą podporządkować się zasadom logiki mediów, które wynikają ze „słupków oglądalności”.

E-book „Dziennikarze o sztuce czyli opowieści medialnie nielogiczne” - Wydawca: Uniwersytetu Jagiellońskiego, WUJ.

Spis treści:

Wstęp 7

1. Malarstwo zrywa z tradycją i zdobywa autonomię 17

2. Malewicz, Mondrian, Strzemiński w historii i teorii sztuki 27

2.1. Granice autonomi malarskiej – czy formy czystego malarstwa mogą cokolwiek symbolizować? 28
2.2. Sztuka dedykowana masom 40
2.3. Śmierć malarstwa – zwycięstwo słowa nad obrazem? 43
2.4. Gdzie się podziały „niezmienniki estetyczne”? 48

3. Kultura elitarna, masowa, popularna – analizy i interpretacje 51

4. Malewicz, Mondrian, Strzemiński w mediach 65

4.1. Malewicz – szaleniec i wizjoner, którego „Polska nie chciała” 69
4.2. Mondrian – odludek i autor wzorów dla sukienek YSL 81
4.3. Strzemiński – zniszczony przez komunizm, skonfliktowany z żoną 92

5. Kultura w mediach masowych – mity, cliché i banały 109

5.1. Ulotna aura luksusu 117
5.2. Mit chorego geniusza 118
5.3. Mit mesjanistyczno-martyrologiczny 119

Bibliografia 129