pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Dobry nauczyciel - dobry uczeń - dobra szkoła

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wolters Kluwer business
Format: pdf
Ilość stron: 648 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788383583884
Data: 2025-07-17
67.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

W publikacji omówiono zadania nauczyciela we współczesnej szkole, oczekiwania społeczne wobec nauczycieli, doskonalenie i wspomaganie ich pracy oraz zarządzanie potencjałem, odpowiedzialność i uprawnienia. Zaprezentowano kwestie programowania rozwoju zawodowego nauczy cieli, w tym m.in. rolę i zadania mentora, znaczenie motywacji do podnoszenia poziomu kompetencji zawodowych, przywództwo w edukacji, a także motywacyjną rolę oceny pracy nauczyciela i jej wpływ na zmiany w szkole.

Przedstawiono ponadto wybrane zagadnienia specyfiki pracy nauczyciela, takie jak rzeczywisty czas pracy czy wypalenie zawodowe.

Publikacja jest przeznaczona dla nauczycieli i dyrektorów szkół. Wnioski i spostrzeżenia sformułowane przez autorów na podstawie ich zawodowego dorobku oraz pracy naukowej powinny być przydatne również dla studentów nauk o zarządzaniu oraz pedagogiki.

„[…] bardzo wysoko oceniam recenzowaną pracę i rekomenduję ją do druku. Zawiera bardzo szeroki przegląd zagadnień dotyczących nauczyciela i szkoły, mniej – uczniów. Będzie to praca bardzo pożyteczna dla czytelników” – z recenzji prof. dr. hab. Mirosława J. Szymańskiego

E-book „Dobry nauczyciel - dobry uczeń - dobra szkoła” - Wydawca: Wolters Kluwer business. Cena 67.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

WYKAZ SKRÓTÓW  | str.  15
WPROWADZENIE  | str.  17
WSTĘP  | str.  21

Nauczyciel w warunkach zmian społecznych – misja, służba czy zawód? | str. 21

1.1. Współczesne teorie i wizje społeczeństwa – zarys problemu  | str.  27
1.2. Role (cechy) nauczyciela w warunkach zmienności społecznej – misyjność, służba,
 zadaniowość czy...?  | str.  32
1.3. Zakończenie  | str.  40
Literatura  | str.  40

Pedeutologia ku zmianie zawodu nauczyciela | str. 42

2.1. Wprowadzenie  | str.  42
2.2. Rekrutacja kandydatów do zawodu nauczycielskiego  | str.  44
2.3. Kształcenie nauczycieli  | str.  45
2.4. Rozwój i awans zawodowy nauczyciela  | str.  48
2.5. Nauczyciel w szkole informatycznej  | str.  52
2.6. Takt i nietakt pedagogiczny  | str.  55
2.7. Zakończenie  | str.  56
Literatura  | str.  57
I
NAUCZYCIEL W RZECZYWISTOŚCI ORGANIZACYJNEJ JEDNOSTKI OŚWIATOWEJ  | str.  59

Zarządzanie potencjałem nauczycieli w szkole i placówce oświatowej w kontekście pracy indywidualnej i zespołowej | str. 60

1.1. Zarządzanie zasobami ludzkimi w pracy pedagogicznej jednostki oświatowej  | str.  63
1.2. Specyfika pracy pedagogicznej  | str.  64
1.3. Porównanie i użycie pojęcia „przywódca”  | str.  65
1.4. Budowanie wewnętrznego systemu komunikacji oświatowej oraz komunikowanie w jego jednostkach  | str.  67
1.5. Osiąganie celów dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych na kanwie autorytetu nauczyciela  | str.  69
1.6. Retoryka i jej rola w procesie komunikacji nauczyciela z uczniami i środowiskiem lokalnym szkoły (placówki)  | str.  71
1.7. Podsumowanie  | str.  78
Literatura  | str.  78

Oczekiwania społeczne wobec nauczyciela | str. 82

2.1. Motywy wyboru zawodu nauczyciela  | str.  82
2.2. Przyczyny spadku popularności zawodu nauczyciela  | str.  89
2.3. Wspomaganie udzielane nauczycielowi na początku jego drogi zawodowej –
w świetle badań  | str.  92
2.4. Rekomendacje komisji europejskiej  | str.  95
2.5. Cechy i zachowania określane mianem pożądanych społecznie  | str.  97
2.6. Konieczność zmian w profesjonalizacji nauczycieli  | str.  100
2.7. Co po wyborze zawodu? Wgląd do wyników badań  | str.  115
Literatura  | str.  116

Doskonalenie i wspomaganie pracy nauczyciela | str. 117

3.1. Zadania nadzoru pedagogicznego w podnoszeniu jakości kształcenia i wychowania  | str.  123
3.2. Doskonalenie nauczycieli na poziomie wewnątrzszkolnych działań w obszarze
doskonalenia  | str.  128
3.3. Odniesienie do czynników salutogennych  | str.  129
3.4. Podsumowanie  | str.  132
Literatura  | str.  132

Polityka kadrowa dyrektora szkoły w zakresie podnoszenia kwalifikacji i kompetencji kadry pedagogicznej | str. 133

Literatura  | str.  147
II
PRZYGOTOWANIE I ROZWÓJ ZAWODOWY NAUCZYCIELA JAKO WARTOŚĆ WE WSPÓŁCZESNYCH KONCEPCJACH EUROPEJSKICH  | str.  148

Podstawowe wymagania kwalifikacyjne | str. 148

Literatura  | str.  157

Predyspozycje zawodowe | str. 157

2.1. Modele pracy nauczyciela wg Stefana Wołoszyna  | str.  158
2.2. Kwalifikacje zawodowe określone przepisami prawa  | str.  159
2.3. Przygotowanie pedagogiczne – umocowanie w prawie  | str.  160
Literatura  | str.  161

Obszary kompetencji kluczowych | str. 162

3.1. Kompetencje społeczne nauczyciela – ujęcie praktyczne  | str.  162
3.1.1. Definicja kompetencji społecznych  | str.  162
3.1.2. Kompetencje społeczne a jakość życia  | str.  163
3.1.3. Kompetencje społeczne niezbędne w pracy nauczyciela  | str.  163
3.1.4. Rzecz o asertywności  | str.  164
3.1.5. Negocjacje – definicja, etapy i metody  | str.  167
3.1.6. Budowanie autorytetu w pracy z grupą  | str.  169
3.1.7. Radzenie sobie ze stresem  | str.  170
3.1.8. Typy zachowań a role zespołowe w szkole  | str.  172
Literatura  | str.  176
3.2. Kompetencje dydaktyczne nauczyciela  | str.  177
Literatura  | str.  193
3.3. Kompetencje cyfrowe  | str.  194
Literatura  | str.  207

Aspekty zarządzania procesami pedagogicznymi | str. 208

4.1. Elementy zarządzania procesowego w kształceniu i wychowaniu  | str.  208
4.1.1. Uczeń zdolny i jego charakterystyka  | str.  210
4.1.2. Miejsce i rola ucznia  | str.  211
4.1.3. Studium przypadku jako inspiracja do poszukiwań dydaktycznych w naukach o zarządzaniu procesowym  | str.  213
4.1.4. Identyfikacja i diagnoza ucznia zdolnego w podejściu procesowym  | str.  215
4.1.5. Podsumowanie  | str.  224
Literatura  | str.  226
4.2. Kluczowe role nauczyciela w procesie współczesnych przemianach edukacyjnych  | str.  227
4.2.1. Koncepcja nauczyciela XXI wieku – gotowość do zmiany – wskazanie
 kluczowych cech nauczyciela  | str.  229
4.2.2. Charakterystyka przemian edukacyjnych  | str.  230
Literatura  | str.  247
4.3. Szczególne zadania uczelni pedagogicznych  | str.  248
4.3.1. Ciągłość rozwoju a zmiany w szkolnictwie wyższym  | str.  248
4.3.2. Inercja, zarządzanie, zainteresowanie rynku pracy, mistyfikacje  | str.  249
4.3.3. Zarządzanie systemowe  | str.  254
4.3.4. Kształcenie pedagogów – osiągnięcia i dysfunkcje  | str.  259
Literatura  | str.  263
4.4. Obszary i mechanizmy kształcenia i doskonalenia pracy nauczyciela  | str.  264
Literatura  | str.  286

Zmiany systemowe i edukacyjne w szkole | str. 287

5.1. Istota i cel zmian w edukacji szkolnej  | str.  290
5.2. Rozwój kompetencji zawodowych nauczyciela w kontekście zmian systemowych
i edukacyjnych – priorytet jakości  | str.  291
5.3. Podsumowanie  | str.  293
Literatura  | str.  295

Oceny efektywności pracy nauczyciela w kontekście założeń systemu oświaty w Polsce – próba ogólna | str. 296

6.1. System oświaty w Polsce  | str.  296
6.2. Edukacja najmłodszych  | str.  300
6.3. Edukacja przedszkolna  | str.  300
6.4. Edukacja podstawowa  | str.  301
6.5. Edukacja ponadpodstawowa  | str.  302
6.6. Koncepcja oceny efektywności pracy nauczyciela  | str.  304
6.7. Metody oceny efektywności pracy nauczyciela  | str.  305
6.8. Założenia systemu oświaty a ocena efektywności pracy nauczyciela  | str.  306
6.9. Indywidualizacja nauczania  | str.  306
6.10. Ciągłe szkolenie i rozwój  | str.  307
6.11. Zaangażowanie uczniów i rodziców  | str.  308
Literatura  | str.  309

Ocena efektywności pracy nauczyciela w kontekście założeń systemu oświaty w Finlandii | str. 310

7.1. Edukacja przedszkolna  | str.  314
7.2. Edukacja podstawowa  | str.  315
7.3. Edukacja średnia  | str.  316
7.4. Edukacja zawodowa  | str.  317
7.5. Edukacja artystyczna  | str.  318
7.6. Koncepcja oceny efektywności pracy nauczyciela  | str.  319
7.7. Metody oceny efektywności pracy nauczyciela  | str.  320
7.8. Założenia systemu oświaty a ocena efektywności pracy nauczyciela  | str.  321
Literatura  | str.  322

Obraz reformy systemu oświaty w Singapurze w kontekście efektów pracy nauczyciela | str. 326

8.1. System oświaty w Singapurze – fundamenty systemu i ich wdrożenie  | str.  328
8.2. Wsparcie procesowe  | str.  332
Literatura  | str.  340
III
PROGRAMOWANIE ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA  | str.  341

Proces awansu zawodowego – potrzeby i wymagania | str. 341

1.1. Rozwój osobowy i zawodowy nauczyciela – założenia  | str.  341
1.2. „Stopniowanie” awansu zawodowego  | str.  345
1.3. Niejasna strategia tworzenia spójnego i komplementarnego statusu zawodowego
nauczycieli  | str.  347
Literatura  | str.  352

Nowa rola i zadania mentora na drodze awansu nauczyciela początkującego | str. 352

2.1. Mentoring jako droga wsparcia nauczyciela początkującego  | str.  356
2.2. Definicje mentoringu  | str.  357
2.3. Wskazanie mentora zadaniem dyrektora szkoły  | str.  359
2.4. Mentor a dyrektor szkoły  | str.  366
Literatura  | str.  368

Motywacja do podnoszenia poziomu wykształcenia i kompetencji zawodowych | str. 369

3.1. Pojęcie rozwoju zawodowego nauczyciela  | str.  369
3.2. Odniesienie do rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego
przez nauczycieli, stopni zawodowych i roli opiekuna stażu/mentora  | str.  370
3.2.1. Sposoby inspirowania nauczycieli do podnoszenia swoich kwalifikacji  | str.  371
3.2.2. Rozwój szkoły jako organizacji (także poszczególnych jej podmiotów)  | str.  373
3.3. Wdrażanie zmiany dotyczącej podnoszenia kwalifikacji i kompetencji kadry  | str.  374
Literatura  | str.  375

Przywództwo w edukacji – jego miejsce i rola | str. 376

4.1. Wprowadzenie  | str.  376
4.2. Przywództwo stałe i okresowe w edukacji  | str.  378
4.3. Grupy wewnątrzszkolne  | str.  379
4.4. Przywództwo w edukacji w kontekście problematyki więzi  | str.  380
4.5. Więzi obiektywne, subiektywne i behawioralne  | str.  380
4.6. Więź moralna: zaufanie, lojalność, solidarność  | str.  382
4.7. Przywództwo formalne i nieformalne  | str.  387
4.8. Uwagi podsumowujące  | str.  390
Literatura  | str.  392

Badania w działaniu na rzecz rozwoju kompetencji metodycznych nauczyciela | str. 393

5.1. Przesłanki do działań rozwojowych  | str.  393
5.2. Nurty edukacji alternatywnej  | str.  394
5.3. Wstęp do problematyki badań  | str.  394
5.4. Specyfika warsztatu badawczego, czyli badanie w działaniu (w procesie doskonalenia)  | str.  397
5.5. Ustalenie specyficznych właściwości „badania w działaniu”  | str.  400
5.6. Uwagi końcowe  | str.  403
Literatura  | str.  405

Model, standard czy profil zawodowy współczesnego nauczyciela | str. 405

6.1. Umiejętności, kwalifikacje, kompetencje i profil zawodowy nauczyciela  | str.  408
6.2. Modele pracy nauczyciela  | str.  417
6.3. Podsumowanie  | str.  421
Literatura  | str.  422

Motywacyjna rola oceny pracy nauczyciela i jej wpływ na zmiany w szkole | str. 424

7.1. Sylwetka współczesnego nauczyciela  | str.  425
7.2. Motywacja zewnętrzna i wewnętrzna  | str.  427
7.3. Motywacja materialna i pozamaterialna  | str.  429
7.4. Wpływ oceny pracy nauczyciela na jego motywację do pracy  | str.  431
7.5. Ocena pracy nauczyciela ubiegającego się o kolejny stopień awansu zawodowego  | str.  433
7.6. Podsumowanie  | str.  434
Literatura  | str.  434

Ocena pracy jako wyznacznik profesjonalizmu w codziennej pracy zawodowej nauczyciela | str. 435

8.1. Profesjonalizm zawodowy nauczycieli  | str.  435
8.2. Istota oceny pracy nauczyciela  | str.  439
8.3. Podstawa prawna oceny pracy nauczyciela  | str.  440
8.4. Przykładowe standardy wymagań w zakresie oceny pracy nauczyciela  | str.  441
8.5. Podsumowanie  | str.  444
Literatura  | str.  446
IV
KOMPETENCJE ZAWODOWE NAUCZYCIELA  | str.  447

Kompetencje społeczne nauczycieli sztuką oddziaływań pedagogicznych | str. 448
Kompetencje – podstawowe pojęcia i znaczenia | str. 448
Założenia do budowania standardu zawodu nauczyciela | str. 455
Kompetencje nauczyciela z perspektywy oczekiwań w zakresie kompetencji ogólnych
i kluczowych | str. 487
Metakompetencje | str. 511
Zweryfikowana lista kompetencji kluczowych | str. 514
Konkluzje i sugestie | str. 519

7.1. Pięć modułów kształcenia według rozporządzenia z 2012 r.  | str.  520
7.2. Moduły kształcenia według aktualnie obowiązującego rozporządzenia z 2019 r.  | str.  525
7.3. Propozycja zmian w systemie kształcenia i doskonalenia nauczycieli  | str.  529
Literatura  | str.  535

Nauczyciel w dobie edukacji włączającej | str. 539

8.1. Zamierzenia a kwalifikacje nauczycieli wynikające z ram prawa  | str.  543

Warsztat pracy nauczyciela | str. 559

9.1. Definicja  | str.  559
9.2. Dwa bloki czynników warunkujących przebieg pracy  | str.  559
9.3. Uwarunkowania warsztatu pracy nauczyciela – czynniki  | str.  560
9.4. Elementy składowe warsztatu pracy  | str.  561
9.5. Materialna część warsztatu pracy nauczyciela w świetle badań i kontroli  | str.  563
9.6. Krótka informacja prawna  | str.  566
Literatura  | str.  569

Kompetencje cyfrowe w praktyce nauczyciela | str. 570

Literatura  | str.  577

Standaryzacja zawodu nauczyciela | str. 577

11.1. Klasyfikacja zawodów, umiejętności i specjalności na potrzeby rynku pracy  | str.  580
11.2. Kwalifikacje niezbędne do zatrudnienia na stanowisku nauczyciela lub innego
specjalisty  | str.  583
11.3. Proponowane kierunki i obszary standaryzacji zawodowej nauczyciela  | str.  590
V
WYBRANE ZAGADNIENIA SPECYFIKI PRACY NAUCZYCIELA  | str.  591

Koncepcja lokalna systemu wynagradzania nauczyciela | str. 592

Literatura  | str.  597

Rzeczywisty czas pracy nauczyciela | str. 598

2.1. Rzeczywisty czas pracy nauczycieli w badaniach najwyższej izby kontroli  | str.  608
2.2. Nauczyciele – menedżerowie czasu na etacie  | str.  610
Literatura  | str.  617

Wypalenie zawodowe nauczycieli | str. 618

3.1. Mechanizm powstawania wypalenia zawodowego i jego komponenty  | str.  624
3.2. Wypalenie zawodowe polskich nauczycieli  | str.  626
3.3. Przyczyny występowania wypalenia zawodowego i budowa dróg wsparcia  | str.  629
Literatura  | str.  635
PODSUMOWANIE  | str.  637
Literatura  | str.  641
WYKAZ SCHEMATÓW, TABEL I WYKRESÓW  | str.  643
O AUTORACH  | str.  645