pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Współczesny świat dziecka. Media i konsumpcja

Dane szczegółowe:
Wydawca: Uniwersytetu Jagiellońskiego, WUJ
Format: pdf
Ilość stron: 372 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788323345565
Data: 2025-04-29
Cena wydawcy: 39.90 złpozycja niedostępna

Opis e-booka:

Dzieci i dorośli zmieniają się pod wpływem wielu czynników,wzorców i narzędzi komunikacji. Warto obserwować te fascynujące procesy w kontekście świata wartości, który ujawnia się w treściach medialnych. W niniejszej książce przyglądamy się wielu społecznym zjawiskom i fenomenom zachodzącym w kulturze konsumpcji oraz świecie mediów. Autorzy i autorki tekstów dokonują wnikliwych analiz relacji między dziećmi i dorosłymi, juniorami i seniorami, badają procesy infantylizacji, a także estetyki dzieciństwa. Pokazują medialnych bohaterów świata dzieci i młodzieży, ich kłopoty i dylematy, które są też problemami młodych ludzi. Omawiają kulturowe zjawiska, analizując reklamy, telewizyjne programy rozrywkowe dla dzieci, grupy fanowskie, bajki, filmy, seriale, kanały You Tube, wirtualne dzienniki szkolne.

Małgorzata Bogunia-Borowska jest doświadczoną badaczką kultury współczesnej, w której media i konsumpcja stanowią tematy fundamentalne. Należy do najlepszych badaczy problematyki telewizji, wzorów konsumpcji. Kontynuacja badań relacji dzieci–media, tym razem z uwzględnieniem nowych mediów, wydaje się jak najbardziej wskazana i ważna.

W książce krzyżują się różnorodne i wielowymiarowe spojrzenia badaczy, łączących podejścia teoretyczne z praktyką badawczą. Wielką zaletą niniejszej publikacji jest aktualność analizowanych zjawisk. To bardzo wartościowa pozycja na liście lektur obowiązkowych nie tylko dla studentów i badaczy z obszaru nauk społecznych, ale także zdecydowanie szerszego kręgu czytelników: rodziców, wychowawców czy wszystkich świadomych konsumentów mediów.

Prof. Małgorzata Molęda-Zdziech
Małgorzata Bogunia-Borowska – socjolog i medioznawca. Pracuje w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

E-book „Współczesny świat dziecka. Media i konsumpcja” - Wydawca: Uniwersytetu Jagiellońskiego, WUJ.

Spis treści:

Wprowadzenie 11
Małgorzata Bogunia-Borowska Dziecko w społecznym i kulturowym laboratorium konsumpcji oraz imaginarium mediów 13
Rozdział 1 Dziecko krytycznie i kreatywnie wobec mediów i konsumpcji 25
Małgorzata Bogunia-BorowskaKamil, czyli historia dojrzewania z nowymi mediami. Analiza krytycznej i kreatywnej postawy wobec mediów i kultury konsumpcyjnej 27
Rozdział 2 Dziecko, rodzice, seniorzy w mediach i życiu codziennym 75
Maja Brzozowska-Brywczyńska Słodkie potwory i powroty do przeszłości albo kilka notatek na marginesach dwóch estetyk dzieciństwa 77
Andrzej Górny, Agata Zygmunt „Etos wymuszonej dziecięcości”. Przejawy infantylizacji kultury dorosłych w świecie mediów 103
Joanna Malinowska Współczesny obraz rodzicielstwa i dzieciństwa w zwierciadle popkultury. Krytyczna analiza bajki Masza i Niedźwiedź 119
Marcjanna Nóżka Dzieci i młodzież w opiniach oraz praktykach seniorów. Przyczynek do rewizji międzypokoleniowych relacji 131
Rozdział 3 Dzieci a filmowe i serialowe światy 159
Magdalena Hoły-Łuczaj, Kamil Łuczaj Nowe bohaterki medialnej rzeczywistości filmów dla dzieci 161
Joanna Rzońca Fenomen serialu Skam 179
Rozdział 4 Dziecko jako przedmiot i podmiot praktyk reklamowych 201
Beata Łaciak Dziecko we współczesnych polskich reklamach komercyjnych i społecznych 203
Jolanta Szymkowska-Bartyzel Strzały z ukrycia – reklama skierowana do dzieci i młodzieży w nowych mediach – formy, praktyki, strategie 221
Łukasz Tomczyk Reklama na stronach internetowych adresowanych do młodych użytkowników usług sieciowych 239
Rozdział 5 Praktyki dzieci i dorosłych w internecie 251
Joanna Bierówka Rodzice cyfrowych tubylców – cyfrowi imigranci w środowisku nowych mediów 253
Adam Dąbrowski Youtubowe kreacje. Miejsca, ludzie i kultura 271
Barbara Cyrek Internet w szkole – szkoła w internecie: jak wirtualny dziennik wpłynął na relacje między uczniem, nauczycielem i rodzicem 289
Rozdział 6 Dziecko w przestrzeni medialnej kultury konsumpcyjnej 299
Małgorzata Lisowska-Magdziarz Urodzone do fandomu. Dzieci jako konsumenci i fani produktów kulturalnych 301
Barbara Jabłońska Dziecko – media – muzyka: fenomen muzycznych TV talent show 317
Ewelina Brzyszcz (Wszech)obecność postaci kinowych w życiu dziecka 337
Biogramy autorów i autorek tekstów 347
Abstrakty/Abstracts 353