
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej |
Format: | |
Ilość stron: | 342 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788322791912 |
Data: | 2025-05-05 |
Opis e-booka:
Praca pokazuje, jak przez pryzmat pewnej koncepcji czasowości i kultury naukowej możemy badać naukę, rozumieć jej wytwory, uczestniczyć w sposób świadomy i odpowiedzialny w świecie, który nauka eksploruje i współtworzy. Autorka czerpie inspiracje z wędrówek między dyscyplinami i stylami myślowymi, nieraz odwołując się do orientacji odległych od tradycyjnego formatu humanistyki jako nauki. I to stanowi wartość tej trudnej książki; chodzi zarówno o metaforykę i konceptualizacje, jak też świadomie erudycyjną heterodoksję – sięganie do tak wielu kontekstów, tropów, wynajdowanie nieoczekiwanych korelacji, aby pełniej opowiedzieć o przedmiocie badań, ale też o sobie jako współczesnym badaczu-humaniście (historyku, filozofie, akademiku, człowieku poznającym i reflektującym) Nielinearność, meandryczność i wielostronność narracji; napięcie między metaforą, paradoksem, ironią i racjonalnością cały czas towarzyszą lekturze rozprawy. Lektura zaś przypomina podróż, która wzburza na początku zdziwienie i niepewność, a na końcu już nic nie jest takie samo, bo przebyta droga i czas spędzony nad tą książką zmieniają też czytelnika. Także dlatego, że ważną jej stroną jest wymiar etyczny, przypominając to, co często się pomija w odniesieniu do nauki – że być w świecie to być wobec innych, zwłaszcza w sytuacji wyboru, zaś każdy wybór, zwłaszcza moralny, ma charakter twórczy i przynosi zmianę. [Z recenzji prof. dra hab. Huberta Łaszkiewicza]
E-book „Czas kultury naukowej” - Wydawca: Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej.
Spis treści:
Rozdział I. Usytuowania dyskursywne 31
Metodologia soi-disant 33
O teorii nauki, która przesunęła znaczenia 42
Wierność kulturze 67
Rozdział II. Konteksty rozproszone 87
Topos demona w kulturze naukowej 90
Apofatyczność obcości 104
Aksjologia nauki historii 120
Rozdział III. Strony z lekkim przemieszczeniem znaczeń 139
Europejskość jako sytuacja 140
Enkyklios paideia w doświadczeniu miejsca 160
Sprzeciw, czyli antyTINA 177
Rozdział IV. Tropy rozszerzeń 191
Postulat oświeceniowy 191
Koncept historiae magistrae – reaktywacja 219
O praktykowaniu historii w sferze public humanities 235
Rozdział V. Kultura naukowa w dyskursie humanistycznym 251
Humanistyka cyfrowa jako metaorientacja współczesnych badań humanistycznych 253
Dyskurs rozszerzony w trybie kontrfaktycznym 270
Rekonstrukcja. W stronę eksperymentalizmu 291
Zakończenie 303
Dodatek 319
Bibliografia 321
Summary 337