pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Tragizm w komedii Dantego

Autor książki:

Maria Maślanka-Soro

Dane szczegółowe:
Wydawca: UNIVERSITAS
Rok wyd.: 2010
Oprawa: miękka
Ilość stron: 386 s.
Wymiar: 145x205 mm
EAN: 9788324212224
ISBN: 97883-242-1222-4
Data: 2006-02-03
Cena wydawcy: 69.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Książka Tragizm w "Komedii" Dantego jest próbą szczegółowej interpretacji jednego z ważnych aspektów poematu wielkiego florentczyka, który – jak dotąd – nie był przedmiotem wnikliwszych badań. Dzieło to, mimo struktury narracyjnej, wymyka się wszelkim próbom przyporządkowań genologicznych ze względu na tematykę, bogactwo znaczeń i relacji komunikacyjnych oraz struktur stylistyczno-językowych. Tytuł nadany przez Dantego – Comeděa – (określenie Divina pochodzi od Boccaccia) – i mający swoje uzasadnienie w świetle średniowiecznych poetyk, nie wyklucza obecności w nim elementów tragicznych. Istotnie Boska Komedia zawiera szereg epizodów, zogniskowanych wokół "wielkich” potępionych z Piekła, które tworzą swoiste mikrostruktury tragiczne ze względu na sposób ukształtowania owych postaci, "odgrywających” swoje dramaty przed Dantem-pielgrzymem. Analogie pomiędzy nimi a bohaterami greckich tragedii dochodzą do głosu na poziomie świata wartości, rodzajów konfliktów, koncepcji winy i pewnych elementów narracji owych postaci czy epizodów, których są protagonistami, jak również ich nacechowania stylistyczno-językowego. Jednak dyskurs Dantego-autora, wywierający istotny wpływ zarówno na ową rze-czywistość, jak i na sposób, w jaki dochodzi ona do głosu w wypowiedziach poszczególnych postaci, dokonuje stopniowego demontażu tego, co tragiczne, znajdując dlań rozwiąza-nie w makrostrukturze "komicznej” dzieła.

Książka "Tragizm w komedii Dantego" - Maria Maślanka-Soro - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 386 stron i została wydana w 2010 r.

Spis treści:

Wprowadzenie
Wykaz ważniejszych skrótów

Część pierwsza: Poetyka tragizmu w Komedii
I. Tytuł dzieła a pierwiastek tragiczny
II. Mimesis w Komedii
III. Mimesis tragiczna w Piekle
IV. Tragedia i tragizm przed Daniem jako podstawa dialogu
interdyskursywnego w Piekle
V. Katharsis klasyczna i katharsis dantejska

Część druga: Semantyka tragizmu w Piekle
I. Theodycea rzeczywistość tragiczna w Piekle

II. Magnanimi i ich tragedia
Uwagi wstępne
l. Farinata i Cavaicantc; tragiczna pogarda „epikurejczyków"
2. Poznanie tragiczne Ulissesa
2.1. Kryzys intelektualny Dantego i jego znaczenie dla epizodu Ulissesa
2.2.Sens dosłowny epizodu Ulissesa i jego tragiczny wydźwięk
2.3. Sens alegoryczny epizodu Ulissesa i jego tragiczna wymowa
3. Błąd tragiczny „szlachetnych" mieszkańców Limbo

III. Winni „niewinni"
1. Francesca da Rimini: tragedia miłości
2. Pier delia Vigna: tragiczna metamorfoza
3. Brunetto Latini: tragiczne zaślepienie

IV. Granice człowieczeństwa i kryzys tragizmu
1. Polemika antytragiczna w czeluści wróżbitów
2. Mistrz Adam i zwycięstwo komizmu
3. Ugolino i jego antytragedia

Zakończenie
Bibliografia literatury cytowanej
Indeks nazwisk i imion
Riassunto (Streszczenie)